UPV – fra dom til proces Stationens indhold Fra dom til proces – hvorfor Formål Den praktiske ramme Spørgsmål
UPV – fra dom til proces Fra dom til proces - hvorfor Den senmoderne virkelighed refleksion, karrierekonstruktionsprocesser, identitet i miljøskiftet Elevens projekt ejerskab, viden om krav til personlige, sociale og faglige kompetencer Skolens projekt ledelse, kontaktlærer, faglærer, vejleder, efterskolen særlige rum (bl.a. kontaktgruppen) Forældrenes projekt Bevidsthed om krav, valg og egen vej til nu, med i processen
UPV – fra dom til proces Formålet At forbedre vores UPV af eleverne At gøre eleven bedre rustet til at starte på en ungdomsuddannelse At gøre eleven mere ”livsduelig” At vejledning i efterskolen er for alle At udnytte efterskolens særlige rum til at styrke efterskolens vejledning
UPV – fra dom til proces Den praktiske ramme Vejledning integreres i skolens årsplan Aug: Kontaktlærer-elev-samtaler Primo Sep: Dialogkort og Spind 1 (eleven selv) Sep/okt: Vejledningssamtaler Primo okt: Forældreinterview i kontaktgruppen Primo okt: UPV 1 / foreløbig Nov: Skole-hjem-samtaler Primo dec: Spind 2 (eleven selv, kontaktlæreren) Primo dec: UPV 2 / Endelig April: Spind 3 (eleven selv, kontaktlæreren, kammeraterne) Maj/juni: Elevudtalelser bl.a. pba Spind 3