Skatteprocessen i et brændpunkt mellem civilretten og strafferetten Spec. Kons. Hanne M. Christensen Adv. Martin Bekker Henrichsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Advertisements

Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Samarbejdet mellem kommuner og politi om miljøsager (landbrug)
Retssikkerhedskonference 8. november 2011 i Landstingssalen.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Konference om retssikkerhed på skatteområdet Selektiv retshåndhævelse indenfor skattestrafferetten v/advokat Michael Amstrup.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Arbejdsretlig identitet Dansk forening for arbejdsret fredag den 29. april 2016.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Borgernes retsstilling i forhold til EU-retten Retssikkerhedskonference på skatteområdet.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
Driftsomkostningsbegrebet og retssikkerheden v/Søren Sønderholm Retssikkerhedspakke II CEPOS-arrangement den 9. februar 2016.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
20151 Europæisk ret og barnets bedste Barnets bedste som flydende betegner.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Aktivlovens sanktionsregler §§ Møde i Beskæftigelsesregionen
Når erstatningssager og overtrædelsessager er for jurister – hvad så med fagligheden? Erfaringer med sager ved domstolene og taksationskommissionerne Ved.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Respekt for Grænser Fakta
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
THY Business Breakfast.
Compliancedag, Berlingske
Søfartslovgivning og skibsadministration
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Søfartslovgivning og skibsadministration
Konkrete forhold Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Konference Danske Havne
Spørgsmål til og svar fra TBST.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Velkommen til Retssikkerhedschefen
Årets bekendtgørelser, styresignaler og SKM-meddelelser
Er 25-timers reglen i strid med EU-retten?
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Varmetillæg Folkepension.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Lasersvejsning.
Indkøb under tærskelværdierne
Medarbejderaktier TDC
Anvendt Statistik Lektion 4
2017/dashboard Arbejdsmiljødag /dashboard.
Personoplysninger i årsrapporter, bestyrelsesreferater og medlemsblade
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
En introduktion af Otto
Hvad betyder det? Når der er sket en forbrydelse –
Kapitel 3 - Domstole og retssager
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Dynamiske effekter af skatter og offentlige udgifter
Lovliggørelsessager og BR18
Ansøgning - afvejning af hensyn
Lovgivning.
Særforanstaltninger typer og indhold 28. august 2019
Præsentationens transcript:

Skatteprocessen i et brændpunkt mellem civilretten og strafferetten Spec. Kons. Hanne M. Christensen Adv. Martin Bekker Henrichsen

Skattesag ctr. skattestraffesag SKAT træffer afgørelse i tusindvis af sager, hvert år. Skattesager Momssager Afgiftssager I en del af sagerne vurderer SKAT, om der skal rejses ansvarssag. Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Skattesag ctr. skattestraffesag Hvor skatten/ afgiftstilsvaret i en forhøjelse overstiger kr. vurderer SKAT, om der skal rejses en ansvarssag/ skattestraffesag. SKAT rejser ca ansvarssager årligt. Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Skattesag ctr. skattestraffesag Sammenhæng mellem den materielle sag og straffesagen? Ja, det er samme grundlag for begge sager. Hvilke problemer/ overvejelser giver det anledning til? – Berostillelse/ fremme af hvilken sag – Bevisbyrde – Risiko for selvinkriminiering Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Skattesag ctr. skattestraffesag Hvornår er der to sager samtidig? Civil-/skattesag: når SKAT har truffet afgørelse og denne er påklaget til ankenævn, Landsskatteret eller domstolene Straffesag: Når der er rejst sigtelse eller skatteyderen har krav på en sigtets rettigheder Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Civilsag eller straffesag først? Retningslinier i SKATs juridiske vejledning (A.C.3.4.6) : Hovedregel er civil-/klagesagen først (siden cirkulære )

