Energiøkonomisk Energiøkonomisk kørsel med automatgearet bus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bekendtg ø relse om uddannelserne i den erhvervsfaglige f æ llesindgang bil, fly og andre transportmidler I medf ø r af § 4, stk. 1 og 2, i lov om erhvervsuddannelser,
Advertisements

Udledninger og råderum
AffaldVarme Århus Teknik og Miljø Århus Kommune Grøn Energi set fra en kommunal forsyningsvirksomhed.
Jens Hjernøesvej 14 - Horsens & Havnegade 12 - Juelsminde TLF.: – W W W.havneservice.dk MOTORRENOVERING 2015 NYT LIV TIL DIN VOLVO PENTA MOTOR.
Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.
Om økonomi i renoveringer. Hvad koster det at gøre noget ? Hvad koster det IKKE at gøre noget ? Hvem er vinderne? Hvem er taberne? Morten Hajn Nordjylland.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Vandsektorloven Startskuddet til en ny æra Startskuddet til en ny æra……
Geodata om borgere og boliger i ny indpakning Allan Larsen - LIFA.
Inspiration om fremtidig N-regulering Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Inspirationsmøde den
Transport i miljøredegørelsen Industriens Temadag november 2007 i Odense Kurt Meiner Hansen, Fredericia Kommune.
19.4 Grønne regnskaber 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
1 v. Torben Svendsen //Aktivitetscentret Sundholm MENNESKET I FOKUS.
Motorlære Seniorsejlerskolen, Vedbæk sejlklub. Dines, REGGAE.
© Vattenfall AB 13. september 2010 Hans Jørgen Jensen 1 Biomasse på de centrale kraftvarmeværker – udfordringer og muligheder 1.De gode intentioner og.
. Livreddende førstehjælp. I skal lære: Nødflytning, vurdering af hjerte- kredsløbsfunktion, tilkalde passende hjælp, hjerte- lunge redning, stoppe store.
Intelligente Transport Systemer Nordisk Vejteknisk Forbund Transport Informatik (ITS) Per Hedelund Formand i Danmark og Norden Arbejder til daglig med.
Energi-effektivitet & CO 2 -udledning fra personbiler.
© 2013 – Side 1 Energi- og olieforum Nyt oliefyr September 2013.
BARRIERER OG MULIGHEDER FOR ENERGIEFFEKTIVISERING I BYGGERIET ENERGIRIGTIGE BOLIGER – FRA AMBITION TIL FORRETNING HOS DE PRIVATE UDLEJERE FÆLLESSALEN PÅ.
1 Vores Organisation Den Blå Avis ”Danmarks bedste handelsplads for nye og brugte varer”
Europæiske muligheder
Janus Hendrichsen Energitjenesten København
Energiselskabernes udvidede spareforpligtelse - og indsatsen i bygninger Jens Gorm Hansen, Chefkonsulent.
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Janus Hendrichsen Energitjenesten København
Grundvandssamarbejde
Ny risiko-bekendtgørelse
Brombær solcellen.
Mulige modeller for ”omsættelige kvælstofkvoter”
Program Velkommen Udledning af stoffer - CO 2
Inspiration spørgsmål og Billeder
Hvad kan du gøre for bekæmpe dem?
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Anne Haarmark og Johan Galster Aarhus og København
Velkommen Kim Christensen, Group CEO.
Afslutning på jobdag Onsdag 06 Marts 2014.
Fra ROD til Layout Tanja Brusen Bo Bekker 18. september 2018
Madspild.
Bæredygtighed og smarte løsninger Himmerland & SBI
Anatomi Lever, nyrer.
Hvad siger forskningen om virkemidler?
13. Ikke-finansielle rapporter
Repetition, udvalgte slides
Om forurening, produktion, forbrug og genbrug
Miljøvenligt køkken El – vand – affald ZEINAB, JANVIER OG GITTE.
SUCCES MED SALG 1.
Anvendt Statistik Lektion 4
Velkommen Miljø official kursus 2018.
Introduktion til ENHEDS-UDDANNELSE I BEVOGTNING, 6003 (Fredstid)
Af Produktchef (biobrændsler) Ebbe Leer, HedeDanmark a/s
Knallertens udstyr.
Kulhydrater Sine Foder Nissen, foråret 2008.
Hvem har magten over brugen og efterspørgslen?
Bestemmelse af markens økonomisk optimale kvælstofbehov
Ida Gå-hjem-møde: Branchen har brug for reelle energiberegninger
Fokus på brændstof ! ”En hest er ikke bare en hest ” !!
Videnskabeligt projekt
Room for people.
Videnskabeligt projekt
De offentlige grundværdier og plandata
Hvad er meningen med dit liv?
Ejerskab og demokrati i infrastrukturselskaber Et bestyrelsesperspektiv Oplæg MEN seminar 28 januar 2019 Lars Goldschmidt.
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Begreber, der anvendes i forbindelse med miljøvurdering
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Vejbelysning – med og uden LED
hvordan fælles-kommunale udbud kan bidrage til gode udbuds-løsninger
Præsentationens transcript:

