Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Verden ind i undervisningen
Undervisningsplanlægning
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Evaluering.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Karl Henrik Flyums model
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Vejlederens kommunikation
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Internationalisering gennem lektorkvalificering
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU BLACKBOARD.
AARHUS UNIVERSITET AU Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU Infomøde for Sprog og Europæiske studier V. Studievejledningen.
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. MARTS 2015 FORSKNINGSPOLITISK ÅRSMØDE PRODEKAN JES MADSEN AARHUS UNIVERSITET SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. OKTOBER 2014 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23RD OF MARCH 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 29. AUGUST 2015 TEOLOGI FOR LÆGFOLK LEKTOR ELSE KRAGELUND HOLT AARHUS UNIVERSITET ARTS AU DET GAMLE TESTAMENTE.
9. AUGUST 2016 SARAH LUND PETERSEN AARHUS UNIVERSITET AU GOD VEJLEDNING AF GYMNASIEELEVER -> guide til at blive ”mini-vejleder”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 16. MARTS 2016 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. DECEMBER 2015 DRRLV LEDENDE LEKTOR BENTE VIGH MALLING AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR SUNDHEDSVIDENSKABELIGE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. APRIL 2016 SOGNEDAG ØSTER HORNUM PROFESSOR (MSO) ANDERS-CHRISTIAN JACOBSEN AARHUS UNIVERSITET ARTS.
2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU KULTURELT MEDBORGERSKAB OG HISTORIEUNDERVISNINGENS ERINDRINGSPOLITIK Konference om faglige.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 31. AUGUST 2015 AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN PÅ DE SUNDHEDSVIDENSKABELIGE KANDIDATUDDANNELSER OPLÆG.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light APRIL 2016 TROELS JØRGENSEN AARHUS UNIVERSITET AU PROMARK FOR SEKRETÆRER METTE VIGEN, AU ØKONOMI LARS.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTART - CAND.CUR STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ BANEN.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ​ Velkommen til temamøde om ​ psykisk APV på AU 2016.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen 6 OCTOBER 2015 AARHUS BSS CAREER.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 29. AUGUST 2016UDBUDSKONSULENT CASPER R. ULDBJERG AARHUS UNIVERSITET AU INDKØB VED AU.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU WEB SCRAPING MICHAEL I. SCHWARTZBACH KRISTOFFER JUST ANDERSEN INSTITUT FOR DATALOGI.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. NOVEMBER 2015SYSTEMADMINISTRATOR METTE VIGEN AARHUS UNIVERSITET AU Tidshåndtering i AU Brugertest.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 21. OKTOBER 2015 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Vandmiljø og biodiversitet i ferskvand AU AARHUS UNIVERSITET NATURMØDE 27. MAJ 2016 MARTIN SØNDERGAARD … mest om søer.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 6TH OF OCTOBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Instruktioner Der findes 4 forskellige skabeloner i 6 forskellige farver: titel, punktopstilling, billede og citat. Derudover er der én skabelon hvis titelsiden.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 24. OKTOBER 2015 BJÖRN ANDRESEN AARHUS UNIVERSITET AU EPTSYS – ENERGY SYSTEM STABILITY (EN) ENERGI SYSTEM.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 7. AUGUST 2015 MARIE HALKJÆR KRAGELUND AARHUS UNIVERSITET AU SØGEMASKINEOPTIMERING.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU LÆRERROLLER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. NOVEMBER 2016 SENIORFORSKER LARS JUHL MUNKHOLM AARHUS UNIVERSITET AU JORDSTRUKTUR EFFEKTER AF JORDBEARBEJDNING,
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27. OKTOBER 2016INTERNATIONAL KOORDINATOR ANNA KRONBORG BELL AARHUS UNIVERSITET AU UDVEKSLING I UDLANDET.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light PROFESSOR JENS BLOM-HANSEN AARHUS UNIVERSITET SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU BETYDNINGEN AF TIDLIG SÅNING PÅ KVÆLSTOFDYNAMIKKEN I VINTERHVEDE Ingrid K. Thomsen.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Den analyserende Artikel
Præsentationens transcript:

Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE GRUNDKATEGORIER

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ HVAD ER UNDERVISNING?  Jf. Den store danske encyklopædi: undervisning er handlinger, der har til formål at fremme tilegnelse af viden, kunnen, indsigt og forståelse.  Jf. sociologisk systemteori: undervisning er kommunikation, der konstituerer og opretholder et socialt system (klassen/holdet), hvortil psykiske systemer (elevernes tanker/bevidsthed) kan tilkoble sig. Formålet er at fremme tilegnelse af viden, kunnen, indsigt og forståelse.

