IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Hvad med de store offentlige IT projekter ??
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Udviklingsprojekter på den agile måde
Den konfigurerbare skakt Præfabrikerede skaktelementer
I NTELLIGENT MARKEDSFØRING Unikt, Web-baseret marketingsmedie Til byggebranchen.
Iterativ udvikling og UP
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Implementering af TFS på Landscentret Ibrugtagning af TFS som led i procesarbejde Thomas Vedel
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Introduktion til Scrum
UP som framework UP på 1. semester Planlægning efter UP Input til UP
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
WOC2006 foranalyse workshop del 1
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 17 HD 5. semester forår 2010
Backlogs: Mulige redskaber Rikke Lose, IT-D seminar 2010.
Visual Studio Team System Work Item tracking med Microsoft templates.
[Produktnavn] Marketingplan
Formål med projektet At I kommer i dybden med de faglige emner: virksomhedsforståelse, krav, design og implementering. At I lærer at arbejde i grupper.
Virksomhedens informationsbehandling
Emergency call button Stabilt og simpelt. I dag Problemer? Højtaler/mikrofon er ikke i samme rum som personen der har brug for hjælp Systemet kræver.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ6. Dagens program Overordnet feedback til OO2 Øvelse til kap. 10 Mine projekter Ugens opgave/OO3 Individuel feedback.
PHP Meetup Juni Nu med SCRUM. Hvad er Scrum? Ikke en forkortelse Forandringsvenlig udviklingsmetode Leverance efter hver gennemført iteration Dyder fra.
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Udvikling på IT-området
Virksomhedens informationsbehandling
Midtvejsevaluering 2. Semester projekt Gruppe 4 Brian, Christian, Henrik & Nicklas.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
September 20031KUP - Videndeling i udvikling Udviklingsprocessen Fremstillingsdiscipliner Identificerer kundens krav Omsætter gradvist og struktureret.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
D E C I D E Gruppe Opgave G. D Effektivt - Gør systemet det det skal Brugervenligt - Om systemet er brugbart Produktivt - Udfører opgaverne hurtigt.
Fra idé til virkelighed Eventpraksis. Eventens 3 perioder 1.Præproduktion 2.Produktion 3.Postproduktion.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Situationsbestemt metodevalg
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
SPRINT 1 EVALUERING. DAGENS PLAN 12:30 lokale – Info (nu) Henrik fortæller om SVN 13:30 gruppe rum - Individuel Evaluering Review Retrospect 14:00.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Product Owner’s Værktøjskasse 26. marts 2014 Indlægsholder Jesper Thaning, partner, BestBrains IDA-IT Birte Damsgaard, IDA-IT arrangør Diego Børresen Lladó,
Virksomheden Modul 5 SCRUM. Opsummering fra sidste modul (Modul 4)
Virksomheden Modul 1. Hvorfor lære om virksomheden ?
IT-Kravspecifikation Datatekniker H5 Introduktion.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
© Kommunikation i multimediedesign, Hans Reitzels Forlag, 2011, Anne Mette Busch, et al. Figur 16. Bedst på nettet tester fx kommunernes hjemmesider ved.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
It forretningsstrategier
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Abstraktioner.
I2ISE og PeerWise Fælles 2. semester kursus (EE,E,IKT,ST)
Usecase-Manual-går arbejdsgange igennem
Software Testing Software testing.
Implementering og dokumentation
ERP og BPR.
Dokumentation.
Visuel ledelse / SCRUM hos SKOV A/S
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Dokumentation.
Det produktive team Software kvalitet og kultur
forretnings-modeller
- TOOL TIL OVERBLIK OG RAPPORTERING
Præsentationens transcript:

IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling

Kravspecifikation Definition af hvad systemet skal kunne. Vil ofte være en del af en for analyse.

Design I denne fase designes systemet efter kravspecifikationen. Use Cases Klassediagrammer Andre diagrammer (UML)

Konstruktion Systemets dele laves efter designfasens diagrammer Ofte sidder udviklere med hver deres isolerede dele.

Integration Systemets forskellige elementer samles.

Verifikation Dette er test fasen. Test bør tage lige så lang tid som enhver af de andre faser.

Installation Systemet installeres og implementeres. Brugere uddannes I systemet.

Vedligeholdelse Systemet undergår kontinuerlig vedligeholdelse. Bug-fixes. Bug=fejl Bug=fejl

Agil udvikling “Sneglen” Prototyping Scrum

Scrum - Roller Team Project owner Sprints Scrum Master Sprint Retrospective Scrum = udviklingsteam Sprints: er perioden man udvikler/arbejder i. Kan vare mellem 1 uge og 1 måned, men varer sjældent mere end 14 dage Sprint Retrospective: En evaluering af hvordan udviklingsprojektet er gået Scrum = udviklingsteam Sprints: er perioden man udvikler/arbejder i. Kan vare mellem 1 uge og 1 måned, men varer sjældent mere end 14 dage Sprint Retrospective: En evaluering af hvordan udviklingsprojektet er gået

Scrum - Faser Product Backlog Sprint Backlog Dagligt møde (scrum) Sprint (Iteration) Færdigt sprint Sprint retrospective Produkt backlog: Den overordnet opgave plan Sprint backlog: Dagligt møde: Kort møde ca. 15 min. Hurtig omgang for at få overblik over hvor langt man er og hvad problemer der evt. er Sprint: Færdigt sprint: Sprint retrospective: Produkt backlog: Den overordnet opgave plan Sprint backlog: Dagligt møde: Kort møde ca. 15 min. Hurtig omgang for at få overblik over hvor langt man er og hvad problemer der evt. er Sprint: Færdigt sprint: Sprint retrospective:

Scrum - Andet Planning poker Kort med timer på, der skal hjælpe teamet med at komme frem til og diskutere, hvor lang tid de forskellige opgaver (sprint) i projektet tager. På en arbejdsdag, kan man lukke 4-6 sprint timer. Der kan opstå problemer, der skal tages højde for, der er måske behov for ekstra pauser osv. Estimerer man en opgave til over 12 sprint timer, skal den deles ud evt. i flere opgaver (sprints), da projektet bliver for påvirket hvis en mand, står med et sprint på 12 timer og han ikke når det eller fejler. Kort med timer på, der skal hjælpe teamet med at komme frem til og diskutere, hvor lang tid de forskellige opgaver (sprint) i projektet tager. På en arbejdsdag, kan man lukke 4-6 sprint timer. Der kan opstå problemer, der skal tages højde for, der er måske behov for ekstra pauser osv. Estimerer man en opgave til over 12 sprint timer, skal den deles ud evt. i flere opgaver (sprints), da projektet bliver for påvirket hvis en mand, står med et sprint på 12 timer og han ikke når det eller fejler.