Energiøkonomisk Energiøkonomisk kørsel med automatgearet bus

Københavns kommune

Miljømærker i DK København indført i København indført i Andre større byer i nærmeste fremtid Andre større byer i nærmeste fremtid Krav: 1/ filter på køretøjer, som ikke opfylder EURO 2. Krav: 1/ filter på køretøjer, som ikke opfylder EURO 2. 1/7 10 filtre på alle køretøjer, som ikke opfylder EURO 3 1/7 10 filtre på alle køretøjer, som ikke opfylder EURO 3 Bødestørrelse: 5000kr chauffør, 15000kr til vognmanden Bødestørrelse: 5000kr chauffør, 15000kr til vognmanden

Miljømærker i D Enkelte delstater indført i 2008 og frem. Enkelte delstater indført i 2008 og frem. Krav: Alle køretøjer skal være mærket for at kører i miljøzonerne. Krav: Alle køretøjer skal være mærket for at kører i miljøzonerne. Mærkerne er forskellige farver i forhold til udledningen. Mærkerne er forskellige farver i forhold til udledningen. Gyldig kun med registreringsnummeret på mærke Gyldig kun med registreringsnummeret på mærke Bødestørrelse: 40 euro og et straffepoint i Flensborg Bødestørrelse: 40 euro og et straffepoint i Flensborg

ERURO 6 / EEV EURO 6 normen forvendtes indført ca – EEV normen opnås ved anvendelse af SCR teknikken, yderlige partikel filter indskudt i udstødningen

Common rail

Bio brændstof ”gas” Klar til anvendelse Klar til anvendelse Forsynings sikkerheden Forsynings sikkerheden Garageanlæg Garageanlæg Mindre brændværdi end diesel Mindre brændværdi end diesel Omfattende tank til opbevaring Omfattende tank til opbevaring

Bio brændstof ”diesel” 1. generation er klar til anvendelse. 1. generation er klar til anvendelse. 2. generation teknologien er i kraftig udvikling 2. generation teknologien er i kraftig udvikling Bio diesel kan iblandes alm. Diesel og anvendes i dag. Bio diesel kan iblandes alm. Diesel og anvendes i dag. D5 5%biodiesel D5 5%biodiesel D30 % biodiesel D30 % biodiesel 100% bio diesel kan anvendes, fabriks garenti 100% bio diesel kan anvendes, fabriks garenti

Handels og salgspriser 2. generation

Hybridteknikken Hybrid: diesel elektrisk Hybrid: diesel elektrisk Hybrid: brændsels celler Hybrid: brændsels celler Teknologien ca. 10år – 15 år. Teknologien ca. 10år – 15 år. Fremstillingen i dag meget CO2 tung Fremstillingen i dag meget CO2 tung Diesel/elektrisk, batteriers levetid og vægt Diesel/elektrisk, batteriers levetid og vægt

Dækket Anvend dæk som passer til dit kørselsbehov (Rute – bybus- turist) Anvend dæk som passer til dit kørselsbehov (Rute – bybus- turist) Sørg for korrekt dæktryk Sørg for korrekt dæktryk Undgå påkørsel af kantsten Undgå påkørsel af kantsten Kontroller dæk slidet Kontroller dæk slidet

Gode råd Sluk unødige forbruger Sluk unødige forbruger Anvend retarder/motorbremse mest mulig Anvend retarder/motorbremse mest mulig Anvend ny teknologi med omtanke Anvend ny teknologi med omtanke Stop bussen på endestationer Stop bussen på endestationer Kør så stress fri som mulig Kør så stress fri som mulig