Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvem har magten over brugen og efterspørgslen?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvem har magten over brugen og efterspørgslen?"— Præsentationens transcript:

1 Hvem har magten over brugen og efterspørgslen?
Miljøchef Katrine Milman Coop

2 Fra politikker til praksis
Coop har politikker for: Miljø Sundhed og sikkerhed Etisk Handel Varekrav Politik Styrende Principper Coop Har 3 politikker. Offentlig tilgængelige og ligger på hjemmeside. Styrende principper uddyber og definerer, hvad der menes med de enkelte udsagn i politikkerne. De er interne og sikre at der er en fælles forståelse af politikkerne. Varekrav er meget specifikke og beskriver præcise krav til de enkelte varer. Det er varekravene de enkelte indkøbere og varesikring arbejder efter i det daglige.

3 Miljøpolitikken 1 Coop Nordens miljøpolitik Coop Norden og Coop Nordens datterselskaber skal udvise ansvarlighed over for miljøet og bidrage til at påvirke samfundsudviklingen i en mere bæredygtig retning. Coop Norden og Coop Nordens datterselskaber skal på sine respektive markeder være blandt de bedste på miljøområdet. Miljøhensyn skal integreres i virksomheden ud fra markedsmæssige betingelser. Indsatsen på miljøområdet skal primært være forebyggende. Coop Norden og datterselskaber: skal give forbrugerne mulighed for at vælge varer, der ud fra en helhedsbetragtning sigter mod at reducere miljøbelastningen. skal sikre, at varer udviklet og produceret for Coop Norden (Egne Vare Mærker) er blandt de bedste, når det gælder miljøegenskaber. ønsker at reducere miljøbelastningen fra emballage. skal arbejde aktivt for at minimere miljøbelastningen fra varer eller stoffer, som myndighederne eller miljø- og forbrugerorganisationer kan dokumentere er problematiske. betragter de økologiske varer som et miljømæssigt og dyreetisk bedre alternativ til de konventionelle fødevarer, og anerkender en særlig forpligtelse til at sikre en udvikling af det økologiske fødevaremarked. forpligter sig til at arbejde aktivt for at fremme afsætningen af mindre miljøbelastende varer blandt andet ved at sikre forbrugerne information om varens miljøegenskaber - mærkning, særligt miljømærkning, er et væsentligt element i tilvejebringelse af denne information. skal arbejde for at reducere miljøbelastningen fra alle aktiviteter i butikker, på lagre og ved transport af varer. skal arbejde systematisk med miljø i den daglige drift og som en del af indkøb og salg af varer. kræver at leverandører til Coop Norden skal kunne dokumentere miljøarbejdet. skal årligt offentliggøre en status for miljøarbejdet som en del af virksomhedsregnskabet. vil påvirke udviklingen gennem en aktiv dialog med ejere, forbrugere, myndigheder, forbruger- og miljøorganisationer og øvrige interessenter. Forpligter sig til at arbejde aktivt for at fremme afsætningen af mindre miljøbelastende varer blandt andet ved at sikre forbrugerne information om varens miljøegenskaber - mærkning, særligt miljømærkning, er et væsentligt element i tilvejebringelse af denne information. Uddrag fra miljøpolitikken. Vi er forpligtiget til at arbejde for at fremme miljømærkning. Coop er den aktør på dagligvaremarkedet, der har flest miljømærkede varer. Coop arbejder aktivt for at få flere miljømærkede varer. Det er hovedsageligt EVM. Det er en konsekvens af miljøpolitikken og en konsekvens af at vi er blevet nordiske, da man er længere fremme med miljømærkning i Sverige. Debatten i offentligheden og pressen omkring kemikalier og de skadelige virkninger er intensiveret på det seneste og forventes at øges yderligere i fremtiden. Coop DK er den supermarkedskæde, der har flest miljømærkede varer. Var først med at lancere miljømærket vaskepulver

