Intelligente Transport Systemer Nordisk Vejteknisk Forbund Transport Informatik (ITS) Per Hedelund Formand i Danmark og Norden Arbejder til daglig med.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
Advertisements

INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Indlæg af: Peter Bäcker Hansen Hansen & Henneberg Tidligere
AffaldVarme Århus Teknik og Miljø Århus Kommune Grøn Energi set fra en kommunal forsyningsvirksomhed.
18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE CSM assessment på mindre projekter Arvid Schjeldrup-Andersen, Railways and Metro, CSM.
Introduktion til programmet Ringsted–Femern Banen – Præsenteret af Jens Ole Kaslund.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag D0sisdispensering December.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
NVF 32 – Seminar 2005 i Danmark - Modernisering og funktionstilpasning af broer og tunneler Program: Torsdag Teknisk ekskursion Festmiddag Nordisk Vejteknisk.
UNGDOMMEN er IKKE hvad den har været!! Citat: ”frokoststue på virksomhed” og udtalelse fra mange, der var unge i forrige årtusinde! Kriminaliteten blandt.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
BEDRE BUS TIL NØRRE CAMPUS. BYNET 2018  Samarbejde mellem Metroselskabet, DSB, Movia, Frederiksberg Kommune, Transportministeriet og Københavns Kommune.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Energi-effektivitet & CO 2 -udledning fra personbiler.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Energiøkonomisk Energiøkonomisk kørsel med automatgearet bus.
Punkt 1. Behovsanalyse Afsøge markedet Beslutningsgrundlag/vælge Pilottest Etablere projektorganisation.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
VejTrafikSikkerhedsledelse Certificering af Rudersdal Kommune - Vejafdelingen Trafikdage august 2016 ved Kit Lærke Knudsen.
Smart Mobility in LOOP CITY
Gigabredbånd Udrulning 2017.
CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR
Hjerteforeningens interessevaretagelse
Valdemarsgades forlængelse
Akutteamets målgruppe
Effekt af nye virkemidler
Praktisk anvendelse af standarder relateret til signalanlæg.
Lokale strategier i kommuner for borgere, ansatte og beslutningstagere
CO-CREATION I DANSK POLITI
Strategisk planlægning:
Forbundsstyrelsesmøde
Velkommen.
Landbrugsledernes årsmøde
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Hvad gør vi for at løse Klimaproblemerne? - Universiteternes Rolle
MUDP handlingsplan for december 2017
Afd. A Akut faglig fællesvisitation Claus Chr. Vinther
Central kontra decentral
Fælles ledelsesgrundlag
Statistik, bøder m.m..
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Køreteknik.
Statistik, bøder m.m..
Borgermøde.
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Forslag til masterplan for infrastruktur
Placering, orientering og tegngivning
Smart Mobility in LOOP CITY
Interaktionsdesign.
NVF seminar Fremtidens vintertjeneste
Trafikstyring eller samordning?
Jonas Lüttichau Strategisk IT
Det er en politiske bestilling!
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Opfølgningsprojekt Akutteamet Aarhus kommune Louise Hjørringgaard
Indsatser, der virker 20 veje til at bruge mindre antibiotika
Miljøvurdering Life Cycle Assessment – LCA Gennemførelse af en LCA
MUDP handlingsplan for december 2017
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Implementeringsplanen – hvad er den og hvad skal den bruges til?
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Intelligente Transport Systemer Nordisk Vejteknisk Forbund Transport Informatik (ITS) Per Hedelund Formand i Danmark og Norden Arbejder til daglig med ITS i: Dansk Trafik Teknik A/S Olsen Engineering A/S

Intelligente Transport Systemer NVF53 understøtter: Anvendelse af systemer for trafikstyring og information Fastlæggelse af behov for og effekten af transportinformatik Organisation af transportinformatik Interoperabilitet og standardisering

Intelligente Transport Systemer Udfordringer Trafiksikkerhed Fremkommelighed Miljø

Intelligente Transport Systemer Hvad er ITS ?

Intelligente Transport Systemer Hvad er ITS ?... Trafik Management Kommunikations infaces Adaptiv signalstyring Strategisk Detektion Parkerings Management Motorveje, Tunneller, Broer VejarbejderKollektiv Transport UheldCCTV Politi og redning Mobil telefoner Videodetektion Spoler Radar Miljødata

Intelligente Transport Systemer Hvad kan ITS gøre for os? Øge trafiksikkerheden Forbedre fremkommeligheden Mindske brændstofforbrug og miljøbelastningen Forbedre informationen

Intelligente Transport Systemer Variabel skiltning Hastigheds harmonisering Advarsel om hændelser, eksempelvis ”kø forude” Rutevejledning Variabelt overhalings forbud for lastbiler

Intelligente Transport Systemer Variabel skiltning Effekter Fremkommelighed: +5-10% kapacitet –23% kø chockbølger op til –7% Sikkerhed: 10-30% færre uheld Miljø: -5% CO2

Intelligente Transport Systemer Rampedosering Effekter Fremkommelighed: 15-20% større kapacitet på motorvejen Sikkerhed: Færre uheld Miljø: Mindre udledning

Intelligente Transport Systemer Inddragelse af nødspor Effekter Fremkommelighed: Reduktion af rejsetid mellem 10-30% i myldretiderne Sikkerhed: Tydeligt fald i antallet af uheld Miljø: Mindre udledning

Intelligente Transport Systemer Adaptiv styring af trafiksignaler Effekter Fremkommelighed: 20-30% kortere rejsetid. Sikkerhed: Tydeligt fald i antallet af uheld Miljø: Brændstofforbrug –10-15%. Projektforrentning er typisk 50%

Intelligente Transport Systemer Busprioritering i trafiksignaler Effekter Fremkommelighed: 15-50% kortere rejsetid. Miljø: Brændstofforbruget reduceres som følge af færre stop

Intelligente Transport Systemer Automatisk trafikkontrol Mobil ATK Faste kameraer Strækningsmålinger Rødkørselskontrol

Intelligente Transport Systemer Automatisk trafikkontrol Effekter Sikkerhed: 20% reduktion i antallet af dræbte og tilskadekomne 77% mener, at kontrollen er enten en god ide eller en meget god ide. 40% mener, at ATK har påvirket deres hastighed

Intelligente Transport Systemer Tak for opmærksomheden