Hvad lærte vi sidst? 1. Retten til at bevæge sig frit i EU (udrejse og indrejse) 2. De erhvervsaktives ret til at opholde sig i: - en anden medlemsstat.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Ryk evt. underoverskrift en linje ned (tryk enter), hvis titel er på to linjer. Titel kan stå i to linjer. Du kan vælge en anden forside: tryk ‘nyt dias’
FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Kokopelli-sagen - hvad endte den egentlig med? Temadag om EU-sortslovgivning1.
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Statsstøtte og udbudsreglerne
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Landsorganisationen i Danmark Rapport fra Udvalget om modvirkning af social dumping Dansk Forening for Arbejdsret den 22. november 2012 v/Stephan Agger.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Udlændingelovgivningens kvalitet v/ Holger Kallehauge Tidl. Landsdommer Stedfortræder for Folketingets Ombudsmand Formand for PTU – Landsforeningen af.
Udbudsret 2011 – Kapitel 5, Inddragelse af ikke-økonomiske hensyn i udbudsprocessen Anders Birkelund Nielsen.
EU og det danske sundhedsvæsen
Højesterets dom af 17. januar 2014
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Unionsborgerskabet og retten til fri bevægelighed for personer
EU-Domstolens dom af 11. april 2013 i de forenede sager C-335/11 og C-337/11 Hvad mente EU-Domstolen så om handicapbegrebet og de andre spørgsmål?
Arbejdsretsseminar 29. maj 2012
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tele Danmarksagen C Kronologisk forløb: 1995: Juni: ansættelse 1/7-31/12: ansættelsesperiode 1/7-31/8: oplæringsperiode Medio august: oplyser om.
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Meddelelse Efter anmodning i pausen i fredags oplyses om følgende link, hvor man kan finde listen over pensumdomme:
Borgernes retsstilling i forhold til EU-retten Retssikkerhedskonference på skatteområdet.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Hvad lærte vi sidst? 1.Tjenesteydelsesbegrebet 2.Introduceret til art. 49’s anvendelsesområdet: forbuddet mod diskriminationer og restriktioner 3.Introduceret.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Seneste praksis fra EU-domstolen med særlig vægt på håndhævelsen af EU’s udbudsregler Steen Treumer Professor,
Hvad lærte vi sidst? Art. 39 og Art omfatter ikke rent interne forhold, stadig krav om grænseoverskridende element: Pensumdom Angonese Arbejdstagerbegrebet.
Ansættelse med løntilskud En gennemgang af reglerne.
Hvad lærte vi sidst? 1.At Art. 39 forbyder enhver diskrimination begrundet i nationalitet. Bred definition af en indirekte diskrimination, jf. O’Flynn.
Uddannelsesstøtte til EU- arbejdstagere i Danmark Kontrol af arbejdstagerstatus.
Hvad lærte vi sidst? 1.Afsluttede om retten til fri bevægelighed og ophold i EU 2. TEF art. 39: -Pligtsubjekter -Rettighedssubjekter.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Hvad lærte vi sidst? 1.At etableringsbegrebet er bredt defineret 2.At EF-Domstolen ligeledes fortolker de rettigheder, som falder under art. 43 bredt,
ANDRE AKTØRER v. Birger Stein Christensen. 2 Andre aktører - Dagsorden Sygedagpenge Udsendte principafgørelser om ugyldighed/gyldighed Arbejdsmarkedsstyrelsens.
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Hvad lærte vi sidst? At art. 49 omfatter
Servicedirektivet – og Domstolens praksis
Velkommen til SL TR – MØDE
VELKOMMEN TIL EU-RET v/Michael Pitzner-Brunn & Jakob Hans Johansen
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Ligebehandling: principper og begreber
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Ved Vesterport 6, 2. sal 1612 København V Telefon:
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Dansk Forening for Arbejdsret 11. oktober 2017
Vintertjeneste på fortove
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Under udbudsgrænserne
Nyt fra eu.
Præsentationens transcript:

Hvad lærte vi sidst? 1. Retten til at bevæge sig frit i EU (udrejse og indrejse) 2. De erhvervsaktives ret til at opholde sig i: - en anden medlemsstat - i deres egne medlemsstat: sag C-370/90 Singh (art. 43) og C-60/00 Carpenter (art. 49)

Hvad skal vi lære i dag? Forsat om retten til fri bevægelighed og ophold 1. Opholdsretten for de ikke økonomiske aktive 2.Opholdsbeviset 3.Undtagelserne til retten til fri bevægelighed og ophold i EU

