Hele Danmarks efterskole Lars Goldschmidt 04.Mar. 16 Hele Danmarks efterskole Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Dannelse og livsduelighed i et arbejdsmarkedsperspektiv
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
- som model for ungeinvolvering
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Talent Lars Goldschmidt 24.jan. 13 Talent for at skabe værdi for andre Lars Goldschmidt Dansk Industri.
Forældremøde X årgang.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Uddannelsesparathed - hvad er det
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Skole for livet? Lars Goldschmidt 07.apr. 13 Skole for livet? Et erhvervsperspektiv Lars Goldschmidt DI.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Billedkunst konference Lars Goldschmidt 21.apr. 10 Den kunstneriske tænknings betydning for erhvervslivet Lars Goldschmidt.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Miljøvurderingsdag ’13 KBH Morten Løber 28.augj 13 Væsentlighed set fra erhvervslivets synspunkt Morten Løber DI.
Regeringens globaliseringsudspil
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Fra god til fremragende En anden vinkel på NNS Lars Goldschmidt.
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Kundskabsledelse i ‘The Learning Economy’ Oslo, Oktober 2008 B.-A. Lundvall Aalborg University, Denmark Sciences Po, Paris.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Innovation og entreprenørskab Lars Goldschmidt 3.okt. 13 Innovation og entreprenørskab Et uddannelsesperspektiv Lars Goldschmidt DI.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Produktionsskoleledelse Lars Goldschmidt 11.Nov. 15 Produktionsskoleledelse Dilemmaer og udfordringer Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Hvad har eleverne brug for, når de kommer ud af skolen? Adm. direktør Stina Vrang Elias Tænketanken DEA Helsingør Kommune Sommermøde ● Tirsdag den 2. august.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Viden, der vækster Lars B. Goldschmidt 10.okt. 13 Fra viden til vækst.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Værdigrundlag for Jobcenter Varde
Innovation på Viden Djurs
Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Bløde færdigheder er hård valuta
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Tilmelding til uddannelse 2018
Samtale om folkeskolen i
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Hele Danmarks efterskole Lars Goldschmidt 04.Mar. 16 Hele Danmarks efterskole Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Disposition Mit observationspunkt Uddannelsespolitisk status Tre perspektiver på efterskolen Uddannelsespolitisk Personligt dannelsesprojekt Arbejdsmarkedsperspektiv 2

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Mit observationspunkt Blandet offentlig privat baggrund Energistyrelsen, Miljøstyrelsen, Arbejdsmarkedsstyrelsen Mærsk Olie og Gas AS, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Foreningen af Rådgivende Ingeniører Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School Goldschmidt Rise and Shine I/S Diverse bestyrelser Folketingskandidat S Konkurrencekraft, kompetencebehov Ordentlighed og værdiskabelse

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Fra god til fremragende Efterskolen er en succes Alle kan have glæde af et efterskoleophold – de fleste kan klare sig uden Flere socialt udfordrede ville have meget stor glæde af et efterskoleophold og har svært ved at klare sig uden Efterskolen kan indeholde et langt stærkere modstykke til folkeskolen læringsmæssigt Efterskolen kan styrke valgkompetencen ved reelle møder med det man skal vælge imellem 4

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Uddannelsespolitisk status Skandalen lever i bedste velgående Folkeskolen er formentlig på vej til at producere færre tabere Erhvervsskolerne lukker færre ind og er blevet mere krævende Kombineret ungdomsuddannelse - en ny fisk i dammen Regeringen nedprioriterer uddannelsesområdet Arbejdsmarkedet bliver stadig mere krævende Uddannelsesmønstrene matcher ikke arbejdsmarkedets behov Efterskolerne er de velstilledes tag selv bord 5

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Perspektiver på efterskolen Uddannelsespolitisk Dannelsesprojekt for den enkelte Arbejdsmarkedsperspektiv 6

