Energiøkonomisk Energiøkonomisk kørsel med automatgearet bus
Københavns kommune
Miljømærker i DK København indført i København indført i Andre større byer i nærmeste fremtid Andre større byer i nærmeste fremtid Krav: 1/ filter på køretøjer, som ikke opfylder EURO 2. Krav: 1/ filter på køretøjer, som ikke opfylder EURO 2. 1/7 10 filtre på alle køretøjer, som ikke opfylder EURO 3 1/7 10 filtre på alle køretøjer, som ikke opfylder EURO 3 Bødestørrelse: 5000kr chauffør, 15000kr til vognmanden Bødestørrelse: 5000kr chauffør, 15000kr til vognmanden
Miljømærker i D Enkelte delstater indført i 2008 og frem. Enkelte delstater indført i 2008 og frem. Krav: Alle køretøjer skal være mærket for at kører i miljøzonerne. Krav: Alle køretøjer skal være mærket for at kører i miljøzonerne. Mærkerne er forskellige farver i forhold til udledningen. Mærkerne er forskellige farver i forhold til udledningen. Gyldig kun med registreringsnummeret på mærke Gyldig kun med registreringsnummeret på mærke Bødestørrelse: 40 euro og et straffepoint i Flensborg Bødestørrelse: 40 euro og et straffepoint i Flensborg
ERURO 6 / EEV EURO 6 normen forvendtes indført ca – EEV normen opnås ved anvendelse af SCR teknikken, yderlige partikel filter indskudt i udstødningen
Common rail
Bio brændstof ”gas” Klar til anvendelse Klar til anvendelse Forsynings sikkerheden Forsynings sikkerheden Garageanlæg Garageanlæg Mindre brændværdi end diesel Mindre brændværdi end diesel Omfattende tank til opbevaring Omfattende tank til opbevaring
Bio brændstof ”diesel” 1. generation er klar til anvendelse. 1. generation er klar til anvendelse. 2. generation teknologien er i kraftig udvikling 2. generation teknologien er i kraftig udvikling Bio diesel kan iblandes alm. Diesel og anvendes i dag. Bio diesel kan iblandes alm. Diesel og anvendes i dag. D5 5%biodiesel D5 5%biodiesel D30 % biodiesel D30 % biodiesel 100% bio diesel kan anvendes, fabriks garenti 100% bio diesel kan anvendes, fabriks garenti
Handels og salgspriser 2. generation
Hybridteknikken Hybrid: diesel elektrisk Hybrid: diesel elektrisk Hybrid: brændsels celler Hybrid: brændsels celler Teknologien ca. 10år – 15 år. Teknologien ca. 10år – 15 år. Fremstillingen i dag meget CO2 tung Fremstillingen i dag meget CO2 tung Diesel/elektrisk, batteriers levetid og vægt Diesel/elektrisk, batteriers levetid og vægt
Dækket Anvend dæk som passer til dit kørselsbehov (Rute – bybus- turist) Anvend dæk som passer til dit kørselsbehov (Rute – bybus- turist) Sørg for korrekt dæktryk Sørg for korrekt dæktryk Undgå påkørsel af kantsten Undgå påkørsel af kantsten Kontroller dæk slidet Kontroller dæk slidet
Gode råd Sluk unødige forbruger Sluk unødige forbruger Anvend retarder/motorbremse mest mulig Anvend retarder/motorbremse mest mulig Anvend ny teknologi med omtanke Anvend ny teknologi med omtanke Stop bussen på endestationer Stop bussen på endestationer Kør så stress fri som mulig Kør så stress fri som mulig