Hvad skal vi også lære i dag? TEF art. 39: Arbejdskraftens fri bevægelighed 4. Art 39’s pligtsubjekter 5. Art. 39’s rettighedssubjekter

Opholdsretten for de ikke økonomiske aktive Retten til ophold som arbejdssøgende: Sag C-292/89 Antonissen (præjudiciel afgørelse) 1.Faktum og spørgsmål: Skal en statsborger i en MS, der søger beskæftigelse i en anden MS, betragtes som arbejdstager i art. 39’s forstand, og dermed være beskyttet mod udvisning, medmindre det kan retfærdiggøres i hensynet til den offentlige orden, sikkerhed og sundhed? Pr. 8: EFD omformulerede spm: er art. 39 til hinder for, at en arbejdssøgende, kan pålægges at udrejse dersom han ikke har fundet beskæftigelse inden 6 måneder siden hans indrejse?

Arbejdssøgende: sag C-292/89 Antonissen 2. Domstolens svar og begrundelse: ● Dommen bekræfter at arbejdskraftens fri bevægelighed også omfatter EU borgers ret til at opholde sig i andre medlemsstater med henblik på at finde arbejde: udvidende fortolkning af art. 39(3). ● Begrundelse: Pr.11: art. 39 grundlæggende frihed, som skal fortolkes udvidende Pr : EF-rettens fulde virkning kræver en udvidende fortolkning af art. 39(3) Pr. 14: udvidende fortolkning også i overensstemmelse med sekundære retsakter (Rfo 1612/68)

Arbejdssøgende: sag C-292/89 Antonissen Arbejdssøgende skal have en rimelig frist for at søge arbejde. EFD fandt at en frist på 6 måneder, som udgangspunkt ikke var utilstrækkelig til at give den arbejdssøgende muligheden for at få kendskab til beskæftigelsestilbud og til i givet fald at foretage det fornødne til at blive ansat Men kan ikke udvise den arbejdssøgende efter fristen, dersom han forsat søger arbejde og har reelle chancer for at opnå ansættelse

Retten til ophold og Unionsborgerskabet Opholdsdirektiver fra 1990erne. 2 betingelser for opholdsretten TEF art. 18: Enhver Unionsborger har ret til opholde sig frit på MSs område med de begrænsninger og på de betingelser, der er fastsat i denne Traktat og i sekundære retsakter

Ophold, Unionsborgerskabet: sag C- 413/99 Baumbast Fakta og spm: Kan Hr. Baumbast støtte en ret til ophold i UK på TEF art. 18? Med andre ord er art. 18 direkte anvendelig? ● Pr : EFD: ja, art. 18 ikke betinget af udøvelsen af en økonomisk aktivitet, men underlagt begrænsninger, der især følger af de sekundære retsakter (nu Rdir 2004/38) ● Pr : Betingelser og begrænsninger skal være underlagt domstolsprøvelse og skal fortolkes i overensstemmelse med EF-rettens almindelige principper, navnlig proportionalitetsprincippet.

Opholdsbeviset og retten til ophold Administrative krav Forhold mellem retten til ophold og administrative krav Overtrædelse af administrative krav: sag 118/75 Watson og Belman

Undtagelser til retten til fri bevægelighed og ophold Hensyn til den offentlige orden, sikkerhed og sundhed, jf. TEF art. 18, 39(3), 46(1) og 55, Rdir 64/221 nu erstattet af Rdir 2004/38 Virkelig og alvorlig trussel mod et grundlæggende samfundshensyn Grundet i personens adfærd Skal respektere proportionalitetsprincippet og menneskerettighederne

TEF art. 39: Arbejdskraftens fri bevægelighed Pligtsubjekter: C-415/93 Bosman C-281/98 Angonese Rettighedssubjekter Sag 53/81 Levin C-350/96 Clean Car

TEF art. 39: Pligtsubjekter, sammenslutninger C-415/93 Bosman ● Pr. 82: art. 39 gælder ”…ikke alene for offentlige myndigheders retsakter, men tillige for andre former for regler, hvis formål er at give kollektive bestemmelser for lønarbejde og tjenesteydelser”

Art. 39: Pligtsubjekter, Bosman EFDs begrundelse 1. Lægger vægt på sportsforbundenes gennemslagskraft, som derfor får deres regler til at have karakter af lovgivning 2. Fare for uligheder i anvendelsen af art. 39 i medlemsstaterne: princippet om EF- rettens effektive virkning.

TEF art. 39: Pligtsubjekter, private C-281/98 Angonese Pr 36. Private personer skal også overholde forbuddet mod forskelsbehandling opstillet i TEF art. 39.

TEF art. 39: pligtsubjekter, Angonese EFDs begrundelse Art. 39 er formuleret i almindelige vendinger og ikke specielt rettet mod medlemsstaterne Henviser til sin egen praksis:C-415/93 Bosman. Pr : EFD fremhæver, at den tidligere har afgjort, at en anden traktatbestemmelse (art. 141 om lige løn) også forpligter private arbejdsgivere, selvom bestemmelsen formelt er rettet mod medlemsstaterne. EFD konkluderer, at det samme må gælde desto mere for art. 39, der opstiller en grundlæggende frihed og er et specielt udtryk for det almindelige forbud mod forskelsbehandling ifølge art. 12.

TEF art.39: Rettighedssubjekter Hvem kan betragtes som arbejdstager? Sag Levin Hvem kan påberåbe sig TEF.art. 39? Kun arbejdstagere? C-350/96 Clean Car

TEF art. 39: Rettighedssubjekter: Arbejdstagerbegrebet Sag 53/81 Levin 5 kriterier skal være opfyldte 1. EU borger 2. Faktisk og reel beskæftigelse 3. Mod betaling 4. Under andens ledelse 5. Grænseoverskridende element EU-retlig begreb

TEF art. 39: Rettighedssubjekter, hvem kan påberåbe sig art. 39? C-350/96 Clean Car: EFDs begrundelse Pr. 19: intet i ordlyden af art. 39, der udelukker, at rettigheden kan påberåbes af andre, f.eks. arbejdsgivere. Pr : EF-rettens effektivitet, som kræver, at reglerne skal suppleres af arbejdsgivernes ret til at ansætte arbejdstagere. Pr : EFD bemærker endvidere, at denne konklusion bekræftes af EFDs retspraksis, nemlig Bosman, hvor EFD fastslog, at private også kan påberåbe sig hensynet til den offentlige orden, sikkerhed og sundhed. EFD bemærkede, at hvis private kan påberåbe sig undtagelsen i art. 39(3), må de også kunne påberåbe sig princippet i art. 39. Sammenline med Bosman og Angonese.

TEF art. 39: Hvem kan påberåbe sig bestemmelsen? En tysk konsulent firma fik af de tyske myndigheder udliciteret opgaven at skaffe arbejde til langtidsledige mod betaling. Det lykkedes firmaet at skaffe arbejde for en af deres klienter hos en dansk arbejdsgiver etableret i Danmark. Firmaet søgte derefter ifølge aftale med de tyske myndigheder om betaling for den pågældende formidling, men fik afslag. Afslaget begrundes med, at den fundne beskæftigelse ikke opfylder den lovmæssige betingelse, at firmaet skal være omfattet af den tyske sociale sikringsordning. Med andre ord var det kun beskæftigelse hos tyske arbejdsgivere, som kunne udløse betaling for den pågældende jobformidling. Kan firmaet påberåbe sig art. 39 og hævde, at afslaget på betaling udgør en forskelsbehandling i strid med denne bestemmelse?

C-208/05, ITC Innovative Technology Center EFD gav den private arbejdsformidling medhold når, denne virksomheds formidling virker som mellemled mellem efterspørgsel og udbud af arbejde, og en formidlingsaftale indgået med en arbejdssøgende gør virksomheden til en formidler, idet denne repræsenterer den arbejdssøgende og forsøger at skaffe den arbejdssøgende beskæftigelse. Den begrunder udfaldet yderligere med henvisning til princippet om EF- rettens effektivitet: pr. 26: ”Arbejdstageres ret til at tage og udøve lønnet beskæftigelse på en anden medlemsstats område uden forskelsbehandling må nemlig – for at være effektiv og opfylde sit formål – suppleres af retten for formidlere, såsom en privat arbejdsformidling, til at hjælpe dem med at opnå beskæftigelse under overholdelse af bestemmelserne om arbejdskraftens frie bevægelighed.” EFD: hindring i strid med art. 39 og 49.

Næste gang, fredag 2/11 1.Interne forhold 2.Nærmere om arbejdstagerbegrebet 3.Pensumdomme Sag 64/65/96 Jacquet Sag C-281/98 Angonese Sag 196/87 Steymann Sag C-456/02 Trojani Sag C-138/02 Collins 4. Anbefalet litteratur. EU-Karnov, kap. 10 afsnit 1 til 2.4 inkl. Ensig Sørensen og Runge Nielsen s (og )