KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Advertisements

RefWorks 2.00 Velkommen til Det Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultetsbibliotek - Frederiksberg Campus.
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Udlægning af en ny cache
Introduktion til CMS. Indhold ● Forberedelse af indhold til hjemmeside ● Opsætning af hjemmeside (CMS)
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Hvad er CURIS? CURIS er et IT-system til registrering af forskning og formidling på KU CURIS er navnet for Copenhagen University Research Information System.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Introduktion til CURIS
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
Præsentation & dagens gæst fra Randers bibliotek
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
” Snart – hvis ikke allerede – vil studerende forvente at kunne søge i ’alt’ ét sted fra; det der ikke bliver fundet her, findes ikke” Danmarks Tekniske.
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE For lærere, tosprogskoordinatorer, bibliotikarer og andre som arbejder med tosprogede unge i
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
3 MAJ 2016 TINE WIRENFELDT JENSEN AKADEMISK SKRIVNING Udvikling af studerendes skrivekompetencer.
Gruppearbejde - podcast Produceres senest mandag den 22. oktober Hvis man i grupperne vælger at ”arbejde hjemme” denne dag, skal Torben have besked.
Din kreative online praksis! – del 2
Akademisk praksis God citationspraksis.
Kom godt i gang med at finde litteratur til dit bachelorprojekt
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Museernes adgang til elektroniske tidsskrifter og databaser
Styringsmæssige afsæt
Begynd med at åbne
Workshop for it-supportere i Moodle og PraxisOnline 23. oktober 2015
GUIDE TIL DELING AF DOKUMENTER
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Det samarbejdende biblioteksvæsen og DDB
Tips til videoproduktion i stor skala
Mere digital litteraturforsyning
Academic Information Seeking
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
Modul 07, Elektronisk post
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Academic Information Seeking
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www.learninglib.dk Indlejring i KU Learning Management System & Udvikling af læringsobjekter i www.learninglib.dk Sofie Carsten Nielsen uddannelses og forsknings ministeren har som et af de fem resultatkrav til universiteterne: Øget social mobilitet – flere talenter i spil = Fokus på den sociale mobilitet og optag af studerende fra uddannelsesfremmede hjem. For at øge den sociale mobilitet er det for det første væsentligt, at så mange elever på ungdomsuddannelserne som muligt får indsigt i, hvad det vil sige at studere på et universitet. Det er for det andet væsentligt at fastholde så mange studerende som muligt fra uddannelsesfremmede hjem på en videregående uddannelse ved at mindske frafaldet. FAKTA er bare at vi oplevet at 2/3 af de nye studerende ikke kender til bibliotek.dk – her kan folkebibliotekerne virkelig gøre en forskel Men for at blive mere konkret så har jeg lavet en PP med skærmdumps, så I kan se hvad det er vi gør Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

Learning Management System ”Absalon” KU’s Learning Management System Vi arbejde målrettet på at få biblioteksfagligheden helt ud i undervisningen – helt ud i kurserne på Absalon Som I kan se står der KUBIS CULIS i den grå menu – det linker til en KUBIS hovedside MEN man er kun synlig i kurserne hvis en underviser inviterer en ind!! Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

Eksempel på bibliotekets bidrag i KU kursus Her kan I se biblioteket er til stede – ofte er det kurser med en andel af internationale studerende, der efterspørger biblioteket. Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

Eksempel på bibliotekssite i KU kursus Vi opretter en side der fortæller hvordan de får adgang – andre kurser beder eksempelvis om links til bestemte tidsskrifter/databaser Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

Eksempel på litteraturliste med dybdelinks/fjernadgang Det startede egentlig med adgangen til ressourcerne online – da KVL oprettede 100 % online kurser, da opdagede underviseren pludselig at de manglede en spiller Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

Eksempel på kildekritiske ”værktøjer” implementeret i KU undervisning Allerede tilbage i 2009 forsøgte vi at indlejre biblioteksfaglige værktøjer/redskaber i den fagfaglige undervisning – Det er kildekritik, plagiering, referenceværktøjer, Nvivo (hjælp til kvalitativ analyse) o.lign. Det nye kan være apps som Evernote og andre studieværktøjer Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

har udviklet platformen www.learninglib.dk DEFF projektet ”Levende læring” har udviklet platformen www.learninglib.dk Men det er jo kedelige hvis man hver gang kun kan skrive en tekst og give et fladt stykke papir, så derfor var jeg tovholderen på DEFF projektet ”Levende læring: Udvikling af biblioteksfaglige digitale læringsobjekter til undervisningsbrug”. Undervisningen er i udvikling og vi skal kunne leverer materialer til den og her opstod ideen til at udvikle en platform der havde en standardskabelon for læringsobjekter. Du udfylder i trin og kan vælge at tilføje quiz, test, video, billeder i skabelonen. Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

Eksempel på læringsobjekt: Testen fra Stopplagiat.nu Indholdet på siden er udtræk af allerede eksisterende DEFF producerede platforme: Stopplagiat.nu og Betterthesis.dk – der er fyldt med gode oplysninger, men alt for store at indlejre i en undervisningssammenhæng. Som I kan se så kan man her se indholdet i læringsobjektet + man kan dele, embedde=indlejre eller videresende læringsobjektet Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

kan få ”back end” login til Learninglib.dk - Alle FFU biblioteker kan få ”back end” login til Learninglib.dk - Så de her kan udarbejde egne objekter eller kopiere og genbruge andres. Alle FFU biblioteker kan få ”back end” login til Learninglib.dk - Så de her kan udarbejde egne objekter eller kopiere og genbruge andres. Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

Læringsobjektet indlejret i Absalon Sådan ser et indlejret læringsobjekt ud i Absalon – Lige nu er jeg tovholder for to KUBIS projekter DEFF projektet: Informationskompetence i det virtuelle læringsmiljø – der er et samarbejde mellem tre KUBIS biblioteker (JURA, SAMF og SCIENCE) – undervisere og e-læringskonsulenter, webudvikler og spiludvikler – vi skal udvikle nye trin i learninglib.dk der indeholder spil/gamification KUBIS projektet: Virtuel og blendet learning – med baggrund i erfaringer fra JURA Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

KUBIS underviserservicekoordinator, Bibliotekar DB Med venlig hilsen Jette Fugl KUBIS underviserservicekoordinator, Bibliotekar DB Det Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultetsbibliotek KUBIS, Frederiksberg Campus Mail: jfu@science.ku.dk Tlf.: 35332157 Jeg håber I har fået et indtryk i hvad vi går og laver og hvad vi taler om når vi taler biblioteksfaglighed og læring på forskningsbiblioteket Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl