IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Test af den levende hjerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?
HJERNER OG MOTIVATION
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
HJERNER, LEG OG LÆRING PIGER
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Kursus i Toscana 6-10 juni 2012 Steen Lund Hansen
Skoleparathed.
Generelt om det for tidligt fødte barn
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Specialpædagogisk massage
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
ADHD- også alt det andet !
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Forening af krop og sind
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Pædofili Pædofili.
Inklusion og rummelighed
Jesper Karle Speciallæge i psykiatri, dr. med.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Stress & konflikt November 2012 Stress –og konfliktforståelse Psykolog
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
HJERNER, LÆRING OG MOTIVATION
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Dødt nervevæv Test af den levende hjerne.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Mere bevægelse i hverdagen
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Bent Kawa 2004 © Ungdomspsykiatrisk Afdeling Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup Unge, psykiatri og misbrug Bent Kawa overlæge Sept 2004.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SundTrivsel · Universitetsparken 7 · 4000 Roskilde · · Resultater fra spørgeskemaundersøgelse 2010.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Robusthed Overlæge Poul Lundgaard Bak Komiteen for Sundhedsoplysning.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
PSYKISKE TRAUMER OG ANDETSPROGSTILEGNELSE Sociale og kognitive udfordringer og pædagogiske konsekvenser Julia Keller og Pernille Sejdelin DPU’s efteruddannelsesprogram.
Velkommen Forældregruppe Program  – 13.40Velkommen - Præsentation  – 14.10Oplæg  – 14.30Gruppe  – 15.00Oplæg 
Børn og unge med komplekse traumer
Robusthed. ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for at lære.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Post traumatisk belastningsreaktion
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Hvad er de unge optagede af? Den følelsesstyrede hjerne!
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
28. September 2017 “Udviklende øjeblikke” Af Rikke Yde Tordrup FB : psykologisk konsultation.
Læge Poul Lundgaard Bak
Det går ud over børnenes hjerner!
Post traumatisk belastningsreaktion
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE

Test af den levende hjerne

Hjerneaktivitet ved opgaveløsning Pige og drengeproblemer? Sproglig deltest

Analog

Hjerne og miljø

Relation og hjerneudvikling

Myelinskader og koncentration? Præmature børn, koncentrationsproblemer, graviditets og fødselsskader, ujævn læringsprofil

SVIGTENDE KONCENTRATION – PÅTRÆNGENDE ERINDRINGER Krop og hjerne i alarmberedskab

ADHD For høj og for lav hjernestammeaktivitet Jakob, Frederik, Anders og ”lille Lise”

Børn klarer katastrofer bedre end voksne Piger – følelsesmæssige kriser Drenge – mestre, handle Erindringer reaktiveres af sansninger Humørsvingninger (vrede og angst) Skam og skyld TRAUMER ÆNDRER HJERNEN, MEN DET GØR RELATION OGSÅ

Overlevelseskompetance At blive set ”Name the Devil” Mønsterbrud

Koncentrationstid – én til én kontakt Affekt – effekt Strategisk intelligens – altid syndebuk Mønster test Adfærdsændring Hvordan skelner man børn? Neurologi eller opvækst?

EMPATI – et tveægget sværd Svært ved at sige fra Overtager andres problemer  Følelsesmæssig udmattelse Stress Compassion Fatigue! Målet: forstå andres følelser uden at opleve dem Giv hjernen en fridag