Velkommen til patientens hospital

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Patientsikkerhed
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Sven Erik Bukholt Center for Primær Sundhed og Forebyggelse
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Indhold, indsatser, implementering
Oplæg for Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Behandling og pleje Formål: at alle borgere med behov herfor tilbydes sammenhængende behandlings- og plejeforløb af høj kvalitet.
DSIM 4. årsmøde Patientforløb – tværsektorielt samarbejde
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
1 DET KOMMUNALE SAMARBEJDE Jesper Lundh Almen praktiserende læge 17/09/2016.
Strategi for Patientsikkerhed Afdelingen for Kvalitet og Forskning/MTV1.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
FMK opsamlingsfunktion I regi af Danske Regioner og MedComs styregruppe er der pr oprettet en midlertidig opsamlingsfunktion i MedCom, der skal.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Velkommen til femte møde i Sundhedsbrugerrådet Mødelokale 2, Regionshuset 13. oktober 2010 kl ca. kl. 15.
Kvalitetsarbejde på sygehusene Data og ledelse – ledelse og data Jørgen Schøler Kristensen Lægefaglig direktør, dr.med. Hospitalsenheden Horsens.
Læringssæt om temarapporten: Behandling med insulin - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Behandling med insulin.
Implementeringsgruppen Pleje, behandling, træning og rehabilitering Møde i Vestklyngen 9. september 2015.
Forebyggelse og sundhed - en del af et større hjul
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Region Midtjyllandwww.regionmidtjylland. dk Værktøjskassen: Triple Aim og PDSA-cirkler Jens Bejer Damgaard Kontorchef, Nære Sundhedstilbud.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Velkommen til patientens hospital
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Kvalitet i plejen.
Hospitalsenheden VEST
det nationale kvalitetsprogram på sundhedsområdet
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Hospitalsenheden VEST
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Sundhedsaftale
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Hospitalsenheden VEST
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Hospitalsenheden VEST
Hospitalsenheden VEST
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
Hospitalsenheden VEST
Præsentationens transcript:

Velkommen til patientens hospital Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital www.regionmidtjylland.dk

