Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskole-reformen August 2014.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Specialundervisningens rammer
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
specialpædagogisk støtte
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
SPS Ny procedure for opmærksomhed og ansøgning. Problemstillingen er –Forskel på rettigheder i kommunalt regi og i ungdomsuddannelserne –Derfor er der.
Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for specialefterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl Vrigsted.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012 Det aktuelle på efterskolefronten v/Jørgen Lycke.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
SPS-ordningen Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand v. Sine Eggert, Økonomisk- Administrativt Center.
Overordnede juridiske rammer Overordnede økonomiske rammer ved Jørgen Lycke Kursus for Kursus for bestyrelsesmedlemmer Hornstrup Centret 5. – 6. november.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
NOGLE SUPPLERENDE OPSAMLINGER FRA KURSUS FOR NYE FORSTANDERE HJEMMESIDEKRAV OG LIDT OM INKLUSIONSTILSKUD OG SPS OBJ Oktober 2014Baggrundsinformation1.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for almene efterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl Vrigsted.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
10. april Nyt fra Efterskoleforeningen Sekretærkursus 2 DGI-Byen 10. april 2013 v/ Christian Petersen.
Inklusion og specialundervisning Nyt lovgrundlag vedr. specialundervisning: Betingelser, indfasning, administration, økonomi Opdatering om.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 2. marts.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tilskud.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012
Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler
Nyt fra Efterskoleforeningen
Tilskud til inklusion og specialundervisning
SPS på ungdomsuddannelser
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Et kortfattet overblik over direkte statstilskud 2018
Tilskud Kursus for nye efterskolesekretærer
Under udbudsgrænserne
Specialundervisningens rammer
Nye forstandere på efterskoler
”Unge Matematiksvage Mønsterbrydere”
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Side 1 Tilskud til inklusion og specialundervisning Sine Eggert, Center for Kvalitetsudvikling og Tilsyn, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen Program: Tilskud til inklusion (kun almene skoler) Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand/tilskud til elever med svære handicap

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Skolens forpligtelse – ”inklusion” Efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning jf. § 3 a, 2. pkt. i lov om folkeskolen. Hvis der er behov herfor skal efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler give personlig assistance, der kan hjælpe en elev til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, hvis der er behov herfor (kostskolelovens 3 a) Side 2

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Skolens forpligtelse - specialundervisning Skolerne kan tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever i medfør af§ 3, stk. 2 i lov om folkeskolen (kostskolelovens § 3, stk. 1). Elevens tidligere skolekommune skal yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning for elever på efterskoler (kostskolelovens § 3. stk. 2) Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt (folkeskolelovens § 3, stk. 2) Side 3

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Almene skoler – Tilskud BehovTypeHvordan Lærertimer, under 9 timers støtte Inklusionstilskud (takst * årselever) Elevplaner Indberettes 1. oktober Tidsforskudt Lærertimer, mindst 9 timers støtteSpecialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (elever med svære handicap) (§ 25. stk. 2) PPR- 0g skoleudtalelse Søges i SPS2005 Tidstro Praktisk medhjælp/ personlig assistance, uanset omfang Hjælpemidler, uanset øvrige behov Side 4

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Almene skoler – inklusionstilskud Staten yder til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler tilskud til støtte til elever, der er omfattet af § 3 a, til inklusion af disse elever i den almindelige undervisning (kostskolelovens § 24 a)  Inklusionstilskud skal anvendes til supplerende undervisning eller anden faglig støtte til elever, der ikke er omfattet af reglerne om specialundervisning (elever, hvis støttebehov er under 9 timer om ugen) Side 5

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Betingelser for inklusionstilskud Skolens inklusionstilskud skal fremgå af skolens indholdsplan og offentliggøres på skolens hjemmeside Skolen skal i skoleåret have mindst 5 årselever (à 40 kursusuger) for at der kan ydes tilskud til inklusion i det efterfølgende finansår Skolen skal i sit årsregnskab særskilt redegøre for tilskuddenes anvendelse Side 6

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Betingelser for inklusionstilskud, fortsat En elev kan indgå som en inklusionselev, når eleven har deltaget i skolens inklusionstilbud skolen har udarbejdet en skriftlig plan for inklusion af den pågældende elev planen er underskrevet af skolens samt eleven (mindst 18 år) eller forældre/værge (under 18 år) skolen har foretaget en systematisk og løbende evaluering af skolens støtte til eleven Side 7