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular METAFORER FOR UNDERVISNING ​ POLITIK-METAFOREN:  Spørgsmålet om HVAD man gerne vil/ønsker overfor hvad der konkret er muligt  Vedrører forholdet mellem det ideale niveau og det reale niveau – mellem teori og praksis  Undervisning har – modsat socialisering – altid en/flere intention(er)/mål: faglige, sociale og personlige

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular REJSE-METAFOREN:  Spørgsmålet om HVORDAN kommer eleverne fra A til B?  Vedrører undervisningens indhold, metoder og medier  Fokus på sammenhængen mellem indhold, metoder og medier og elevforudsætninger  Fordrer kompetence til at kunne diagnosticere og intervenere – at vurdere hvad eleverne kan/bør kunne og aktivere dem i den retning

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular KUNST-METAFOREN:  Spørgsmålet om HVORFOR man skal gå i skole/uddanne sig?  Vedrører selve formålet med vores uddannelsesinstitutioner  Fokus på dannelse og på noget der – som kunsten – er større end den enkelte

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light ​ HVAD ER GOD UNDERVISNING?  Film fra Tårnby Gymnasium - TTT ​  Hvad mener I? (5 min)  Skriv 3-5 kendetegn på god undervisning  Begrund og diskuter med din sidemakker – forskelle/ligheder

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular UDDANNELSESFORSKNINGENS BUD PÅ DE TI VIGTIGSTE KRITERIER FOR GOD UNDERVISNING MED HØJ LÆRINGSEFFEKT ​ Helmke, A. (2013). Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnostisering, evaluering og udvikling af undervisning. Frederikshavn: Dafolo. ​ Meyer, H. (2005). Hvad er god undervisning? København: Gyldendal. ​ Hattie, J. (2009). Visible Learning. A synthesis of over 800 meta-analyses related to achievement. London: Routledge.

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular FASER IFM ET UNDERVISNINGSFORLØB I. Den ideale/teoretiske planlægning med målsætning og indholdsbestemmelse (før) II. Den reale/praktiske gennemførelse med mindst 3 faser (under) 1. Indledning 2. Hoveddel – i flere sekvenser 3. Afslutning III. Evaluering for udvikling og ny planlægning – gerne sammen med kollegaer (efter)

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular UNDERVISERENS OVERVEJELSER I PLANLÆGNINGSFASEN  Hvad skal eleverne lære?  Hvorfor skal de lære de? Hvad er formålet?  Hvilke mål skal sættes? Faglige-sociale-personlige mål  Hvordan skal de lære det?  Hvilket indhold/tema/emne?  Hvilke metoder? Oplæg/gruppearbejde/storytelling/projekt/eksperimenter…  Hvilke medier? IT/bøger/film/artefakter/portfolio/lyde … En kommende ruller

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular DIDAKTIKKENS GRUNDSPØRGSMÅL

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular DIDAKTIKKENS GRUNDKATEGORIER OFTE AFBILLEDET I RELATIONSMODELLER

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Overskrift én linje Bold eller Regular LÆRINGSFORUDSÆTNINGER HVEM ER ELEVERNE? HVAD ER DERES FORUDSÆTNINGER FOR AT FORSTÅ INDHOLDET? VÆLG ET SPØRGSMÅL OG BESVAR DET  ”Hvorfor er himlen blå?”  ”Hvorfor er luften gennemsigtig?”  ”Hvor langt kan menneskeøjet se?”  ”Hvor mange videnskabsmænd er der i verden?”  ”Hvorfor har vi kun år 2016, når jorden er millioner af år gammel?”  ”Himlen er blå, men når solen står op og går ned, så bliver den rød, hvorfor det?”  ”Der levede hvaler før dinosaurer, så uddøde dinosaurer pga vejret men hvorfor overlevede hvalerne?” Kan Jakob på 6 år forstå din besvarelse? Omformuler så han kan…

22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU Eksempel på et citat Du kan se alle tilgængelige layouts ved at vælge ’Layout’ i højreklik-menuen Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok. ALBERT EINSTEIN

LEKTIONSPLAN MED LEKTIEARK Didaktisk analyse Didaktisk strukturering

HJÆLP TIL DIDAKTISK ANALYSE OG STRUKTURERING … FØLG 1  7