Pragmatisk sprogudvikling hos børn med medfødt høretab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Kompetenceafklaring af børnene
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Sprogpakken Tosprogede.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Skoleparathed.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Bokstav børn.
Struktureret tematisk sprogarbejde
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Forældremøde X årgang.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Jeg støtter barnet ved:
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Program - ICDP International Childhood Development Program
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Lærings- og praksisfortælling
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion og inkluderende processer
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
På den ene side Behov for specialpædagogisk støtte og viden, fx: % af børn med høretab har andre vanskeligheder i tillæg til høretabet og brug for.
Inklusion og Specialviden
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Holdninger til handicappede Steen Bengtsson Danske Døves Landsforbunds seminar, Nørrebro den 14. maj 2008.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Målrettet kommunikation
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Hvordan bruger vi metoden
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Demens Anne Mette Jensen.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Præsentationens transcript:

Pragmatisk sprogudvikling hos børn med medfødt høretab ALF – Nyborg marts 2012

Program Pragmatisk sprogudvikling. Præsentation af undersøgelse – langtidsstudie af 3 børn med CI. Videoeksempler. Interventionsmetoder – hvad kan man gøre for at støtte børnene.

Pragmatik De sociale ”sider” af sproget. Passende brug af og fortolkning af sproget i relation til den kontekst, hvor det forekommer. ”Er der mere kaffe?”

Problemer med formulering men ikke på sætningsniveau eller udtale. Problemer med at forstå en diskurs. Problemer med det narrative (”organisering” af historiefortælling).

Bryder samtaleregler Nægter at svare Har svært ved at holde emnet Underforstår for lidt Underforstår for meget Ekkolali

Mellem psykologi og sprogvidenskab Relateret til autismespektrumforstyrrelser Også hos børn med psykisk udviklingshæmning og ADHD Ca. 1,5 % af alle børn.

Høretab Symptomer på autisme, mental retardering, ADHD mv.

Hvorfor har børn med CI/høretab pragmatiske sprogvanskeligheder Den meget tidlige eksponering for socialt samspil, kommunikation og sprog (0-3 år) - kan være afgørende for den pragmatiske sprogudvikling. Indstillingen af og begrænsninger ved CI kan have betydning. Børnene har ikke 100% normal hørelse.

Autisme

Der er fundet en større forekomst af autisme hos børn med høretab (Jure, Rapin & Tuchman, 1991). Ofte forsvinder eller reduceres de autistiske symptomer, både hvad angår social kontakt, sprog og adfærd, hvis der etableres godt socialt samspil og kommunikation.

Modsat, set med udgangspunkt i autistiske børn, findes der blandt børn med autisme en større forekomst af sansehandicap/forstyrrelser. Der er fundet en stor forekomst at hørenedsættelser blandt børn med autisme (Rosenhall, Nordin, Sandström, Ahlsén & Gillberg, 1999; Rogers & Ozonoff, 2005). Der er fundet afvigelser i autistiske børns sensoriske og perceptuelle funktion (Minshew, Meyer & Dunn, 2003).

Tidlig socialt samspil Fælles opmærksomhed Kommunikation Sprog Theory of Mind

Mange børn med medfødt høre tab har problemer med ToM. Dog ikke problemer hos de børn som har tidlig god sproglig udvikling.

Tilsvarende resultater findes ved studier omkring pragmatisk. Døve modersmålstegnere har færre pragmatiske problemer (som hørende) modsat oralt oplærte og børn, der har lært tegnsprog sent.

Fremmed ven testen. Hørende børn er bedre til at indgå i interaktion med fremmede børn sammenlignet med børn med høretab. Børn med høretab har svært ved at aflæse ansigtsudtryk/følelser. Generelt vanskeligheder med ”peer-interaction”

Udviklingsmæssige barrierer Støtte til den pragmatiske sprogudvikling er vigtig at flere grunde: Evne til at forstå andre menneskers og sig selv. Problemer i sociale sammenhænge.

Undersøgelse af 3 børn med medfødt høretab

Mange børn med CI udvikler god taleforståelse og produktion Mange børn med CI udvikler god taleforståelse og produktion. Studier peger som sagt på, at nogle børn har vanskeligheder mht. den sociale/pragmatiske brug af sproget. CI ser ikke ud til helt at overvinde de pragmatiske sprogvanskeligheder som i mange år er beskrevet i forhold til børn med høretab. Formålet er at undersøge pragmatiske færdigheder samt afdække, hvordan børnenes udvikling kan støttes.

Præsentation af undersøgelse Tre børn fulgt fra ca. 5 år til 8 år. Deres sociale samspil/kommunikation er videoobserveret hvert halve år 2 minutter samspil børnene imellem fra hver optagelser er udvalgt til analysere. Børnenes pragmatiske sprogudvikling er undersøgt mht: Antal korrekte ord/sætninger Dialog: initiativer, svar og reparationer Øjenretning

Børnene udvikler god taleproduktion og taleforståelse, men også de pragmatiske sider af sprogudviklingen kan støttes. Få og korte dialoger og evne til at udvide dem. Tro på egen kommunikative evner, fx brug af øjenkontakt.

Kvalitative analyser

Videoklip 1

Turtagning og øjenkontakt Barn 1: "Ha der biar (pause) a hæ hæ (pause) hå der taste" (barn 1 har hele tiden blikket rettet mod legetøjet samtidig med, at han med intonationen signalerer, at han fortæller noget om legetøjet). Voksen: "Har du tabt tasken?" Barn 1: (Reagerer ikke på, at der bliver stillet et spørgsmål, hverken verbalt eller med blikket, leger videre med sine legofigurer.)

Videoklip 2

Respons og dialog Voksen: Jeg har 3 bryster nu [sætter plasticbold under blusen] Joan: Arhh Mette: (fniser) Voksen: hrr hvor er det frækt Joan: min mor har to Voksen: Nå, ja, det har de fleste damer Joan: du har tre grøst der

Videoklip 3

Reparationer Lars: Mea Lars: duuu Lars: nieren Mette: hvad Mette: nier

Opsamling på undersøgelsen Nogle børn med CI har brug for støtte til de pragmatiske/sociale sider af den sproglige udvikling. Sproglig udvikling er mere end at kunne høre og sige lyde og ord – handler også om at kunne bruge sproget i en social sammenhæng. Samme resultater findes ved andre internationale undersøgelser.

Intervention – hvad kan man gøre?

”Supervision” af barnet i ”høretaktik” og copingstrategier. Støtte til barnet så det bevarer troen og evnen til at kommunikere med andre børn/voksne. Tilpasset brug af hjælpemidler

Kommunikationsværksted, hvor professionelle voksne gennem naturligt samvær støtter børnenes sprog og kommunikation gennem relevante sproglege og aktiviteter. Gentagelser og rutiner Sproglege Rollelege

Artikler Dammeyer (indleveret): A longitudinal study of pragmatic language development in three children with cochlear implants. Dammeyer, J, Carstensen, S. Karlshøj, B. & Knudsen, E. (2011). Socialsproglig kompetence hos børn med CI – når sproget får betydning. Dansk Audiologopædi, nr. 1, 4-10. Dammeyer, J, Carstensen, S. Karlshøj, B. & Knudsen, E. (2011). Hinsides lyde og sætninger: Udvikling af dialogisk kompetence hos børn med CI. Dansk Audiologopædi, 1, 4-10. Karlshøj, B., Knudsen, E., Carstensen, S. & Dammeyer, J, (2011). Kommunikationsværksted for børn med cochlear implant og deres forældre. Specialpædagogik, nr 5, 67-77.