Differentialregning Cecilie.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
Interaktion og usability
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Residual plot.
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Skrivedag 2: At skrive analyserende
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Hvad er naturvidenskab?
Præsentationens transcript:

Differentialregning Cecilie

Hvad er differentialregning? Hvor hurtigt en funktion vokser/aftager i et bestemt punkt Funktioner som er kontinueret og differentiabel f’ Kan bruges til funktionsundersøgelse Ekstremaer Monotoniforhold Sekanter og tangenter Vendetangent

Betydning af f’ Formel f(x) = axn f’(x) = n ∙ axn-1 Når der er tale om f’ så vil det sige, at f’ er tangentens hældning i x-værdien. Når der er tale om en funktion f(x), så vil den afledende funktion være f’(x).

Kontinueret og differentiabel Man kan bruge kontinueret og differentiable funktioner, da de har bløde kurver.

Sekant En sekant er en ret linje, der skærer grafen for en funktion i to punkter. Man kan tegne sekanten ved at tegne de to punkter på grafen og (vha. en lineal) tegne linjen gennem dem.

Tangent En tangent er også en ret linje. Men i modsætning til en sekant, så rører en tangent kun funktionsgrafen i ét punkt. Tangenten smyger sig op af grafen.

Vendetangent

Tillægsspørgsmål Redegør for hvordan man kan fastlægge tangentens ligning i et punkt på en funktion

Nspire – Tangentline Hvis man vil bruge Nspire til at fastlægge tangentens ligning, kan man bruge tangentline. Først skal du definere den givende funktion, og derefter vælge ”matematikfelt”. Så går man over i katalog og vælger det der hedder tangentline.

Manuel – Formel 103 Tx0: y= f’(x0) ∙ (x – x0) + f(x0) Eksempel – Tangent i punktet (1,f(1) for funktionen f(x)=-x4+3x3+2x2-x f’(x) = -4x3+9x2+4x-1 f(1) = -1 ∙ 1 + 3 ∙ 1 + 2 ∙ 1 - 1 ∙ 1 = 3 f’(1) = -4 ∙ 1 + 9 ∙ 1 + 4 ∙ 1 -1 = 8 Tx0: y = 8 ∙ (x-1) + 3 = 8x -5

Bevis for formel 103 𝑥 1 , 𝑦 1 og 𝑥 2 , 𝑦 2 𝑎= 𝑦 2 − 𝑦 1 𝑥 2 − 𝑥 1 Når man kender to punkter 𝑥 1 , 𝑦 1 og 𝑥 2 , 𝑦 2 på en ret linje, kan vi bestemme hældningen for linjen altså a, vha. formlen: 𝑎= 𝑦 2 − 𝑦 1 𝑥 2 − 𝑥 1 Tangenten er en ret linje i et punkt derfor kan vi bestemme et udtryk for tangentens hældning, når vi har to punkter, som ligger på tangenten. Derudover vælger vi et andet vilkårligt punkt 𝑥,𝑦 , som også ligger på tangenten. Så vil vores punkter altså hedde:   Vi vil isolere y i denne ligning: 𝑦− 𝑦 0 𝑥− 𝑥 0 =𝑎 𝑦− 𝑦 0 =𝑎∙ 𝑥− 𝑥 0 𝑦=𝑎∙ 𝑥− 𝑥 0 + 𝑦 0 Da 𝑦 0 = 𝑓( 𝑥 0 ), og tangentens hældningskoefficient 𝑎= 𝑓 ′ 𝑥 0 når vi frem til formlen: 𝑦= 𝑓 ′ 𝑥 0 ∙ 𝑥− 𝑥 0 +𝑓( 𝑥 0 )