Civilsag eller straffesag først? Civilsag først: mindre ukomplicerede klagesager, som kan forventes afgjort hurtigt på det foreliggende grundlag klagesager, hvor den foreliggende uenighed overvejende vedrører spørgsmål om forståelse af materielle regler – dvs. spørgsmål om fortolkning af skattejuraen klagesager, hvor opgørelse af kravets størrelse i væsentlig grad bygger på skøn, der kan foretages med hjemmel i skattelovgivningen og efter forvaltningsretlige regler Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Civilsag eller straffesag først? Straffesag først: væsentlige bevisspørgsmål af betydning for afgørelsen om kravets størrelse, dvs. hvor der kræves afhøringer af f.eks. leverandører, kunder etc. Anvendte retsregler frembyder ikke fortolkningsmæssig tvivl sigtede er varetægtsfængslet, og fængslingen ønskes opretholdt indtil domsafsigelsen Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Civilsag eller straffesag først? Domstolene er ikke bundet af cirkulæret, men kan efter RPL § 345 udsætte behandlingen af en civil retssag, når det findes påkræve, herunder for at afvente en administrativ eller retlig afgørelse, der vil kunne få indflydelse på sagens udfald. Praksis er begrænset – se dog SKM ØLR Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Retskraft 1.Den civile doms bevisværdi for straffesagen: Ingen formel retskraft, men vil i praksis give anklagemyndigheden et vægtigt bevis for faktum 2.Straffedommens bevisværdi i den civile ansættelsessag: Ingen formel retskraft, men kan i praksis få en betydning til fordel for skatteyder, især hvis der er sket en tilskæring af faktum i straffesagen Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Bevisbyrde i civilsag / straffesag Den civile sag: Bevisbyrden afhænger af den underliggende sag: Sager om indkomstgrundlag: – HR: SKAT skal påvise manglende indtægtsførelse – U: SKAT kan påvise at regnskabsgrundlaget er fejlbehæftet => skønsmæssig ansættelse = skatteyders bevisbyrde. Sager om fradrag for udgifter: – Bevisbyrden påhviler skatteyder, f.eks. U H Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Bevisbyrde i civilsag / straffesag Straffesagen: Anklagemyndigheden har bevisbyrden for hvert enkelt led i den strafbare overtrædelse: – Faktum – Rigtigheden af foudsætningerne for en skønnet ansættelse – Tilregnelse Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Bevisbyrde i civilsag / straffesag Der vil typisk ske en tilskæring af faktum i en straffesag – herunder ofte fradrag for bestridte udgifter o.lign. Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Ex: SKM VLD – pizzadom Straffesag: ”Der er herved skabt en sådan usikkerhed ved de foretagne beregninger, at det ikke med den til domfældelse i en straffesag fornødne sikkerhed er bevist, at tiltalte har udeholdt indkomster af den i anklageskriftet anførte størrelse. Bevisførelsen giver heller ikke tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at tiltalte er skyldig i et mindre omfang.” Civil sag: Landsskatteretten fastholdt efterfølgende de skattemæssige forhøjelser, jf. SKM LSR Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen Bevisbyrde i civilsag / straffesag

Har bevisbyrderne betydning for skatteyders ønske om rækkefølgen af de to sagstyper: Det kan det have (uanset retskraft): – Personlige overvejelser – Strategiske overvejelser – Økonomiske Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Forbud mod selvinkriminering Europæiske Menneskerets Konvention, art. 6: – Enhver har ret til en retfærdig offentlig rettergang inden for en rimelig frist… – EMD har bl.a. i Saunders mod UK, EMD fastslået at beskyttelse mod selvinkriminering er indeholdt i retten til en retfærdig rettergang i konventionens artikel 6. Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Forbud mod selvinkriminering Retsplejelovens § 752 og 863: En sigtet/ tiltalt er ikke forpligtet til at udtale sig til politi eller i retten. Straffelovens §§ 158 og 159: § 158 – straf for falsk forklaring for retten § 159 – falsk forklaring under straffesag eller hvor forklaring kunne nægtes straffes ikke. Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Forbud mod selvinkriminering Retssikkerhedsloven § 10 (lov nr. 442/2004): § 10. Hvis der er konkret mistanke om, at en enkeltperson eller juridisk person har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, gælder bestemmelser i lovgivningen m.v. om pligt til at meddele oplysninger til myndigheden ikke i forhold til den mistænkte, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger, som søges tilvejebragt, kan have betydning for bedømmelsen af den formodede lovovertrædelse. Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Forbud mod selvinkriminering Hvornår risiko for selvinkriminering? 1.Når SKATs/ anklagemyndighedens rejsning af sigtelse og dermed ansvarssagen/skattestraf- fesagen afventer at SKAT træffer afgørelse og afventer at det efterfølgende klageforløb, med klage til SAN, LSR og domstolene. Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Forbud mod selvinkriminering 2. Når der er rejst sigtelse eller skatteyderen har fået oplyst en sigtets rettigheder og SKAT/ anklagemyndigheden alligevel ønsker at fremme den civile-/skattesagen mens skattestraffesagen berostilles. Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen

Forbud mod selvinkriminering Selvinkriminering forudsætter tvang: – Påbud m.v. efter skattekontrolloven? – Lade skatteyder løfte sin bevisbyrde i den civile sag – med risiko for, at dette materiale bruges imod skatteyder i straffesagen? (SKM ØLR) – Andet? Hanne M. Christensen – Martin Bekker Henrichsen