4 Miljøpolitikken 1 Coop Nordens miljøpolitik Coop Norden og Coop Nordens datterselskaber skal udvise ansvarlighed over for miljøet og bidrage til at påvirke samfundsudviklingen i en mere bæredygtig retning. Coop Norden og Coop Nordens datterselskaber skal på sine respektive markeder være blandt de bedste på miljøområdet. Miljøhensyn skal integreres i virksomheden ud fra markedsmæssige betingelser. Indsatsen på miljøområdet skal primært være forebyggende. Coop Norden og datterselskaber: skal give forbrugerne mulighed for at vælge varer, der ud fra en helhedsbetragtning sigter mod at reducere miljøbelastningen. skal sikre, at varer udviklet og produceret for Coop Norden (Egne Vare Mærker) er blandt de bedste, når det gælder miljøegenskaber. ønsker at reducere miljøbelastningen fra emballage. skal arbejde aktivt for at minimere miljøbelastningen fra varer eller stoffer, som myndighederne eller miljø- og forbrugerorganisationer kan dokumentere er problematiske. betragter de økologiske varer som et miljømæssigt og dyreetisk bedre alternativ til de konventionelle fødevarer, og anerkender en særlig forpligtelse til at sikre en udvikling af det økologiske fødevaremarked. forpligter sig til at arbejde aktivt for at fremme afsætningen af mindre miljøbelastende varer blandt andet ved at sikre forbrugerne information om varens miljøegenskaber - mærkning, særligt miljømærkning, er et væsentligt element i tilvejebringelse af denne information. skal arbejde for at reducere miljøbelastningen fra alle aktiviteter i butikker, på lagre og ved transport af varer. skal arbejde systematisk med miljø i den daglige drift og som en del af indkøb og salg af varer. kræver at leverandører til Coop Norden skal kunne dokumentere miljøarbejdet. skal årligt offentliggøre en status for miljøarbejdet som en del af virksomhedsregnskabet. vil påvirke udviklingen gennem en aktiv dialog med ejere, forbrugere, myndigheder, forbruger- og miljøorganisationer og øvrige interessenter. Skal arbejde aktivt for at minimere miljøbelastningen fra varer eller stoffer, som myndighederne eller miljø- og forbrugerorganisationer kan dokumentere er problematiske. Udgangspunkt i listen over uønskede stoffer Må også tage kommercielle hensyn Forbud mod LAS i egne varer Uddrag fra miljøpolitikken. Coop er forpligtiget til at arbejde for at udvikle markedet for økologiske fødevarer. Vi oplever en eksplosiv vækst i år. Fremgang på 18%. I oktober alene indeks 120. Vi har i år til dato haft 1297 forskellige varenumre igennem systemet. En kæde (Kvickly) kommer med økologisatsning. Første butik klar i uge 47 og udbygger til alle butikker primo 2007. Der er generel meget positiv stemning omkring økologi i pressen og omkring Coops tiltag på økologiområdet.

5 Politik for sundhed og sikkerhed
vil arbejde for at påvirke lovgivningen såvel nationalt som internationalt således, at forbrugernes sundhed og sikkerhed tilgodeses i videst muligt omfang vil i samarbejde med myndigheder, leverandører og andre interessenter søge at identificere særskilt problematiske vareområder og aktivt søge varer inden for disse områder, hvor der er en reduceret risiko. skal i samarbejde med ejere, medlemmer, myndigheder og andre interessenter medvirke til at sikre forbrugerne adgang til information, der gør forbrugerne i stand til at træffe kvalificerede valg af varer. ønsker at påvirke livsstilsfaktorer som ernæring, motion og fritidsaktiviteter i en positiv retning gennem, oplysning og aktiviteter samt ved at have varer i sortimentet, der stimulerer forbrugerne til en sundere livsstil. skal sikre, at varer udviklet og produceret for Coop Norden (Egne Vare Mærker) er blandt de bedste, når det gælder sundhed og sikkerhed. kræver at leverandører til Coop Norden skal kunne dokumentere arbejdet med sundhed og produktsikkerhed. vil årligt offentliggøre en status for arbejdet med sundhed og sikkerhed som en del af virksomhedsregnskabet. vil påvirke udviklingen på sundheds- og sikkerhedsområdet gennem en aktiv dialog med ejere, forbrugere, myndigheder, forbruger- og miljøorganisationer og øvrige interessenter, blandt andet ved at arbejde for en fælles nordisk sundhedsmærkning af fødevarer. Skal sikre, at varer udviklet og produceret for Coop Norden (Egne Vare Mærker) er blandt de bedste, når det gælder sundhed og sikkerhed. Forbud mod de 26 allergene parfumestoffer i EVM Änglamark en miljømærket vareserie uden ”unødig kemi”

6 Coops arbejde med sortimentet
Miljømærkerne Klare signaler til forbrugerne Dokumenterede miljøegenskaber Änglamark EVM Coop Nordens varekrav til EVM Miljø eller sundhedsmæssigt tilpassede varer Tilvalg eller fravalg af indholdsstoffer Forbud mod LAS Ingen allergene parfumestoffer i EVM 1. Varerne i toppen er dem vi er stolte af og som er med til at opbygge vores image. Vi støtter op omkring miljømærkningsordningerne. Alle havemøbler er FSC mærket og fra 2007 er alle varer i hårdt træ også mærket. I Änglamark serien er alle varer – hvor det er muligt – miljømærkede med Svanen. Vi har mange tekstiler med Blomsten i Kvickly og Kvickly Xtra. Vi er førende på økologi. 2. Varekravene gælder EVM. Vi stiller en række krav til EVM om særlige egenskaber eller fravær af miljø- eller sundhedsskadelige stoffer. Ingen LAS i EVM. LAS er miljøbelastende stof, der eksempelvis bruges i vaskepulver. Forbud mod 26 allergene parfumestoffer. 3. Mange varer i midten. Fleste AVM. Ingen særlige krav. 4. I bunden varer vi ikke vil sælge. De er typisk meget miljøbelastende. PVC i emballager og visse pesticider er meget miljøbelastende. Foie Gras anser vi for at være uetisk af dyrevelfærdsmæssige hensyn. ”Alle de andre” varer. Lovligt at sælge Den største gruppe PVC emballager Foie Gras Visse pesticider De varer vi ikke vil sælge

7 Det har hidtil været udbuddet, der har drevet efterspørgslen.
Afrunding Det har hidtil været udbuddet, der har drevet efterspørgslen. Debatten om skadelige stoffer i forbruger produkter forventes at øges yderligere i fremtiden. Mærkningsordningerne taler deres klare sprog og forventes ligeledes at blive mere udbredt.


Download ppt "Hvem har magten over brugen og efterspørgslen?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google