IndFak Velkommen til Workshop for NYE Rekvirenter
Agenda Indkøb Hvad er IndFak Organisationer i IndFak Rekvirentens roller Regnskab, Kreditor Faktura-flow Gennemgang af IndFak – varemodtagelse, afvis, søgning, stedfortræder IndFak hjemmeside
Ideen bag INDFAK Fælles indkøbs- og fakturasystem i staten (IndFak) Moderniseringsstyrelsen er ansvarlig IndFak er et fælles system til understøttelse af indkøbs- og fakturaprocessen for de statslige myndigheder – herunder Aarhus Universitet. AU anvender pt kun faktura-delen, men er i pilot test med indkøbs modulet.
Organisationsplan
Rekvirentens rolle Rekvirent - varemodtager en faktura/kreditnota. Status: Til varemodtagelse Som Rekvirent skal du bekræfte, at: Varen fysisk er modtaget Prisen er korrekt Har kontakt med leverandøren, hvis der er uoverensstemmelse Du skal også kontrollere, at: Det er rigtig sag- og sagsopgavenummer, der står på fakturaen. Fremgår oplysningerne ikke, så skal du tilføje sag- og sagsopgavenummer
Kreditor Gruppen, Regnskab Regnskab: Kreditor-, Debitor-, Rejse-, og Service gruppen Kreditor: Behandler fakturaer for hele AU (ca. 300.000 stk./år) 22 personer Opdelt i Teams Processer fakturaer gennem godkendelsesflow Processer fakturaer til bogføring og betaling. Behandler betalingspåmindelser og kontoudtog
Sådan forløber workflowet
Workflow - fortsat Når du bestiller skal du huske: (se rekvirentguide- findes på hjemmesiden) Oplyse korrekt ean-nummer Rekvirentnavn (person der skal varemodtage i IndFak) Evt. oplyse sag og sagsopgave Hvem gør hvad: Fakturafordeler: Finanskonto og momskode.. Evt. påføre Sag og sagsopgave, hvis oplyst på faktura. Rekvirent: Bekræfter varemodtagelse. Skal påføre Sag og sagsopgave Disponent: Godkender fakturaen. Sikrer at det er korrekt Sag og sagsopgave (Navision): Fakturafordeler sørger for at processe videre til betaling.
Varslingsmail – eksempel
Login billede
Brugernavn og adgangskode Brugernavn = din mailadresse Adgangskode: dit password skal indeholde: Mindst 8 tegn Både store og små bogstaver Mindst ét ciffer Mindst et særligt tegn [!,@,#,$,%,^,&,*,?,_,~,£,-,(,)] Glemt adgangskode ? – Du kan selv gendanne nyt password
Dashboard = Forside Du har 3 muligheder for at tilgå dine bilag: Dobbeltklikke på linjen under ”Aktiviteter” direkte til bilag Klik på Fanebladet ”Faktura” Hovedmenu – Klik på ”Til Varemodtagelse” Hovedmenu > Faktura(er) til varemodtagelse Klik på ikon ”Fakturaer” og vælg ”Til accept (varemodtag) Hovedmenu > Faktura(er) til varemodtagelse
Faktura til Varemodtagelse For at åbne fakturaen skal du klikke på ikon Rød = Forfaldsdato er overskredet – skynd dig at få varemodtaget
Faktura til varemodtagelse - oversigt Rød felt: Fakturahoved Blå felt = Fakturabillede Grøn felt = Fakturalinjen ”Konto”, ”Delregnskab”, ”Moms-prod” = er synlig da Fakturafordeler har udfyldt felterne på forhånd. Du skal udfylde ”Sag” og tilhørende ”Sagsopgave”, hvis felterne ikke er udfyldt
Søgning – Fakturaarkiv Faktura – Fakturaarkiv
Stedfortræder (fraværsassistent) Klik på øverst højre hjørne - Min profil Klik på ”Vælg stedfortræder” Skriv navnet på din stedfortræder i søgefeltet – marker og klik ”ok” Hvis du skal have flere stedfortrædere på kan du søge dem frem en af gangen og markere ud for hver enkelt og tilsidst klikke ”ok”.
Indfak hjemmeside www.au.dk Om AU For Medarbejdere Medarbejderservice på au Økonomi Økonomisystemer – IndFak2