Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Skolereform august 2014………………
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Afslutninger er et forsømt område i dansk fodbold!!!!!
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Dels blær´, dels præcisering af opgaven
Mentaltræning Målsætning
Børn, bevægelse og motivation
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Agenda Turneringsholdene Træningen Andet Varighed ca. 45 minutter
Supervision og faglig feedback
Evaluering af TKC-erne Konklusioner
Darum skole 4. november 2013.
Brabrand NytårsDysten - En alternativ samarbejdsdyst.
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Elevaktiverende undervisning
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
OPVARMNING IØ 2 Kirstine Ann Sørensen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Konference om Almen Studieforberedelse
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Skriftlighed i biologi
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Tema MÅL Mentaltræning der virker MÅL En svømmers forløb med det mentale arbejde med procesmål og hans refleksioner.
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse
Træningsfysiologi Musklernes opbygning Energisystemer
Fysisk træning i klatring
Fodbold Fitness og SPECIFIKKE målgrupper
SKABELON.
Fysisk arbejdskrav Træner 2 Forhøjet puls Forhøjet blodtryk Krav til især aerobt arbejde i hele kroppen Og hvad betyder det så? Hvilke systemer er pressede?
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Hvordan skal man se ud? Hvem kan træne? Alle kan træne Alle kan træne MEN –Cleares af lægen –Forskel på behandling og forebyggelse –Målsætning –Vælge.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Træningszoner /Tri Club Denmark. Definition: Hvad er en træningszone? Et interval der afgrænser intensiteten – altså et mål til at styre intensiteten.
1 Velkommen til Førstehjælp ved hjertestop. 2 Information til instruktøren Denne præsentation er tilpasset uddannelsesplanen Førstehjælp ved hjertestop,
Træningsplanlægning Træner 2 1. Træningsplanlægning Træner 2 Formål med den enkelte øvelse Målsætning – kort, mellem, langt sigt Planlægning Gentagelser.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!
Introduktion til Træner 2 Træner 2 Velkommen! 1. Introduktion til Træner 2 Træner 2 Weekend 1 -Tekniktræning -Jesper, Rune – Robin som ”gæstestjerne”
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Undersøg, hvad der skal testes Planlæg og udfør testen Del indsigter fra den nye test Find ud af, om noget skal tilpasses.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
SRO SKRIV!.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Fodbold Fitness og SPECIFIKKE målgrupper
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Videnskabeligt projekt
Samspil mellem krop, træning og trivsel
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Naturvidenskabelig metode
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
BAM Træningsplaner.
Future Vejle inspiration
Værktøj: Check dine relationer
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse Træner 2

Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse Træner 2 Arbejdskravsanalyse Hvad skal der til for at blive den bedste? Kapacitetsanalyse Hvad kan udøveren lige nu? Vejen fra udøverens nuværende niveau til det ønskede niveau

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 Idrættens fire søjler Forskellig vægtning i forskellige sportsgrene Afhængigt af kontekst Kan (skal) underinddeles, før man kan bruge det til noget De fire ”søjler” påvirker hinanden Fysik Teknik Taktik mentalt

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 Mentalt Taktik Teknik Fysik Giver denne opstilling mening? Disciplinafhængigt Indbyrdes sammenhængende

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 En komplet arbejdskravsanalyse dækker alle fire søjler for at give et komplet billede af kravene til den pågældende sport/disciplin Det grundlæggende spørgsmål er: ”Hvad kræves der for at være blandt de bedste i sporten?” (Bemærk, at dette ikke er ensbetydende med, at udøveren skal gøre som de bedste!) Arbejdskravsanalysen er i nogen grad specifik for disciplin, konkurrencested og evt. niveau

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 Hvordan laver man en arbejdskravsanalyse? Videnskabelige studier Egne observationer af dygtige klatrere Målinger af de bedste klatrere Biomekaniske videoanalyser af de bedste ”Erfaring” ”Broscience”

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 Noget af arbejdet er heldigvis gjort Fodteknikker placering af fod inderside yderside tåhook hælhook bicycle smearing timing af afsæt dynamisk fodteknik dæmpning Håndteknikker Bevægelsesmønstre

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 https://www.youtube.com/watch?v=PLd_c4CjG44&t=209 https://www.youtube.com/watch?v=hNBLcWvfQ0c

Arbejdskravsanalyse - teknik Træner 2 Tildel point fra 1 for lav prioritet til 5 for høj prioritet I har 10 minutter Udholdenhed (+45 minutter) Dawn Wall Overhængende rute i Spanien Boulderproblem på Kjuge Boulderproblem i Fontainbleau Konkurrencerute til DM i lead World cup boulder DM i Dyno Speed klatring Fodteknik overordnet   Tåhook Smear Håndteknik overordnet Gaston Mono Bruge tommelfingeren Bevægelsesmønstre overordnet Hoften tæt til væggen Diagonalbevægelse Dyno Anden teknik

Træner 2 Har vi brug for pause?

Kapacitetsanalyse også kaldet testning Træner 2 Kapacitetsanalysen laves ud fra de krav, som arbejdskravsanalysen har opstillet – træneren sammenligner testresultaterne med arbejdskravsanalysen

Kapacitetsanalyse En test er et spørgsmål – den skal: Træner 2 En test er et spørgsmål – den skal: Give et tydeligt svar Give samme svar hver gang Give svar på noget, som vi faktisk har brug for at vide

Kapacitetsanalyse Pålidelighed Gyldighed Træner 2 Pålidelighed Testen skal give samme svar hver gang Man kan ikke konkludere noget ud fra enkeltstående forsøg Jo mere komplicerede spørgsmål, testen skal besvare, desto vanskeligere er det at opstille en pålidelig test Gyldighed Testen skal måle det, vi gerne vil have at vide Man får kun svar på det, man spørger om Obs: ”PubMed-krigerne”, metaundersøgelser, erfaring

Kapacitetsanalyse Formelle tests Træner 2 Formelle tests Pålidelige, men vanskelige at benytte i klatring, og mindre gyldige Campus for præcision Løbestart for præcision/hoftekontrol Diverse motoriske øvelser med relevant bevægelsesmønster Funktionelle tests Ofte mere diffuse, men kan have stor gyldighed og rimelig pålidelighed Huske sekvens Tælle fodjusteringer Måle/vurdere hoftens bane

Kapacitetsanalyse Træner 2 Det kan være vanskeligt at teste objektivt for komplicerede tekniske/mentale/taktiske parametre Men vi vurderer jo hele tiden udøverne alligevel Tips: Standardisering – f.eks. tælle antal fodkorrektioner på samme rute Tydelige mål – gøre det klart for udøverne, hvad formålet er – og selv være klar over, hvad man lægger vægt på Bruge test/formaliseret feedback som motivation – ikke som pisk

Kapacitetsanalyse Kapacitetsanalysen kan bruges til flere ting: Træner 2 Kapacitetsanalysen kan bruges til flere ting: Lære om niveauet på et nyt hold Adgangskrav Afdække svagheder/lavt hængende frugter Monitorering af udøveres progression (virker træningen?) Planlægge videre forløb (målsætning) Motivere udøveren ved at vise fremgang Opstille benchmarks for udøveren (talent/elite)