Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag FIP Samfundsfag 2017
Lærerplanen siger Samspil med andre fag: Studieretningsforløb I behandlingen af dele af det økonomiske stofområde og dele af kvantitativ metode, herunder anvendelse og fortolkning af statistiske mål, sker der en samordning med matematik.
Udvalg af de faglige mål Økonomi: - velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf Politik: - Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd. Metode: statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Bedømmelseskriterier færdigheder i at bearbejde et talmateriale, herunder tolke statistiske mål, udføre egne beregninger og udarbejde egne diagrammer, og dermed påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser
Forløb af workshoppen Vi gennemgår de tre emner Markedsmekanismer og politisk påvirkning Meningsmålinger og statistisk usikkerhed Modeller og lineær regression Først gennemgår jeg lidt af matematikken og derefter vil der være en lille øvelse i det excel dokument, som I burde ligge på EMU’en Kursus i emnet den 6. september 2017 på Rosborg Gymnasium
Markedsmekanismer og konsekvenserne af politiske beslutninger Udbud og efterspørgselskurver – lineære sammenhænge y=ax+b
NÅR MEGAFON BLIVER MEGA-FUN Overskriften kommer fra netmediet Piopio http://piopio.dk/nar-megafon-bliver-mega-fun/
Statistisk usikkerhed: Normalfordelingen Formlen 𝐾𝑜𝑛𝑓𝑖𝑑𝑒𝑛𝑠𝑖𝑛𝑡𝑒𝑟𝑣𝑎𝑙𝑙𝑒𝑡=±1,96 𝑝∙(1−𝑝) 𝑛 , hvor p er procenten og n er antal deltagere i undersøgelsen
Lineær regression Matematikken er at finde den bedste rette linje igennem et givet datamateriale. R2 er et mål for, hvor godt det er lykkedes. Jævnfør Fagkonsulentens notat trykt i FALS- Bladet. Kausalitet - forhold mellem årsag og virkning
HUSK Reformsamarbejde mellem samfundsfag og matematik HUSK Kursus for samfundsfagslærere og deres matematikkollegaer DATO: 6. september 2017 Sted: Rosborg Gymnasium og HF Mulighed for udvikle samlede forløb for samarbejde eller for at få bedre forståelse for matematikken.