Engagement og vinderkultur i en omstillingsproces Lilian Mogensen, direktør for Kundeservice og HR Tryk Alt+F8 og Afspil auto_open for at vise værktøjslinien.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

National konference for VUM superbrugere
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Social kapital – rig på relationer
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Old timers and newcomers
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Nyt ansvar.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Hvordan kommunikerer ATP?
Ledelse af forandringer
Om feedback og tilbagemeldinger
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Velkommen til dag 6 Opsamling - Indtil nu - Erhvervscase
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Praktikkonference i Billund april 2010 Nyt fra AER v. Hanne Hansen og Vibeke Brask.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Medalje til Høje-Taastrup
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Den kommunale ledelses håndtering
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Kompetencestrategi med mening
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Implementering af strategi
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Hvordan man bekæmper mobning
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Michael Pedersen, Lektor, CBS NETVÆRKSDAG, Onsdag den 13 November, 2013.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Ansvarlig.
Stresshåndteringsgruppe
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Motivation af frivillige
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Engagement og vinderkultur i en omstillingsproces Lilian Mogensen, direktør for Kundeservice og HR Tryk Alt+F8 og Afspil auto_open for at vise værktøjslinien til opdatering af automatisk indsat tekst (forfatterinfo og præs.overskrift 2 på masterdias)

Hvilke forandringer har vi gennemført?  Fusioneret virksomheder ind i ATP (FFE)  Modtaget nye kunder (PBU/Barsel.dk/DA Barsel)  Afgivet kunder (Industriens Pension)  Ny virksomhedsstruktur m. afskedigelsesrunde  Ny vision og ny IT-landskab

ATP – Europas bedste pensionsselskab 2005 ATP fik i alt fem priser - afkast af en aktiv HRM-investering

Vision giver mening og retning Vi er her for at sikre hele Danmark økonomisk grundtryghed. Vi tør gå nye veje i sikrings- og pensionsverdenen. Vi kæmper for at afskaffe det komplicerede og tunge. Vi gør det nemt og trygt for den enkelte. Enkelhed og høje afkast skal sikre verdensklasse.

Processer Mennesker Struktur (Organisation ) Teknologi Forandringer et sted skaber ændringer andre steder

Forudsætning for forandringer er afgørende A: Brændende platform – godt udgangspunkt for forandring  Vigende kundetilfredshed  Kundeafgang  Manglende indtjening  Høj personaleomsætning B: Succesfuld virksomhed – manglende vilje til forandring  Høj kundetilfredshed  Kundetilgang  God indtjening  Høj medarbejdertilfredshed

Drøftelse  Er der sat retning og mening med jeres fusion?  Er der en ny vision for kommunen?  Er den brændende platform kommunikeret klart?

Ændring af kultur er en kæmpe udfordring  Hvis kulturen ikke ændres/smelter sammen, kan synergien forsvinde – og dermed forudsætningen for forandringen  En virksomheds kultur er ikke et rationelt begreb, som kan ændres via rationelle analyser og argumenter  Kulturændring er en langvarig sag, som kræver tid og energi  Topledelsen undervurderer ofte opgaven med at sammensmelte flere kulturer  Kulturfusioner kræver særlige HR-kompetencer i organisationen – og topledelsen skal gå foran

Forandringer – erfaringer  Den brændende platform skal være synlig for enhver  Retning skal sættes hurtig – og kommunikeres igen og igen  Involvering og fuld åbenhed undervejs  Ærlige udmeldinger fra øverste ledelse undervejs  Tæt dialog med cheferne – også om vanskelighederne  Håndtering af modstand og utryghed løbende  Afskedigelser blev håndteret professionelt – flot samarbejde med faglige organisationer  Forandringer går ikke sporløst hen over en organisation – der er ”sår”, der skal læges!  Sammenholdet i chefkredsen er øget undervejs – vi går styrket derfra!

Fusioner, fissioner, forandringer – modellen er den samme Effektivitet Kæmpe imod fornægte ”Jeg kan ikke forholde mig til det” – hand- lingslammet Følelsesmæssig kaos frygt usikkerhed vrede sorg Søger efter mening Nye ideer og muligheder. Leder efter en ny stabilitet Essentielt! Forskellen mellem at være forandrings- villig og destruktiv Slipper fortiden Chok Reaktion Accept af virke- ligheden Tid Mod nye mål

Drøftelse  Hvor synlig er jeres topledelse – og hvad optager den mest?  Hvilken fokus er der i fusionen på struktur, processer, teknologi og mennesker? Hvad prioriteres – og hvorfor?  Involvering og åbenhed – hvordan står det til?  Hvordan er sammenholdet i chefkredsen – er de committet? Går de foran og styrer forandringen aktivt?

Mennesker er det vigtigste aktiv Uden mennesker og HRM ingen forretning - og det er forankret i Direktionen

Livsbalance Den vigtige balance mellem arbejde og fritid

Strategisk HRM i ATP Suveræn ledelse Social ansvarlighed High perfomance Livsbalance Begejstring og anerkendelse Talent- udvikling Aktiv CV-pleje Human change Strategisk HRM – en blomst med mange blade

Mening og sammenhæng i styringsværktøjer skal være klar og medarbejderne skal kunne se ”den røde tråd”

Vigtigt i en forandring  Vi forandrer os kun, hvis det er ”billigere” end at lade være – kommuniker nødvendigheden af en forandring  Involvering er vigtig – vi har brug for indflydelse og kontrol over eget arbejdsområde  Få lederne med ”om bord”  Skab klarhed omkring forventninger til medarbejderne  Respekter medarbejdernes modstand og utryghed  Gentag budskaberne igen og igen  Husk at bevare din personlige integritet undervejs  Vær ærlig –også omkring det, der er svært  Fejr succeser

Tanker om dit lederskab i en forandring  Hvad er din personlige interesse i, at forandringen bliver gennemført?  Hvad motiverer dig ved denne forandring?  Hvad gør forandringen nærværende for dig?  Hvor meget vil du kæmpe for at gennemføre forandringen?  Hvad kræver det af dig at få gennemført forandringen?  Hvilke forandringer har du oplevet tidligere? Hvad kunne du tænke dig at gøre anderledes denne gang?

Forsøg på en konklusion  Fusioner/forandringer virker så logiske på papiret og er så vanskelige i virkeligheden  Kulturdimensionen og de irrationelle aspekter er de vanskeligste – og er så afgørende for at opnå den planlagte effekt af fusionen  Vigtig med en vision, der giver retning. Der er ikke modstand mod forandring – kun mod meningsløshed. Vigtig at få skabt en mening!  Ærlig og troværdig kommunikation – i en lind strøm!  Ledelsen skal være synlig