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Efterskolen fra et uddannelsesperspektiv Socialt udviklende på mange dimensioner Et potentielt stærkt tilbud til en del elever med svag social baggrund Fagligt overflødigt for de stærke elever / forsinker dem unødigt Udskyder uddannelsesvalg Fastholder grundskolens lave læringstempo Meget dyrere end folkeskoletilbuddet i de samme år Politisk næsten urørlig som følge dens stærke forankring i ressourcestærke familier Dannelse til uddannelse, arbejdsmarkedet og demokrati 7

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Et dannelsesprojekt for den enkelte Livsduelig og uddannelsesparat, hvis man ikke er det i forvejen Fokus på at skabe værdi for andre Et arbejde med egenbestemthed og dannelse Fokus, omhu og vedholdenhed Risiko for fastholdelse af internetfravær, læringstræghed og valgpsykose 8

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Uddanelsesparat og livsduelig Fagligt parat Personligt parat Socialt parat Valg parat 9

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Fagligt parat Mestring af hovedfagene i den uddannelse man vælger på et tilstrækkeligt niveau til, at starten kan indeholde både sejre og nederlag Forståelse af fagenes ide på et sådant niveau, at det opleves, at større arbejdsindsats giver bedre resultater 10

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Personligt parat Mod på at lade sig begejstre for mangt og meget Selvtillid Egenomsorg, søvn, mad, koble ind og ud Arbejdsdisciplin Fokus 11

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Socialt parat Interesse for den fremmede anden Interesse for at skabe værdi for den anden Respekt for den anden Erfaringer med at bidrage til et arbejdsfællesskab Egenomsorg i et konkurrencepræget miljø 12

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Valgparat Viden om mulige livsperspektiver Viden om egne potentialer Viden om uddannelsesmuligheder Evne til multipel begejstring Egenbestemthed Evne til at komme igen efter nederlag 13

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Valgforberedelse Møde med det begejstrede menneske Reelt møde med de mulige valg Arbejdsformer der understøtter uddannelsesparathed 14

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Efterskolen i et arbejdsmarkedsperspektiv At skabe værdi for andre Omhu Fokus Vedholdenhed Kreativitet 15

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Forandringsøkonomi De globale forandringsdagsordner Kriseøkonomi Klima Urbanisering og demografi Knappe ressourcer Markedsbalancerne Voldsom global viden- og kompetenceproduktion Skaber grænseløst marked for nye produkter og serviceydelser og afliver de gamle Forny eller forsvind 16

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Konsekvens Konstant transition Ikke stilstand - bevægelse - stilstand Det vi ved får kortere gyldighed Tryghed i kompetencen ikke i stabiliteten Det er nødvendigt at ville være fremragende det middelmådige er ikke godt nok

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt 18 Efterspørgsel efter arbejdskraft Dygtige – meget dygtige medarbejdere på alle pladser Medarbejdere der kan og vil skabe værdi for andre Begejstrede medarbejdere, der gør det, der skal til, i en turbulent virkelighed Medarbejdere, der kan forstå og arbejde fornyende Medarbejdere der kan oversætte fra abstrakt ide til konkret service eller produkt Alle fag og uddannelser - men nogle mere end andre Markant underskud af teknisk, naturfagligt, og sundhedsfagligt kvalificerede på alle uddannelsesniveauer

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Fornyelseskompetence Evnen til at se og opsøge forskelle i behov og muligheder Evnen til at søge efter løsninger i et åbent løsningsunivers Evnen til at overskride og kombinere på en faglig kompetent måde Evnen til at introducere det nye og være fornyer og afviger i en organisation Tryghed i kompetencen til at møde nye udfordringer ikke i status quo Vildskab og begejstring 19

Hele Danmarks efterskole 04.Mar. 16 Lars Goldschmidt Fra god til fremragende Efterskolen er en succes Alle kan have glæde af et efterskoleophold – de fleste kan klare sig uden Flere socialt udfordrede ville have meget stor glæde af et efterskoleophold og har svært ved at klare sig uden Efterskolen kan indeholde et langt stærkere modstykke til folkeskolen læringsmæssigt Efterskolen kan indeholde møder der styrker valgkompetencen Gymnasialt niveau på efterskole? Erhvervsfagligt niveau på efterskole? 20