3d Billeddata (Side 13-16 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
Interaktion og usability
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
Differentialregning Cecilie.
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Residual plot.
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Skrivedag 2: At skrive analyserende
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Hvad er naturvidenskab?
Præsentationens transcript:

3d Billeddata (Side 13-16 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)

3d Billeddata Hvad er den første dimension? Hvad er den anden dimension? Hvad er den tredje dimension? Hvad er den fjerde dimension? 2D Dimension er enten højde eller bredde Dimension er både højde og bredde Dimension dybden ( man har to firkanter og sætter den sammen med 3. dimension) Dimension er bevægelsen /forskydningen. Bevægelse over tid En bil der holder stille er en bil i 3 dimensioner En bil der kører er en bil i 4 dimensioner 3D er brug af 3 dimensioner. De behøves ikke komme i rækkefølge. F.eks. 2D + 4. dimension

3d Billeddata Der er 2 måder at se den 3 dimension 1. Måde: 2D + 4 dimension ~ 3D 3D tid

3d Billeddata Der er 2 måder at se den 3 dimension 2. Måde: 2D + indad & udad (z-aksen) 3D xyz

3d Billeddata – 1 måde Vi vil starte med at se kort på den 1. måde Reelt består den, kun af billeder (frames) i en rækkefølge, der tilsammen giver en illusion af tid Typiske spillefilm kører med 24-26 frames i sekundet. Ved hjælp af internettet prøv at finde ud af hvorfor! En frame er filmens mindste grundelement. En frame er et enkelt billede på en filmstrimmel eller i en digital optagelse. Der er som regel 24 eller 25 frames i løbet af et sekund. Et screenshot kaldes et framegrab. Ved 24 eller 25 frames i sekundet, vil vores øje ikke kunne opfatte, at det er enkelt billeder, der er sat sammen. Det ligner en glidende strøm. Færre frames vil sløre billedet og gøre bevægelserne hurtigere. Man er begyndt, at lege med 48 frames på film for at gøre billedestrømmen endnu mere glidende og billederne skarpere. Detaljer i film

3d Billeddata – 1 måde Der er alternativer, at ændre detaljer i film, ved at bearbejde hver frame for sig selv (ligesom vi gjorde med billeder i Gimp) ændre hver pixel, i forhold til de foregående pixels eller de efterkommende pixels på samme position Frame Detaljer i film

3d Billeddata – 2. måde Eftersom den 1. måde at angive 3D er tæt forbundet med billeder, vælger vi at se nærmere på den 2. måde (ægte 3D), at angive den tredje dimension.

3d Modeller 3D modeller anvendes ofte i nyere animationsfilm og film med anvendelse af CGI (Computer-generated imagery) Udover det, anvendes 3D modeller oftest i computerspil 3D modeller tælles i antal af vertex (punkt med 𝑥,𝑦 & 𝑧 værdi) Flere vertex kaldes polygoner (trekanter) Dvs. en 3D model tælles i antal af polygoner Vertex er punkterne hvor man kan roterer figuren om sit eget centrum. En trekant vil have 3 vertrix.

3d Modeller Forskel på antal af polygoner Polygon er betegnelsen for en mangekant, og betyder ”mangehjørner”. Polygone er betegnelsen for todimensionale figurer eller rettere flader, hvis areal afgrænses af linjestykker.

3d Modeller Opgave: 2&2, find ideer til, hvorfor der er forskel på film og spil. Tænk på økonomi, målgruppen, hardware osv… Ikke så mange detaljer i spil som i film. I spil koncentrerer man sig mest om forgrunden. Der stilles højere krav til hardwaren ved spil. Da ved film skal billedet bare vises. Ved spil skal computeren have kapacitet til at hente hele spillet. Ved film bruges der flere polygoner

3d Modeller Spil har et lavere pol-count, fordi 3D modellerne bliver beregnet i realtid og afhænger af spillerens beslutninger. Det kræver mere fra computeren, at beregne flere modeller i større poly-count. Et spil vises her og nu. Altså et stærkt grafikkort.

3d Modeller Ved en film er det ikke nødvendigt, at hver scene skal beregnes i realtid, eftersom produktionen er før fremvisningen. Ved film er det altså ikke nødvendigt, at billedet er beregnet lige med det samme Film bliver redigeret over flere uger

3d Modeller Begrebet faces bruges i forhold til, hvor mange trekanter en 3D model har. Trekanter opstår, ved at forbinde tre vertex med hinanden. Flere trekanter kaldes for meshes eller faces

3d Modeller I udgangssituationen er der ikke farve på disse meshes Der bliver tilføjet farve efterfølgende Farve på meshes kaldes texture

3d Modeller – Opgave Opgave 1: Løs ”3D 2.05a Meshes og vertex” Opgave 2: Tegn et hus på www.tinkercad.com