1.06 Udvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spilleregler.
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 BUDGET, OPSPARING OG LÅN (Til.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Dette webinar udbydes i et samarbejde mellem. v Hvornår er man selvstændig? Virksomhedsform / navn Tilladelser / registrering Skat / regnskabspligt Finansiering.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.
Økonomisk politik Den økonomiske politik tager sit udgangspunkt i de samfundsøkonomiske mål Økonomisk vækst Fuld beskæftigelse Lav inflation Overskud i.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
Principper for skole-hjem samarbejdet. Synlig læring -mindsæt/teoretisk afsæt (James Nottingham) -tydelig.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Stavekontrol i Word. Klik på fanen ”Filer”, Klik på ”Indstillinger” Klik på ”Korrektur”. Opsætning kan se således ud. Opsætning af stavekontrol i Word.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Modul 2.
Lokal indflydelse – fra en politikers perspektiv ?
21. Den strategiske plan.
Nye e-beviser og uddannelsesplaner
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
LOKALDEMOKRATI OG UNGEPOLITIK
IT-B: 1.04 Trekantsmodellen
Støt Fløng Hedehusene Fodbold Lokalt står vi stærkt
1. Undervisningsgang med æg
Skolernes kvalitetsrapport
Reorganisering af procesarbejde
1.10 System design - Database
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
IT-B: 1.04 Trekantsmodellen
1.06 Udvikling.
Absolut adressering Hvis en formel skal kopieres må den forsynes med dollartegn for at holde sit indhold: H8*$B$5 5/20/2018 Martin Hejgaard Excel.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Morgenmåltid Mellemmåltid
Budget 2018 – Prognose 2017 Lokale regnskaber 2017
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
Vejledning til lancering af Egencia
Varmetillæg Folkepension.
Vejledning til lancering af Egencia
Medarbejderaktier TDC
Pkt BaptistKirkens kommunikation, især baptist.dk
Grenaa IF Generalforsamling 2018
Helt tomt regneark.
projekt eller lignende
Sådan bruger du præsentationen
Firmanavn Produkter og serviceydelser
Bogføring Alle virksomheder skal udarbejde et regnskab som dokumentation over for SKAT Det dobbelte bogholderis princip i bogføringen ”Kassen” Indtægter.
Videnskabeligt projekt
Innovation i humanistiske fag
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Videnskabeligt projekt
Anbefaling af en strategi
Velkommen til Møde om vandsamarbejde i Favrskov Kommune
UNI-Login til forældre UNI-Login til ForældreIntra og MinUddannelse
CMS – Inner Wheel Danmarks hjemmesider
Tværmedial Kommunikation 3 Forudsætninger og definitioner
Information om Aula til forældre
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Skole-hjemsamarbejde
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Undervisning i brug af SBS for budgetansvarlige
Manual til indsendelse af BUDGET
Præsentationens transcript:

1.06 Udvikling

Læringsmål 1 Du skal kende forskellen mellem brug og udvikling.

Brug Hvornår er et system et brugssystem? Hvilke brugssystemer benytter du til dagligt?

Udvikling Hvad gør et system til et udviklingssystem? Hvad er forskellen på et brugs og et udviklingssystem? Hvilke systemer bruger du som du vil betegne som et udviklingssystem?

Opgave Lav et Excel regneark med 2 kolonner. Den ene hedder udgifter, den anden hedder indtægter. Den skal indeholde felter der automatisk opsummerer indtægter og udgifter, samt et der viser summen af begge dele. Man skal automatisk kunne tilføje nye indtægter og udgifter uden at ændre på udregningerne. Tid: 15 Minutter

Brug Versus Udvikling I den foregående opgave har du så: A) Benyttet Excel som bruger? B) Benyttet Excel som Udvikler? C) Begge dele?

Brugeren Den der benytter systemet er brugeren. Brugeren har andre forudsætninger en udvikleren.

Udvikleren Udvikleren har andre forudsætninger end brugeren. Udvikleren har ofte ikke den nødvendige domæneviden. Det er udviklerens ansvar at sikre at brugerens forudsætninger og domæneviden kommer i spil.

Domæneviden og Forudsætninger Forudsætninger for brugen af et system afhænger af brugergruppen. Der vil være forskel på hvordan du, jeg, en gruppe skolebørn og en gruppe pensionister bruger et system. Diskuter i grupper hvordan i hver især benytter Facebook. Er der forskelle? Hvordan benytter en gruppe 8. klasses børn Facebook? Hvad med jeres forældre? Evt. Jeres bedsteforældre? Hvordan bruger politikere Facebook?