Omlagt elevtid og skemaet. Hvor mange dage er der på et år? Dage til undervisning: 174 dage Dage efter x-plan offentliggørelse (”eksamensperioden”):

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Information om tysk/fransk
Advertisements

Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Godkendelsen gælder i 5 år, dog højst så længe den pågældende har kørekort. Godkendelsen kan fornys, såfremt indehaveren:  i de sidste 3 år jævnligt.
Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
De sidste undervisningstimer
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Hvordan søger man om optagelse?
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Program i salen Kl (Klasse A,B,C,D,E,F) Kl (Klasse G,H,I,J,K,L,M) Skoleårets fokuspunkter Fravær Lejrskole Til-/framelding af fag.
Deltidsunderviser og dagpengereglerne
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
At udfordre eleverne -praksis på Elitegymnasiet
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Valgfagsorientering 21. November 2011
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
PÆDAGOGIKUM-KONFERENCE MARTS 2010
Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011.
Eliteidræt på HHX Herning
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 9. februar.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Uddannelse – dit barns fremtid
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
ARBEJDSTIDSAFTALE Lederkursus Kapitel 1 Indledning Forudsætningerne for, at aftalen kan fungere og dermed, at intentionerne i forordningen om folkeskolen.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Webintegrator HF1 Introduktion. Varighed 2 del. Uddannelsens hovedforløb består af 3 hovedforløb afbrudt af faget Praktisk webintegration. Ugerne fordeles.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober Kursus for nye efterskoleledere 1 Kursusugebegrebet og årsplan V. konsulent Ole Bjerring,
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Almen sTudieforberedelse 2017
Ledelse af helskoleprojekt Struktur – rammer - barrierer
Det frie Gymnasium.
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
FA-mik misilitsitsisarnerit FA prøver
Fagdidaktisk kursus i biologi
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober 2017
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
Naturfag.
Optagelseskrav Stx, hhx, htx, hf & eud Fra foråret 2019
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Årsmøde
På stx og hf efter reformen
Princip for skemalægning
Årsmøde
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
1.G eksamens orientering
Præsentationens transcript:

Omlagt elevtid og skemaet

Hvor mange dage er der på et år? Dage til undervisning: 174 dage Dage efter x-plan offentliggørelse (”eksamensperioden”): 23 dage 365?

Samlet over et 3-årigt forløb 522 dage, – der kan bruges til undervisning 69 dage – i eksamensperioden

Hvad kræves der? §5, stk 1: ”I... det treårige uddannelsesforløb... er uddannelsestiden mindst 2470 timer a 60 minutter” § 96, stk. 1: ”Der afsættes en elevtid på timer over hele uddannelsesforløbet” STX & HHX

Uddannelsestiden 2470 timer fordelt over 522 dage 4,73 timers undervisning pr dag 23,66 timer om ugen 90 min/modul: 16 pr uge (maks typisk 20) 70 min/modul: pr uge (maks typisk 25)

Elevtiden 605 – 655 timers elevtid Ekstremt tilfælde: – al elevtiden afvikles på skolen (100% omlagt) – maksimal tid: 655 timer 655 timer afviklet fordelt på 522 dage: – 1,25 time ekstra pr dag (6,27 pr uge)

Tid på skolen 2470 timer normal undervisning og 655 timers omlagt elevtid fordelt over 522 dage 4,73 timers undervisning + 1,25 time skriftligt arbejde, dvs. 5,98 timer pr dag 29,9 timer om ugen 90 min/modul: 20 pr uge (maks typisk 20) 70 min/modul: 25,6 pr uge (maks typisk 25)

Delkonklusion 1 Det er i praksis ikke muligt at omlægge al elevtiden for alle elever inden for en normal skemaramme og uden for eksamensperioden.

Eksempel 1g med 100% omlagt elevtid elevtid ca. 180 timer (27-30% af elevtiden) 33% af uddannelsestiden normal skemaramme med plads til ekstra C- fag intensiv udnyttelse af eksamensperioden

Eksamensperioden?? 23 dage – 8 dage med (næsten) normal undervisning – 2 skrive/vejledningsdage til DHO – 5 dage til AT2 – 8 dage til mundtlig fremlæggelse af DHO og en mundtlig prøve, evt. eksamen i alt 174 normale dage + 13 ”eksamens”-dage

Ugentlige moduler 815 timers uddannelsestid 180 timers elevtid undervisningsdage 5,32 timer pr dag 3,55 modul pr dag eller 18 pr uge

Delkonklusion 2 Det muligt at omlægge al elevtiden i en 1g, når ledig tid i eksamensperioden bruges til undervisning. Forudsætningerne er: – 180 timers elevtid – 815 timers undervisningstid – kun 8 dage friholdes til egentlig eksamen

Benspænd Færre undervisningsdage Krav om fælles frie positioner i skemaet Ekstra valgblokke til valgfag/blandede hold Skævere fordeling af elevtid/uddannelsestid

HF: 2 årigt forløb Uddannelsestid: 1625 timer Kursisttid: timer Undervisningsdage: = 353 I alt 5,9 time pr dag HF

Delkonklusion 3 Det er muligt at lave op til 100% omlagt elevtid i en normal 1.hf kursusklasse Men det er næppe i praksis muligt at omlægge al elevtiden i et 2-årigt kursusforløb

HTX: flere timer 2630 timers uddannelsestid 745 – 795 timers elevtid Fordelt på 522 dage giver det. – 5,04 timer pr dag (uddannelsestid) – 1,52 timer pr dag (elevtid) – 6,54 timer pr dag 100% omlagt (stx: 5,98 h/d) HTX

Delkonklusion 4 Den længere uddannelsestid og højere elevtid på HTX begrænser klart muligheden for at omlægge elevtid inden for samme skemaramme som gælder for STX. Inddragelse af ekstra skoledage, forlængelse af skoledage m.v. giver naturligvis øgede muligheder.

Konklusion Hvis man – har en traditionel skoledag på ca. 6,5 time inklusiv pauser – traditionelt antal skoledage på ca. 174 plus ca. 23 dage i eksamensperioden – fordeler uddannelsestiden jævnt og skævdeler elevtiden lidt mod især 3.g Så – er der plads i skemaet til 100% omlagt elevtid på 1.år – og omlagt elevtid i betydeligt omfang på 2.år – dog mindre plads på htx

Hvordan gør man så? Omregner elevtid til undervisningsmoduler og forøger timenormen i skemaet tilsvarende (skemalægger). De ekstra moduler til omlagt elevtid lægges (af skemalægger) i skemaet med særlig markering. Man opretter særlige omlagt-elev-tids-hold og lader lærerne selv lægge moduler ind i skemaet.