Kendte Udfordringer Usikker Fremtid
Finanspolitisk Holdbarhed Den brændende platform, Det Økonomiske Råd, 2004: I perioden 2003 til 2020 vil arbejdsstyrken falde med 47.000 personer Finanspolitisk holdbarhedsproblem på ca. 30 mia. kr. Efterfølgende: Reform efter reform har haft èt fælles fokus: Danskerne skal arbejde noget mere! Det er lykkedes!
Det Økonomisk Råd, 2015
Hvad er finanspolitisk holdbarhed? For nuværende serviceniveau og skattesystem er velfærdsstaten finansieret fremover Hvis der skal være plads til noget nyt, er der andet, der skal prioriteres fra Er det problematisk?
Offentlig serviceniveau og privatforbrug Produktivitetsstigninger i privat sektor: 1,5 procent Produktivitetsstigninger i offentlig sektor: 0,5 procent Kilde: Produktivitetskommissionen
Beskæftigelse afgørende Høj beskæftigelse er afgørende for finansieringen af velfærdsstaten Hvem er det, der ikke er i beskæftigelse?
Kontanthjælpsgruppen Andel af 18-64-årige, der modtog kontanthjælp i løbet af året Kilde: Kontanthjælpen gennem 25 år
Flere langtidsmodtagere Antal måneder kontanthjælpsmodtagere har modtaget hjælp i løbet af året Kilde: Kontanthjælpen gennem 25 år
Omkostninger ved svag arbejdsmarkedstilknytning Dårlig livskvalitet Omkostninger for velfærdsstaten Velkendt: Indvandring fra ikke-vestlige lande koster velfærdsstaten 16 mia. kr. om året Men lignende analyser, kan laves for andre grupper: Hvad koster unges manglende arbejdsmarkedstilknytning?
Udsatte unge 25-29 årige, som hverken er i job eller under uddannelse to år i træk En kernegruppe af udsatte: Yngre kan være udsatte, men sværere at måle på To år i træk sikrer, at det ikke er midlertidig sabbat trang eller lignende
Beskæftigelsesfrekvenser for årgang 2000 af udsatte unge
Antal udsatte, 25-29 årige
Modelberegninger Et ambitiøst scenarie: fremadrettet løftes årligt 5000 udsatte unges erhvervsfrekvens til gennemsnittet for befolkningen: Resulat: 15 mia. kr. årligt til offentlige finanser Et mindre ambitiøst scenarie: fremadrettet løftes årligt 5000 udsatte unges erhvervsfrekvens til gennemsnittet for andre lavt uddannede: Resultat: 12 mia. kr. årligt til offentlige finanser
Uddannelsesmæssige prioriteringer
Udgifter til uddannelse – pct. af BNP Kilde: Produktivitetskommissionen
Arbejdsløshed blandt akademikere Kilde: Produktivitetskommissionen
Erhvervsindkomst og studievalg på lange videregående uddannelser Kilde: Produktivitetskommissionen
Overuddannelse? Kilde: Produktivitetskommissionen
Det første valg er ungdomsuddannelse
Ungdomsuddannelser Kilde: Produktivitetskommissionen
Urbanisering og uddannelse
Andel 25-29-årige med ungdomsuddannelse
Andel 25-29-årige med ungdoms-uddannelse, men bopæl som 15-årig
Sandsynlighed for at starte på videregående uddannelse for unge med gymnasiel uddannelse, 2006-2011 Kilde: KRAKs fond
Opsummering - Udfordringer De pressede offentlige finanser: Finanspolitisk holdbarhed – men ikke plads til kvalitetsforbedringer Indvandrer/flygtninge er en uforudsigelig faktor Fokus på erhvervsdeltagelse De udsatte unge: Udsat som ung giver høj risiko for permanent marginalisering Det er dyrt for samfundet Uddannelse: Danmark bruger mange ressourcer – får vi nok ud af dem? Er der overuddannelse – dvs kompetencer, der ikke anvendes? Dimensioneringsdebatten Fordelingen mellem erhvervsuddannelser og gymnasier Urbanisering Flytning fra land til by fortsætter formodentlig Sammenhæng mellem uddannelse og urbanisering