BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED ”Væggen” Hvem er vi? BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED Hvad kan vi? og Hvor gør vi en forskel? Hvem skal kende os? Kerneværdier og værdimæssigt udgangspunkt
Cand.mag.’er og cand. Pæd.’er Teaterlærer og fortællere , Folkeskolelærere, Højskolelærere Proceskonsulenter Produktionsleder, Projektleder Diplom i ledelse og kommunikation Tidligere kommunikationschef Funktion Kulturkonsulent, Pædagogisk konsulent, Musikkonsulent Børnekulturkonsulent, Børnekulturkoordinator og Kultur – og fritidskonsulent Projektleder, Konsulent i by, kultur og miljø Sidder i egen enhed under Kulturforvaltning, kulturhus under kulturforvaltning eller udviklingscenter for Børne- og Ungekultur
Hvad kan vi? Vi kan være ET FÆLLES TALERØR udadtil og skabe en PROFIL Vi kan GENERERE, UDVIKLE OG FORMIDLE NY VIDEN Vi kan og skal SYNLIGGØRE OG FREMME området i hele det lokale område Vi kan skabe NYE AKTIVER: KULTURTJENESTE, INNOVATION Vi skaber NETVÆRK og KONTAKTER Vi kan KVALIFICERE kommunale børnekulturelle AKTIVITETER Vi kan STØTTE OP OM og FORMDLE VIDEN Vi kan være BØRNENES ADVOKAT i udviklingen af POLITIKKER Vi kan ETABLERE KONTAKT til det PROFESSIONELLE KUNST OG KULTURNIVEAU
Central rolle FABUK’s medlemmer sidder centralt i kommunerens arbejde med at udvikle, fastholde, administrere, synliggøre, formidle og videndele på børn- ungekulturområdet. Desuden er opgaven også at sikre det kvalificerede tilbud i samarbejde med skole og fritid.
Vi gør en forskel ved -at spille en stor rolle som kontaktperson /formidler til kulturaktører og skole/dagtilbud -at sørge for kulturtilbud af høj kvalitet -at bidrage til at børn og unge møder kunst og kultur i Den åbne Skole og læreplaner -at bringe æstetiske læreprocesser i spil i hverdagen for børn og unge at vejlede i, hvad æstetiske læreprocesser kan i mødet med kunst og kultur -at være deltagere i relevante mødesammenhænge i fx Kulturstyrelsen
Kerneværdier Vi støtter børn og unge i at blive oplevelsesparate Æstetiske læreprocesser som omdrejningspunktet for kulturelle aktiviteter Oplevelse – læring – dannelse eller Oplevelse – forstå - skabe Kunst og kultur er inkluderende og skaber fællesskaber. Kunst og kultur skaber refleksion og erkendelse af egen identitet Kunst og kultur skaber medborgerskab og demokratisk dannelse