SYNTKATISK SIGNIFIKATION HVORDAN FINDER VI SUBJEKTET (OG OBJEKTET)? TYSK FAGDAG 6. FEBRUAR 2015 LASSE BRUNØ.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
Advertisements

DIT-systemet et par introducerende eksempler
Substantiver Navneord.
SÆTNINGSANALYSE.
Introduktion til kasusbrug på tysk
Eckhard Bick Morfosyntaktisk opmærkede korpora for dansk: Korpus90 og Korpus2000 Arboretum Eckhard Bick, 2000.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
VISL – begrænsninger og styrker
Substantiver Navneord.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Programmering I Java/C# Datatekniker Dit første projekt.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
PETER WIDELL LEKTOR AARHUS UNIVERSITET ARTS 18. JULI 2013 SPROGET PETER WIDELL 18. JULI 2013 ASPEKT – TEMPUS - MODUS 1.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Kommunikationskursus
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
Anvendelse.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Præpositioner med akkusativ
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Dokumentation.
Niveau 2: Hypotesetestning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Talehandling og Tekst.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Dokumentation.
Programmering.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Videnskabeligt projekt
Hvem er jeg? Og hvordan passer det med AP?
Videnskabeligt projekt
Præpositioner med akkusativ
Alle rettigheder forbeholdes
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Alle rettigheder forbeholdes
Hold dit NemID for dig selv
- En genre som alle andre
∞ Tysk start ∞ StartOplæg00-personerne ∞ Cirkel00-personerne ∞
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Oplæg 5 + opgave 5 Klasse 5 Oplæg 5 + opgave 5 Haben i datid ”havde”
Klasse 5 Oplæg 6 + opgave 6 Werden i nutid ”bliver”
Quiz Uge 2 – mandag.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

SYNTKATISK SIGNIFIKATION HVORDAN FINDER VI SUBJEKTET (OG OBJEKTET)? TYSK FAGDAG 6. FEBRUAR 2015 LASSE BRUNØ

Formål med dette oplæg Introducere begrebet ”syntaktisk signifikation” Bevise, hvordan led angives på tysk ifølge teorien og ved analyse af praksis Plædere for at topologi (ordstilling) bør spille en større rolle i tysk sætningsanalyse

Begrebet syntaktisk signifikation Begreb fra den grammatiske skole Formative Grammar Syntaktisk signifikation bruges som begreb til at forklare den mentale process, hvorved en sprogbruger hhv. angiver eller forstår de enkelte sætningsleds funktion i en given sætning. Götzsche: ”at leddene skal vise hvem der er hvad, altså hvilke led der er hvilke led, for ellers kan logikken og informationen i sætningen ikke nå frem, og dette kalder jeg SYNTAKTISK SIGNIFIKATION [sic!]” (Götzsche 2006: 7).

Typer af syntaktisk signifikation Morfologisk: bøjninger, eksempelvis kasus angiver grammatisk funktion Pekka anta-a häne-lle lahja-n tänään S V dO O A Pekka give han/hun gave i dag nominativ 3. singularis allativ genitiv (singularis)(præsens) (singularis) (singularis) (indikativ) (aktiv) Topologisk: ”er udtrykkenes lineære formation der fortæller hvad der er fx subjekt og objekt” (Götzsche 2006: 7) Drengen slår ikke hunden Hunden slår ikke drengen Hunden slår drengen ikke Tonal: Brugen af bestemte toner angiver grammatisk funktion

Tysk som særstilling Götzsche: ”particular varieties are, for instance, German and the Romanic languages and they need special treatment.” Tysk har: Kasusmarkeringer OG Bunden ledfølge

Den grammatiske tradition - subjektet Fokus på ordklasse, kasus eller semantiske roller “Spørge metoden” ”[das Subjekt] ist explizierbar damit, dass das betreffende Nominal im Nominativ steht und und mit dem Prädikat formal korrespondiert“ (Eisenberg 1986: 265). Alles in Allem (gymnasiegrammatik): “Man finder et subjekt ved at spørge med “hvem” (eller “hvad) Børnelokkeren køber isspørg: “hvem” køber? Gyldendals Tysk Grammatik: ”Subjektet står i nominativ hvis det som kerne har et substantiv eller pronomen […] 24. Subjektet kan også være a) en sætning […], b) en infinitivkonstruktion” (Hansen og Stenestad 2005: 27) Rossens Tysk Grammatik: ”Subjektet står i nominativ og stemmer overens (kongruerer) med det finitte verbum i person og tal.” (Rossen 1982: 154) Duden: ”ein Aktant in Form einer Nominalphrase im Nominativ” (Duden 4: 818) Eksempler på aktanter: Agens, Ursache, Stimulus, Possessor, Pseudoaktant (Duden 4: 819)

Hvorfor er kasus heller ikke nok? Sie kauft es. = Die Frau kauft das Buch ELLER Die Rose kauft das Mädchen

Tysk topologi (ordstilling) Peter Jørgensen: ”når både subjekt og objekter er normale led, er rækkefølgen i reglen: subjekt – indirekte objekt – direkte objekt. [...] Hvis både subjekt og objekter er lette led [personligt eller refleksivt pronomen], er rækkefølgen normalt: subjekt –indirekte objekt – objekt” (Jørgensen 1992c: 174f) ”Tysk har ikke en fastlåset ordstilling; således tillader kasussystemet i nogle tilfælde en omstilling af leddene, da kasusmærket angiver de enkelte leds indbyrdes forhold” (Johannesen 1980: 267). Senere i samme bog dog: ”Subjektet står forrest i sætningen, om end langtfra altid på førstepladsen; det kan således f.eks. fortrænges af et es, et spidsstillet objekt eller et prædikat, af et spørgeord eller et adverbium/adverbialled”. (Johannesen 1980: 272).

Et par eksempler Udgangspunktet må altså være, at: -Subjektet står i nominativ – er der kun et led i nominativ er det subjekt -Er der ingen led, der er entydigt nominativ, må subjekt komme før objekt (medmindre andet (eksempelvis emfase (tryk)) taler i mod det.

Fra teori til praksis Analyse af fire avisartikler fra 2011 med i alt 57 helsætninger:

Sætningers indhold Af de 57 sætninger er der : -28 med et eller flere objekter -12 med prædikativ

Materiale og kasus Subjektets materiale -27 tilfælde et pronomen -19 tilfælde et substantiv -8 proprier -3 ledsætninger Objekter -13 substantiver -6 pronominer -5 ledsætninger -3 ledsætninger Morfologisk syntaktisk signifikation: Subjekt 16/57 Objekt 12/289/28 er hverken subj eller obj. entydige

Ledfølge Kun 4/57 sætninger har objektet før subjektet! - Her er 3 ud af 4 entydige: Mod forventningen: ”Sein enger Terminplan erlaube es ihm allerdings viel zu selten, sich Zeit für ein Klavierstück von Schubert zu nehmen, klagt Benedikt in einer Dokumentation für den britischen History Channel.“

Konklusion Dobbeltsignifikation ”substantivsyntagmerne skal […] forsynes med forskellige bøjningsmorfemer alt efter om de står som subjekt, objekt eller indirekte objekt.” (Lund 2009: 30)

Forklaring