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Inklusionstilskud Inklusionstilskud ydes med en takst pr. årselev under inklusion. Taksten fastsættes på den årlige finanslov (2014: kr. for efterskoler) Inklusionstilskud udbetales i finansårets 12 måneder og beregnes på baggrund af inklusionsaktiviteten i skoleåret, der slutter året før finansåret Skolerne indberetter selv inklusionsaktivitet primo oktober. Dernæst beregner styrelsen skolens inklusionstilskud Inklusionstilskuddet er altså IKKE tidstro tilskud (som det gælder for specialundervisningstilskuddet) Side 8

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Eksempel på beregning af inklusionstilskud I skoleåret 2013/14 havde en efterskole 6,5 årselever (260 kursusuger) under deres inklusionstilbud Skolen indberetter derfor 1. oktober ,5 årselever under inklusion Styrelsen beregner inklusionstilskud for 2015 som 6,5 årselever * inklusionstakst 2015 ( kr. som eksempel) = kr. Inklusionsstilskud udbetales i 12 månedlige rater à ,66 kr. i 2015 Inklusionstilskuddet anvendes til de inklusionselever, der går på skolen i foråret 15 og efteråret Side 9

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Inklusionstilskud, overgangsordning Inklusionstilskud i 2014 er beregnet på baggrund af inklusionselever i 2012/13 * inklusionstakst 2014 Kun krav om mindst 3 årselever under inklusion i skoleåret 2012/13 Er beregnet på baggrund af særlige indberetninger fra maj 2013 og september Side 10

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Almene skoler – tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand ydes med udgangspunkt i kostskolelovens: § 25, stk. 2 ”Staten yder tilskud til dækning af ekstraudgifter, der er godkendt af Undervisningsministeriet til lærertimer, praktisk medhjælp og hjælpemidler til elever med svære handicap” (§ 25, stk. 1 ”Staten yder tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand for elever med særlige behov” eksisterer stadig men anvendes ikke for almene skoler) Side 11

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Lærertimer Tilskud ydes i enheder à 60 minutter, hvor 1 enhed udgør 1 arbejdstime à 60 minutter Der kan søges tilskud til forberedelse i forholdet 1 til 1, hvis læreren modtager forberedelse Eksempel A 9 timers specialundervisning + forberedelse Der søges om 18 arbejdstimer à 214, 10 kr. pr. uge Eksempel B 9 timers specialundervisning uden forberedelse Der søges om 9 arbejdstimer à 214,10 kr. pr. uge Side 12

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Lærertimer- samlæsning Når flere elever modtager timer sammen skal der tages højde for det faktiske lærerforbrug i ansøgningen Eksempel Morten og Jens modtager 6 timers specialundervisning i dansk på lille hold Derudover modtager de hver 4 timers individuel specialundervisning i matematik  Samlet lærerforbrug 14 timer ( ) Der søges 7 timer (3 + 4 timer) til Morten (+ forberedelse) Der søges 7 timer (3 + 4 timer) til Jens (+ forberedelse)  Samlet timetal, der søges tilskud til: 14 timer (+ evt. forberedelse) Side 13

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Specialskoler– tilskud BehovTypeHvordan Lærertimer, elever med lettere faglige vanskeligheder Tilskud til specialundervisning m.v. (§ 25, stk. 1) PPR-udtalelse, der opbevares på skolen Søges i SPS2005 Tidstro tilskud Lærertimer, elever med alvorlige faglige vanskelighederTilskud til elever med svære handicap (§ 2, stk. 2) PPR- 0g skoleudtalelse, der indsendes til styrelsen Søges i SPS2005 Tidstro tilskud Praktisk medhjælp/ personlig assistance, uanset omfang Hjælpemidler, uanset øvrige behov Side 14

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Forskel på § 25, stk. 1 og lærertimer under§ 25, stk. 2 (lærertimer) § 25, stk. 1 typisk elever med specifikke behov for begrænset støtte i f.eks. dansk og/eller matematik typisk alle elever på ordblindefterskoler og en del elever på skoler for elever med særlige behov støtteform: ”Alm. specialundervisning – FK” PPR-udtalelse opbevares på skolen men indsendes ikke/ingen krav om skoleudtalelse § 25. stk. 2 Typisk elever med omfattende handicaps og et stort behov for timer (alvorlige udviklingsforstyrrelser, alvorlige generelle indlæringsvanskeligheder m.v.) + hjælpemidler og praktisk medhjælp støtteform ”Svært handicap – FK” PPR-udtalelse + skoleudtalelse indsendes til styrelsen Side 15

