Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
HTX – TEKNISK GYMNASIUM
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Fremtidens tekniske gymnasium
HTX – teknisk gymnasium
Roskilde Tekniske Gymnasium
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Det Danske Uddannelsessystem
Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011.
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Fremtidens student med kemi
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Fagenes samspil november 2009
Orientering om B A-niveau 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 1 år mere.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Fremtidens tekniske gymnasium
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Fagdidaktisk kursus i biologi
Studieretningsprojektet, HTX
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Social- og sundhedshjælper retning
Innovation og fagligt samspil i biologi
Biologi i AT.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
UBU i folkeskolens forenklede Fælles Mål? GGI-møde 15. december 2014
Fremtidens tekniske gymnasium
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Valgfagsorientering i kemi
Matematik A Faget er karakteriseret ved abstraktion, matematisk logisk sprogbrug og ræsonnementer. Rent matematiske færdigheder og metoder indøves og.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
1 Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød. Obligatoriske fag 2 Dansk A Engelsk B Kemi B Matematik B Fysik B Kommunikation og IT C Biologi C Samfundsfag.
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Mål og perspektiver for naturfagene
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Udkast til justering af KS
Grundfaget teknologi i EUD
Den naturvidenskabelige metode
Fagdidaktisk kursus i biologi
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
SSO - Større skriftlig opgave
Det handler om eleverne
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Workshop om dansk-idéhistorie opgaven Ved Agnete Schütt, HTX Åbenrå
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

Overblik

Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve undervisningsforløbet: At give eleverne viden om og forståelse for hvordan tilgængelig viden bliver til gennem forskningsbaserede processer. At tilbyde eleverne autentiske læringsmiljøer ud fra tanken om den åbne skole. At give eleverne mulighed for selv at arbejde forskningsbaseret på tværs af relevante fag og faggrupper. At bygge bro mellem naturvidenskab og humaniora

Rybners TEKNISKE GYMNASIUM Ca. 480 elever Alle elever har: Matematik mindst B-niveau Kemimindst B-niveau Fysikmindst B-niveau Teknologimindst B-niveau Biologi mindst C-niveau Teknikfag på 3. år

HTX bekendtgørelse Kernestof Kemi : Stoffers opbygning og egenskaber Udvalgte uorganiske stoffers egenskaber Reaktionstyper Kvantitative og kvalitative analyser Didaktiske principper: Forståelse af kemi og kemiens betydning i hverdag og omverden.

HTX bekendtgørelse Kernestof Biologi : Cellens opbygning Mikroorganismers vækst Eksempel på bioteknologisk metodes anvendelse Didaktiske principper: Betydning af anvendelse af biologisk teori og metode Eksperimentelt arbejde

HTX bekendtgørelse Kernestof Teknik – Proces, levnedsmiddel og sundhed: Analysemetoder og kvalitetsvurdering Bioteknologi Miljøteknik Mikrobiologi Didaktiske principper: Problembaseret læring i projektforløb, der tager udgangspunkt i en teknisk problemstilling

HTX bekendtgørelse Kernestof Teknologihistorie : Historiske perioder Kildekritisk tilgang Didaktiske principper: Fordybelse i en periodekarakteristisk teknologi og dens samspil med produktionsmæssige, videnskabelige, økonomiske, metalhistoriske og samfundsmæssige forhold

Mulige emner Konservering af vanddrukkent træ Metalkonservering Malerikonservering Konserveringsetik

Historisk forståelse og konserveringsetik Eleverne bliver udfordret i at kunne tage højde for etiske dilemmaer i konserveringsarbejdet. Eleverne får indblik i hvordan det historiske aspekt hænger sammen med de naturvidenskabelige undersøgelser og processer (Bro mellem humaniora og naturvidenskab)