Interaktion og usability

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
Differentialregning Cecilie.
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Residual plot.
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Skrivedag 2: At skrive analyserende
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Hvad er naturvidenskab?
Præsentationens transcript:

Interaktion og usability

INTRO I dette emne lærer i forståelsen af interaktionsdesign Formålet med dette emne er, at vise nødvendigheden af en brugergrænseflade, og hvilke formål og tanker der er forbundet med udvikling af disse.

INTRO Eksempler på brugerflader:

INTRO Fælles for de tidligere viste eksempler er: Der er mindst en bruger, som anvender systemet. Det er brugerfladen, der håndterer input og output. Input: Pinkode og pengebeløb Output: Penge (og kvittering) Hvad er input/output ved de to andre billeder?

INTRO Opgave 1: Nogle banker tilbyder, at blinde og svagtseende kan benytte en talende pengeautomat. Brugeren medbringer et sæt høretelefoner, som tilsluttes automaten. Så bliver skærmen blank, og det, der normalt ses på skærmen, læses op i stedet. Forklar hvordan interaktionen med en talende pengeautomat er forskellige fra interaktionen med en almindelig pengeautomat. Det kan hjælpe at tage funktioner, input og output en ad gangen og for hver overveje, om der er forskel og hvad forskellen er. Tid: 5 Minutter Input: Pinkode skal nok være som fingeraftryk eller ved blindeskrift. Pengebeløb der skal også laves en måde hvor de kan fortælle hvor mange penge de vil have hævet. Output: Penge (og kvittering), hvor den vil sige det i høretelefon

Begreber Funktionsaktivering input IT-Systemet Menneske Output De to efterfølgende begreber skal være jer bekendt Interaktion: Sammenspillet mellem en bruger og et konkret IT-system. Brugeren aktiverer systemet ved hjælp af input, hvorefter systemet udfører funktionerne og giver et output. Interaktion sker ved hjælp af en brugergrænseflade Menneske IT-Systemet Output Funktionsaktivering input

Begreber Usability: En egenskab ved et it-system. Når et system har en høj usability, så kan systemets funktioner anvendes effektivt og tilfredsstillende, i brugerens aktivitet. Usability knytter menneskets aktivitet sammen med IT-systemet. Aktivitet dækker over arbejde, sociale systemer som Skype og computer spil. Hvis et system er vanskeligt at bruge, så er der tale om en lav usability, brugeren har svært ved at udføre sine aktiviteter. Det afhænger altså af brugeren, hvorvidt der er tale om en lav eller høj usability. Eksempel: Kim kan ikke finde ud af at læse sine sms’er  lav usability

Begreber Opgave: Lav en liste med usability-problemer, som du kan forestille dig, at en bruger kan opleve ved hævning i en pengeautomat. Det må gerne være usability-problemer, som du selv har oplevet. Tid: 5 Minutter Ved at alle automater ikke er udformet ens. At den ikke vil tage kortet. Klistermærker er faldet af på automaterne, så man ikke kan se hvor kortet skal ind. Slitagens At der er max beløb på hvor meget man kan hæve, hvis man nu vil have hele sine løn hjem i skabet. Ikke alle kan vælge sedler 50-100-200-500-1000- mønter. Maskiner tager kort Solen, skærmen er i stykker.

Historisk perspektiv Fase 1: I starten af 1950, blev computere en del af problemløsninger. Der skal dog nævnes at de dengang ikke havde samme ydeevne som i dag. Den typiske computer var en ”mainframe computer”. Disse computere var store, og kunne fylde alt mellem et rum og et familiehus. Input blev aktivt tilføjet til systemet, hvorefter systemet beregnede og udskrev en side med resultatet. Mainframe computere blev i ganske lang tid, den eneste tilgang til IT indtil 1977.

Historisk perspektiv Fase 2: I 1977 blev de første pc’er (personal computer) solgt til familier. Her blev det nemt for brugeren at give input og samtidig aflæse output på skærmen. Disse computer kunne løse regnestykker og senere opstille regneark og tekstfiler. Fase 1 og 2 kendetegnes i det, at de ikke var forbundet med andre enheder!

Historisk perspektiv Fase 3: I dag er vi i fase 3. Her har enhederne kontakt til hinanden. Vi har mobiler og internet. Det er nemt at kommunikere med hinanden og på tværs af forskellige systemer! Input er dog stadigvæk forbundet med de klassiske brugergrænseflader.

Historisk perspektiv Fase 4: Der er spekulationer hvordan IT-systemer vil være i fremtiden, der er flere fortaler at computere vil være i samtlige aktiviteter og redskaber som mennesket gør brug af. Her er der tale om allestedsværende systemer (pervasive systems). Disse systemer vil være så lille at brugeren reelt kun opfatter brugergrænsefladen (ubiquitous computing).

Historisk perspektiv Opgave: Løs opgave ”7.01a Eksempler” Tid: 15 Minutter

Begreber Funktionsaktivering input Output IT-Systemet Output Samspil mellem mennesker via et socialt system Funktionsaktivering input Output IT-Systemet Output Funktionsaktivering input Menneske Menneske