Kvalitet, patientsikkerhed og Klinisk IT K&U – en afdeling i Staben m ca 20 medarbejdere. Vores mål er at bidrage til gode og sikre patientforløb, samt støtte resten af HEV’s personale hvor der er behov. Vi bygger bro Vi har blandt andet en håndfuld forbedringsvejleder/-agenter som faciliterer forbedringsprojekter i afdelingerne Vi deltager som konsulenter i kvalitetsudvalgsmøder og vores KIT-kolleger har tæt kontakt til alle afdelinger når de elektroniske tavler skal anvendes optimalt. Mål - at skabe gode patientforløb Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Det sammenhængende patientforløb Sundhedsaftalen Region Midt En politisk aftale som danner rammen om det tværsektorielle samarbejde. Bidrage til sammenhængende patient-forløb på tværs af kommuner, hospital og praksissektor. Fælles retning for udviklingen af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen. FILM Sundhedsaftalen.rm.dk Sundhedsaftalen – hospital, kommune og almen praksis. Sundhedsaftalerne er underskrevet af alle parter – derfor skal vi også leve op til dem Kommuner og almen praksis varetager mange sundhedsopgaver i borgerens eget hjem . Det nære sundhedsvæsen Bygge bro mellem sektorerne – vi er ét team. Patient/borger må ikke blive tabt mellem to stole. Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Vestklyngen Vestklyngen – HEV modtager/afleverer patienter fra Vestklyngen – men også fra andre kommuner, hospitaler Vestklyngen har ca 280.000 ´indbyggere fordelt på 6 kommuner til sammenligning med Aarhus på 323.000 indbyggere. I Vestklyngen har vi et meget godt samarbejde med kommunerne og de praktiserende læger – hvilket vi er meget stolte over Derfor er der behov for ensartede retningslinjer – aftaler Pt. er indlagt meget kort tid Patienterne bliver i eget hjem længere – de er ofte meget syge, når de kommer til os Patienterne er kun indlagt 2,9 dage i gennemsnit – og her skal der nåes så meget Behandlingsplan skal følges op i eget hjem i samarbejde med kommunen og egen læge Opgaver som for fem år siden naturligt lå i hospitalsregi ligger nu i kommunerne – fx rehablitering og forebyggelsesopgaver 4 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Et sammenhængende patient-/borgerforløb IV- Akut antibiotika Ledsager MedCom Forebyggelse Svangre-området Sundhedsaftalen.rm.dk en god side at kende m bl.a. en værktøjskasse med gode råd og muligheder. Der er i Vestklyngen bl. a lavet aftaler indenfor områderne indlæggelse og udskrivning. Etableret IV – ordning, så patienterne kan være hjemme til behandling frem for indlæggelse opfølgende hjemmebesøg – screening for 65+ akutområdet – tæt samarbejde mellem hospital og kommunernes akutfunktioner Genoptræning og rehabilitering – hurtig opfølgning i kommunalt regi, når en patient udskrives med en genoptræningsplan hjælpemidler og behandlingsredskaber forebyggelse Svangreområdet Børn og unge elektronisk kommunikation mellem sektorer – MedCom – korrespondancebreve – elektronisk henvisning Vi skal alle følge vores aftaler – for så hjælper vi patienten i overgange – og hermed minimere risiko for utilsigtede hændelser Rehabilitering Opfølgende hjemme- besøg www.sundhedsaftalen.rm.dk/ Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Involvering af patienter og pårørende Brugerråd - sammensat af patienter, pårørende og repræsentanter fra: kommuner praksissektor hospital Lokale initiativer i afdelingerne: Brugerråd og feedbackmøder på afdelingerne Patientniveau: Fælles beslutningstagen og Ambuflex Aktuelle indsatser for Brugerrådet en del af en kulturarbejdsgruppe, der arbejder med kultur på vej mod patientens hospital i Gødstrup materielle der opfordrer og hjælper patienter og pårørende med at rapportere uth’er etablering af prøvehandlinger, der skaber tryghed ved udskrivelse Mange lokale initiativer – inspirationskatalog opdateres årligt Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Nationale kvalitetsmål Målet med den nye kvalitetsmodel er at skabe forbedringer med værdi for patienten 8 nye nationale mål – 22 indikatorer Heraf nogle meget brede – opfyldelse af kvalitetsmål i de kliniske kvalitetsdatabaser (ca. 40 databaser i HEV med gennemsnitlig 10 indikatorer) Eksempler på andre indikatorer akutte genindlæggelser indenfor 30 dage sygehuserhvervede infektioner (bakteriæmier, clostridium difficile) ventetid til planlagt operation patienttilfredshed/-inddragelse (fra LUP) Lokalt ligges der an til, at alle får mulighed for at påvirke, hvordan man kommer i mål via arbejde med konkrete lokale kvalitetsudfordringer. De mål der er gældende for jer, vil I høre nærmere om i afdelingerne. Udviklingen vil blive fulgt via trafiklys Grøn: Positiv udvikling og over gennemsnittet Gul: Enten positiv udvikling og under gennemsnittet eller negativ udvikling og over gennemsnittet Rød: Negativ udvikling og under gennemsnittet 8 mål – 22 indikatorer Fx akutte genindlæggelser, sygehuserhvervede infektioner, ventetid, patienttilfredshed/LUP mm Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Kvalitetsorganisationen Organisering af kvalitetsarbejdet Ledelser og nøglepersoner Kvalitetsråd og kvalitetsudvalg Forbedringskultur Kvalitetsforbedringer og datastyring Hvad ønsker vi at opnå? Hvornår er en forandring en forbedring? Små prøvehandlinger Vi står på to ben og går små skridt ad gangen i kvalitetsarbejdet Kvalitetsråd – kvalitetsudvalg Nøglepersoner – ledelser Vi arbejder med kvalitetsforbedringer i HEV gennem forbedringsarbejdet/forbedringskulturen Vi er i gang med at videreudvikle forbedringskulturen – i første omgang med 5 kvalitets- og forbedringsprojekter Med udgangspunkt i Hvad ønsker vi at opnå? Hvornår ved vi, at en forandring er en forbedring? Hvilke forandringer kan iværksættes for at skabe forbedringer? Små PDSA’er (prøvehandlinger) (Giv gerne eksempler på organisation samt med kliniske kvalitetsdatabaser og pakkeforløb) Datastyret (BI-portal) Arbejdet med databaser FMK Forebyggelige genindlæggelser Epikriser og kræftpakker (Proaktiv via early warning) Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Organisering af patientsikkerhed Mindst én patientsikkerheds-nøgleperson pr. afdeling. Alle ledere er forpligtede til at tage UTH’er alvorligt og støtte op om at drage læring. Retningslinjer i e-Dok beskriver patientsikkerhedsarbejdet. Se de sidste nye opdateringer på vest.intra.rm.dk. Også i patientsikkerheden står vi på to ben – nøgleperson og ledelse Alle dokumenter omkring pt-sikkerhed finder opdateret på intranettet Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Utilsigtede hændelser handler om patientsikkerhed En utilsigtet hændelse: kan ofte relateres til undersøgelse, behandling, pleje eller rehabilitering skyldes ikke patientens grundlæggende sygdom er skadevoldende for patienten - eller kunne have været det. Hvad kom først hønen eller ægget? Alt vores kvalitetsarbejde drejer sig i virkeligheden om patienternes sikkerhed Patientsikkerhed er mere end de utilsigtede hændelser Det drejer sig om at skabe en sikkerhedskultur – at tænke på at designe organisationen så patienternes sikkerhed hele tiden er i fokus. Når / hvis der så alligevel sker noget som ikke burde være sket, så har vi pligt til at rapportere det som en utilsigtet hændelse Eventuelt 5 min’s summeøvelse – har du været involveret i en uth som ansat eller som patient eller pårørende? Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

