Marie Lenstrup, 2016 Samarbejde mellem kommune og pårørende.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
At være magtesløs med den magtesløse
Old timers and newcomers
Behov og udfordringer ’Gabet’ mellem de eksisterende løsninger og de aktuelle og kommende behov. Ole Aasmoe Maj 2014.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Måltidet – lyst og fællesskab
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 30. maj 2013
Historier fra et demonstrationsprojekt
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
kursusmateriale til plejefamilier
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Støvring den 11. september 2007
- Hvad kan I forvente som forældre?
Cheflæge Jørgen Lund Stressklinikken.dk Købmagergade 57, 1150 København K.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Lærerprofessionen.
af den ældre medicinske patient
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
At være pårørende – håb og muligheder
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
KL´s visioner for kroniske patienter
1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Frivillighed som dynamo i fremtidens velfærd 2. november 2015.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Sundhedspædagogik og kommunikation
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
S SEK, DH Socialområdet - Januar s Disposition Handicapplan - Strategigrundlaget §118S - Samskabelsesprojekter Bruger- og Pårørendeundersøgelser.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Hvorfor Børne- og Ungerådgivningen Gør de ikke som vi siger ?
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Ældrekommissionens rapport 2012
“Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed”
Pårørende som ressource
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Egenomsorg for pårørende
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Marie Lenstrup, 2016 Samarbejde mellem kommune og pårørende

Pårørende – til hvem og hvad? Akut eller progredierende Forløbslængde Familierelation Fælles historie Egne begrænsninger

Pårørende som ressource Arbejdsressource Vidensressource Livskvalitetsressource Men hvor ressourcestærk? I hvor høj grad medramt?

Pårørende – en ressource? Arbejdsressource Vidensressource Livskvalitetsressource Men hvor ressourcestærk? I hvor høj grad medramt? I hvor høj grad (fri)villig?

Forestillinger Pårørende er en ressource Pårørende er besværlige Pårørende er en slags frivillige Pårørende er evighedsmaskiner

Forestillinger Pårørende er en ressource Pårørende er besværlige Pårørende er en slags frivillige Pårørende er evighedsmaskiner

Sygelighed 50% føler sig magtesløse 45% føler sig frustrerede 45% føler sig deprimerede 38% føler sig stressede/udbrændte 38% har søvnproblemer 29% oplever sociale begrænsninger 28% føler sig mere irritable 28% føler, de intet liv har selv mere 28% føler sig generelt skrøbelige 21% er ophørt med fritidsaktiviteter 21% har mindre lyst til det sociale 18% er selv blevet kronisk syge 17% har spiseforstyrrelser 17% føler sig mere ensomme 12% føler sig forladt af venner/familie

Samarbejde med frontpersonale Ledelsesprioritet Forventningsafstemning Åben kommunikation Tydelige ansvarsområder Tillid og autoritet Gensidig anderkendelse handler ondt

Samarbejde med frontpersonale Ledelsesprioritet Forventningsafstemning Åben kommunikation Tydelige ansvarsområder Tillid til faglighed Respekt og anderkendelse handler ondt

Pårørendepolitik Hvad forventer vi af pårørende? Hvordan støtter vi pårørende?

Pårørendepolitik Hvad forventer vi af pårørende? Har de tid? (erhverv, børn, eget liv) Har de evnerne? (viden, redskaber) Har de og den syge/svækkede lyst? (relation, personlighed) Er de stabile på sigt? (helbred, egenomsorg)

Pårørendepolitik Hvordan støtter vi pårørende? Pårørendevisitation Aflastning / afløsning / ledsagelse Praktisk hjælp Hjælpemidler

Pårørendepolitik Hvordan støtter vi pårørende? Pårørendevisitation Pårørendekurser Viden om sygdommen specifikt Viden om pleje og omsorg generelt Bevidsthed om egenomsorg

Pårørendepolitik Hvordan støtter vi pårørende? Pårørendevisitation Pårørendekurser Pårørendekonsulenter Individuel rådgivning Åbne fællesskab med ligestillede Netværksgrupper Viden til kommunen om pårørende

Pårørendepolitik Hvordan støtter vi pårørende? Pårørendevisitation Pårørendekurser Pårørendekonsulenter Nedskrevet i en pårørendepolitik

Gevinster Sunde, trygge, kompetente pårørende Mere harmonisk samarbejde Færre akutte situationer Udskydelse af flytning til døgntilbud Lavere sundhedsudgifter til pårørende Bedre livskvalitet til sygdomsramte Bedre livskvalitet til pårørende Bedre sundhedsøkonomi i kommunerne

Gevinster Sunde, trygge, kompetente pårørende Mere harmonisk samarbejde Færre akutte situationer Udskydelse af flytning til døgntilbud Lavere sundhedsudgifter til pårørende Bedre livskvalitet for sygdomsramte Bedre livskvalitet for pårørende Bedre sundhedsøkonomi i kommunerne