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Takster for 2014 StøtteformEfterskolerHus- og hånd § 25, stk. 1610,33 kr. pr. uge/ kr. pr. årselev 562,38 kr. pr. uge/ kr. pr. årselev §25, stk. 2, lærertimer214, 10 kr. pr. arbejdstime à 60 minutter § 25, stk. 2, praktisk medhjælp 134,30 kr. pr. støttetime à 60 minutter § 25, stk. 2, hjælpemidlerFuldt tilskud efter refusion Side 16

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Praktisk medhjælp (alle skoler) Tilskud ydes i enheder à 60 minutter, hvor 1 enhed udgør 1 arbejdstime à 60 minutter Praktisk medhjælp søger til elever, der har behov for personlig assistance, der kan hjælpe en elev til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen Typisk elever med bevægehandicap, synshandicap eller lignende Side 17

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Hjælpemidler (alle skoler) Der bevilges hjælpemidler til undervisningen til elever med svære handicap (programpakker, it-rygsække, hjælpemidler til svagsynede og hørehæmmede elever m.v.). Ordblindefterskoler kan ikke søge om tilskud til it-rygsække/programpakker Den anviste leverandør skal anvendes, og der skal foreligge en bevilling inden indkøb Ansøgninger om tilskud til hjælpemidler til elever med svære handicap skal være styrelsen i hænde senest 14 dage efter, at elevens behov er godtgjort (= når relevant dokumentation er fremskaffet) (tilskudsbekendtgørelsens § 40, stk. 4) Side 18

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Hvordan søger man tilskud til specialundervisning m.v.? Opretter en ansøgning i det elektroniske ansøgningssystem SPS2005 Vedhæfter relevant dokumentation i SPS2005 (ingen dokumentation pr. mail eller post) Ansøgninger skal så vidt muligt være indsendt inden kursets begyndelse Der kan søges hele året på nye elever Side 19

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Dokumentationskrav § 25, stk. 1 (kun specialskoler) Lærertimer, § 25, stk. 2 Praktisk medhjælp, § 25, stk. 2 Hjælpemidler, § 25, stk. 2 Udtalelse fra PPR fra elevens tidligere skolekommune (opbevares på skolen men indsendes ikke) Udtalelse fra PPR fra elevens tidligere skolekommune Udtalelse fra PPR fra elevens tidligere skolekommune (evt. anden relevant dokumentation) Skoleudtalelse fra efterskolen Side 20

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ PPR-udtalelsen SpecialefterskolerAlmene efterskolerAlle efterskoler § 25, stk. 1-tilskud§ 25, stk. 2-tilskud Lærertimer § 25, stk. 2-tilskud Lærertimer § 25, stk. 2 Hjælpemidler/praktisk medhjælp Vurdering af elevens problem og behov (kort) Anbefaling af § 25, stk.1- tilskud Vurdering af elevens problem og behov Forslag til foranstaltning Anbefaling af § 25, stk. 2- tilskud + anbefaling af støttetimer (uden forberedelse) Vurdering af elevens problem og behov Forslag til foranstaltning Anbefaling af, at eleven kun kan gennemføre undervisning med støtte i mindst 9 timer (à 60 minutter) ugentligt Vurdering af elevens problem og behov Forslag til foranstaltning Anbefaling af hjælpemidler og/eller praktisk medhjælp (Erstattes evt. af anden relevant faglig dokumentation) Side 21

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Skolens udtalelse skal indeholde En beskrivelse af behovet for lærertimer, praktisk medhjælp og/eller hjælpemidler (forholdsvis kort) En beskrivelse af, hvordan tilskuddet skal anvendes (særligt ved lærertimer) En præcisering af, hvordan antallet af de søgte arbejdstimer er fremkommet (lærertimer) Obs på samlæsning Obs på forberedelse Side 22

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Afgørelser om tilskud til specialundervisning Afgørelser kan læses i SPS2005 Ingen særskilt bevillingsbrev Tilskud til lærertimer og praktisk medhjælp udbetales i månedlige rater Hjælpemidler – refusionsprodukt: Når bevilling foreligger, indkøbes hjælpemidlet ved anvist leverandør Regning betales af skolen Der søges refusion ved at vedhæfte faktura med underskrift for betaling i SPS mail om at der er vedhæftet faktura i SPS2005 (husk cpr- nummer på eleven) Tilskuddet udbetales ved førstkommende månedsudbetaling Side 23

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Kontakt/mere information Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen Center for Kvalitetsudvikling og Tilsyn Frederiksholms Kanal København V. Tlf (mellem og 12.00) Helpdesk (vedrørende SPS2005) Tlf Spsu-net: Brugernavn: spsu1026 Adgangskode: s1026 Læs mere om ansøgningssystemet, få adgang til SPS2005 m.v Side 24