De hyppigste UTH’er er relateret til Overgange mellem sektorer og afdelinger Kommunikation og samarbejde Medicin ID-problematikker Men der findes en mangfoldighed af UTH- typer eks. ID problematikker Fald teknisk nedbrud EPJ Manglende viden / oplæring Kommunikation – ISBAR! Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Utilsigtede hændelser Rapporteres på stps.dk. Rapportering er lovpligtigt. Alle kan rapportere, også patienter og pårørende. Fokus i rapporterne skal være: Hvad, der skete – ikke hvem, der gjorde det. Det er menneskeligt at fejle, MEN vi skal lære af det! Det drejer sig om læring – og husk: Det er menneskeligt at fejle, MEN det er ikke tilladeligt IKKE at lære af fejlene! Kender nogen af jer til en UTH fra et ophold på hospitalet? Har nogen været involveret i en UTH? Hvad mener i vi kan bruge de utilsigtede hændelser til? Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Forebyggelse af infektioner Patienter Pårørende Personalet Eget hjem 20% af alle patienter har en infektion. Halvdelen har en hospitalserhvervet infektion (80.000–100.000 patienter). Det svarer til en udgift på 1 milliard kroner, alene for postoperative sårinfektioner. Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Hospitalserhvervede infektioner 2008-2016 Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

HAIBA - infektionsregistrering Bakteriæmier Urinvejsinfektioner Clostridium difficile Antal/10.000 risikodøgn 2015 2016 2017 Hele landet 8,02 7,66 7,46 Region Midt 7,50 6,22 6,04 Hospitalsenheden Vest 7,97 6,19 4,63 Antal/10.000 risikodøgn 2015 2016 2017 Hele landet 44,06 44,74 Region Midt 41,03 39,15 37,96 Hospitalsenheden Vest 51,07 45,80 36,78 (HOHA) Antal/10.000 risikodøgn 2015 2016 2017 Hele landet 5,33 5,17 5,12 Region Midt 4,51 5,06 5,37 Hospitalsenheden Vest 5,18 6,20 8,25 Kilde: HAIBA 05.04.17

Hvem er mon smittet og med hvad? Derfor: Betragtes alle patienter som smittede Behandles alle patienter ens uanset deres smittestatus Skelnes ikke mellem patienter med en kendt infektion og patienter uden påvist infektion. Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Generelle infektionshygiejniske forholdsregler Håndhygiejne Uniformshygiejne Rengøring Forholdsregler ved procedurer Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

vigtigste enkeltstående handling til at forebygge smittespredning Håndhygiejne er den vigtigste enkeltstående handling til at forebygge smittespredning Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Håndhygiejne – 3 muligheder Hånddesinfektion (Ethanolsprit 85% med Glycerin Handsker + hånddesinfektion Håndvask efterfulgt af hånddesinfektion Statens Serum Institut. Nationale infektionshygiejniske retningslinjer om håndhygiejne. 1. udgave 1013. Håndhygiejne. Infektionshygiejniske forholdsregler – Regional retningslinje. E-dok. Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Patienters håndhygiejne! Kan du sige til patienten: “Du har ikke gjort det godt nok”? Kan patienten sige det til dig? Hvem har ansvaret? Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Uniformshygiejne Uniform/kittel med korte ærmer Ingen ærmer Ingen smykker på hænder og håndled Ingen neglelak og kunstige negle Kittel skal være lukket over privat tøj Langt hår skal samles Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Hvad signalerer vi? Sådan eller sådan Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Rengøring Inventar Omgivelser Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

I særlige tilfælde Brug af værnemidler: handsker, overtrækskittel, evt. maske med visir Valg af stue: Enestue Patienten skal opholde sig på stuen Kommunikation og skiltning Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Opsamling Afbrydelse af smitteveje Forebyggelse af hospitalshvervede infektioner! Håndhygiejne Uniformshygiejne Adfærd Værnemidler Handsker Plastikforklæde, overtrækskittel Evt. Maske og visir Rengøring og desinfektion Udstyr Omgivelser Isolation Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Hvem spørger jeg? Hygiejnenøglepersoner i alle afsnit E-dok: både regionale og lokale dokumenter Infektionshygiejnisk dokumentsamling Hygiejnesygeplejersken Desuden e-Læring i hånd- og uniformshygiejne Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

Lyskassen Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk