Jeg lever (et bedre liv) med borderline Jeg lever (et bedre liv) med Borderline.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Music: Nightengale Serenade
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Psykoedukation til unge i OPUS
Ta Dig tid….
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
At være magtesløs med den magtesløse
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
”Kaldet til kærlighed”
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Brug et øjeblik af din dag til at lære nogle gode leveregler…
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Mestring af ADHD som voksen.
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læring i et vejledningsperspektiv
Forebyggelse af ældres selvmordsadfærd – Indsatsområder og anbefalinger National Konference om selvmordsforebyggelse 1. november 2005 V/ Konsulent Elene.
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At tale om sexualitet.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVORDAN ER JEG EN GOD KOLLEGA? 1 DOG SÅDAN.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Scleroseforeningen Færøerne Eidi den
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Patientundervisning 1. session Bipolar lidelse Generelt om Bipolar Affektiv sindslidelse.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Borderline - eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur Oplæg ved Else Iversen Holstebro d Ud fra den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Jeg lever (et bedre liv) med borderline Jeg lever (et bedre liv) med Borderline.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Post traumatisk belastningsreaktion
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Vor tids paradoks Klik for næste side .
Personlig stof- og alkoholpolitik
“Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile” (Matt 11,28). Livets Ord Juli 2017.
Jesus, jeg vil gi’ Dig mit liv 1, S1
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
Post traumatisk belastningsreaktion
Du skal ikke være bange Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Ansvar og forandring frihed.
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

Jeg lever (et bedre liv) med borderline Jeg lever (et bedre liv) med Borderline

2

Hvem er Karina? Jeg lever (et bedre liv) med Borderline3 Moster til en niece på næsten 2 og hendes lillesøster på 5 mdr. Opvokset i Indre Mission og Folkekirken Kommer i en kristen kirke i Viborg. Synger i Viborg Kammerkor + Viborg Vokalensemble Gennemført Peer-uddannelsen i ”Projekt Ligestillet Støtte” Blev afsluttet i Dialektisk Adfærdsterapi (DAT) for næsten 1 år siden - og....er godt på vej i et leveværdigt liv med borderline, PTSD og depression

Ganske kort Født i 1977 Har to yngre søstre. Mobbet 5 år i folkeskolen Voldtægtsforsøg på efterskolen Er flyttet 15 gange Selvskadende i perioder siden nov Kontakt til psykiatrien siden jan indlæggelser på psykiatrisk afdeling Jeg lever (et bedre liv) med Borderline4

Før DAT Sort/hvid-tænkning Selvskade Præget af dømmende tanker Forsøgte, at undgå den psykiske smerte Grundstemning langt under middel og flere depressive perioder Meget medicin, der bedøvede mine følelser og tanker Jeg lever (et bedre liv) med Borderline5

Før DAT 2 Angst for, at blive svigtet og afvist Stor afhængighed af andre menneskers holdninger til livet og deres meninger om mig Dybtliggende opfattelse af, at være forkert og ikke god nok Massiv ensomhedsfølelse Grundlæggende oplevelse af ikke at høre til Kendte kun ganske få følelser Jeg lever (et bedre liv) med Borderline6

Lad være med at gå Men lad mig være alene Bliv hér hos mig Men giv mig rum Hold mig fast Men slip mig Pas på mig Man lad mig selv Lad mig skjules af dig Men gem mig ikke væk For jeg vil selv Jeg kan bare ikke Karina 2007 Jeg lever (et bedre liv) med Borderline7

I DAT ”Jeg er da ikke adfærdsvanskelig” ”Der findes virkelig andre end mig” ”DAT-terapeuterne kan hjælpe mig” ”Mine ”besværligheder” er forholdsvis almindelige” ”Kommer jeg til at ødelægge min lille niece?” Jeg har aldrig før følt mig i så gode hænder, som hos dem! Jeg lever (et bedre liv) med Borderline8

I DAT 2 Fuldtidsarbejde Færdighedstræning Dagbogsark Kædeanalyse Validering og selvvalidering Åndedrættet Følelsesregulering Fornuft + følelser = visdom Fokus på dømmende tanker/selvinvalidering, undgåelsesadfærd og skam Mindfulness PTSD-behandling Prolonged exposure + imagery rescripting Jeg lever (et bedre liv) med Borderline9

Visdom (sandhed) Følelser Fornuft Jeg skal til SAMTALE hos min TERAPEUT. Det er GODT FOR MIG. Jeg har valgt at gøre det. Og det er FOR MIN SKYLD. Jeg ORKER IKKE at tage af sted i dag. Det sner og DET ER KOLDT. Jeg har heller IKKE LYST TIL, AT SNAKKE med hende. Jeg BLEV så KED AF DET sidste gang. Jeg FORTÆLLER hende at jeg var KED AF DET RESTEN AF DAGEN da jeg gik hjem sidste gang. DET VIL HUN sagtens kunne FORSTÅ. Jeg lever (et bedre liv) med Borderline10

Om PTSD-behandlingen PTSD-behandling Udvikles efter et traume. Noget af det, der kendetegner en traumatisk oplevelse er, at den oplevelse vil være traumatisk for alle. Det er dét, der sker efterfølgende, som kan udløse PTSD. Det er vigtigt, at tale om det. Jeg var i intensiv DAT-behandling i 2 år, hvoraf det sidste ½ år var PTSD- behandling. Prolonged Exposure: 12 x 1 fortælling pr samtale – lyt til optagelsen 1 gang pr dag. Derefter 3 x 3 fortællinger i træk pr. samtale – lyt til optagelsen 2 gange pr dag. Imagery Rescripting: 3 x 1 fortælling med ændret slutning. Et enkelt eksempel på en adfærd, som jeg nu endelig forstår. Angstanfald hos tandlægen – ”fastholdt”, som under voldtægtsforsøget, så kan ikke slippe væk Jeg lever (et bedre liv) med Borderline11

Den første kædeanalyse Jeg lever (et bedre liv) med Borderline12

Med DAT Jeg kan mærke og véd noget om mange flere forskellige følelser. Stærkt reduceret medicinforbrug Kan og tør validere mig selv og tage imod validering Jeg kan ”finde min visdom" Holde ud Min verden er ikke længere kun sort/hvid Har undgået selvskade i mere end 2½ år Formår, at være moster for mine niecer Jeg lever (et bedre liv) med Borderline13

Med DAT 2 Bliver dissocieret; men kan komme tilbage vha. færdigheder Stadig mange "besværligheder", om end i langt mindre grad Bedre til, at mærke efter og administrere mine ressourcer Vurderer/overvejer før jeg siger til eller siger fra Jeg kan bede om hjælp Jeg er mere nuanceret. Både indeni og når jeg ser på verden Generelt sundere relationer Bedre kendskab til mig selv og mine følelser Jeg lever (et bedre liv) med Borderline14

Pårørende Min familie Nære venner Behandlere Jeg lever (et bedre liv) med Borderline15

"Gi Meg Ikke Din Styrke" Jeg lever (et bedre liv) med Borderline16 Gi meg ikke din styrke Men vær sterk Så jeg kan finne min Gi meg ikke din visdom Men fortell hvor den har kilden sin Gi meg ikke ditt liv Men lev Så jeg kan leve mitt Gi meg ikke din kjærlighet Men elsk mitt hjerte fritt Gi meg ikke din glede Men vær glad Så jeg kan finne min Ta gjerne fra meg min smerte Men gjør den ikke helt til din Gi meg ikke ditt liv Men lev Så jeg kan leve mitt Gi meg ikke din kjærlighet Men elsk mitt hjerte fritt Gi meg ikke ditt liv Men lev Så jeg kan leve mitt Gi meg ikke din kjærlighet Men elsk mitt hjerte fritt Gi meg ikke din styrke Men vær sterk Så jeg kan finne min Gi meg ikke din visdom Men fortell hvor den har kilden sin

Afslutning Jeg lever (et bedre liv) med Borderline17 Jeg har aldrig før haft det så godt. Og det har aldrig før været så svært Jeg har oplevet både håbløshed, skam, smerte og sorg; men også glæde og oplevelser af succes Kombinationen af tillærte færdigheder, medicinreducering og intensivt arbejde har været utrolig vigtig for min proces Jeg tror på, at DAT har reddet mit liv Så ja, jeg ér godt på vej i et leveværdigt liv med borderline, PTSD og depression