PSYKISKE TRAUMER OG ANDETSPROGSTILEGNELSE Sociale og kognitive udfordringer og pædagogiske konsekvenser Julia Keller og Pernille Sejdelin DPU’s efteruddannelsesprogram.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Den gode fortælling som læringsredskab
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kommunikationskursus - Erhverv
Kursus i Toscana 6-10 juni 2012 Steen Lund Hansen
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Introduktion til Sprogpakken
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE
Introduktion til Sprogpakken
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Specialpædagogisk massage
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Hjerneskadecentret Bomi
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
SICSAC eksempel no 1 – En KAT kasse vest
Præstationsangst!.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Side 1 Workshop. Flygtninge med traumer I frivilligarbejdet 28.sept Frivillig årsmødet.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Hjernen.
Nervesystemet S. 5. Dka.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Implementering af retningslinje på Hospice Sydfyn Håndtering af obstipation Givetvis har mange her til stede en forestilling om, hvad et.
HJERNER, LÆRING OG MOTIVATION
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Dødt nervevæv Test af den levende hjerne.
PTSD Post Traumatic Stress Disorder Diagnose: F 43.1
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Oplæg til Symposium: Læring i bevægelse 23. november 2012
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Videncenter for Arbejdsmiljø
Relations kompetencer
Vision mission værdier handleplaner
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Familierettet psykoedukation – helende læring og resiliens SYNerGAIA 28. Oktober 2010 Peter Berliner.
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Grethe Lindbjerg Sørensen – Rundt om det affektive Grethe Lindbjerg Sørensen – Klar, parat, vælg – er de unge klar? Valg og.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
KOMPIS Årsmøde april 2010 Årsplaner Med udgangspunkt i situationer Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Test af den levende hjerne
Børn og unge med komplekse traumer
Robusthed. ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for at lære.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Målrettet kommunikation
Post traumatisk belastningsreaktion
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Nervesystemet S. 5. Dka.
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Centralnervesystemet
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Mit hjerte elsker alle de umuligste børn, de som ingen holder af og ingen kan forstå. Lyvebørn og stjælebørn og løftebryderbørn, de børn som alle voksne.
Det går ud over børnenes hjerner!
Post-traumatisk stress disorder (PTSD)
Post traumatisk belastningsreaktion
.
Stress 2019.
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
IBOS og NOR På IBOS kan borgere med synproblematikker relateret til en hjerneskade, tilbydes en optisk og neurooptometristisk udredning, hvis det vurderes.
Præsentationens transcript:

PSYKISKE TRAUMER OG ANDETSPROGSTILEGNELSE Sociale og kognitive udfordringer og pædagogiske konsekvenser Julia Keller og Pernille Sejdelin DPU’s efteruddannelsesprogram

FÆLLESTRÆK HOS TRAUMATISEREDE FLYGTNINGE  Langsom sproglig progression  Koncentrationsbesvær  Hukommelsesproblemer  Problemer med at indgå i par- og gruppearbejde JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM

ET SOCIO-KOGNITIVT LÆRINGSSYN Læring foregår igennem aktiv deltagelse i sociale fællesskaber, og via kognitive problemløsningsprocesser JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM

TRAUMER OG SPROGTILEGNELSE Traumatiserede kursister er særligt udfordrede pga.: - Vanskeligheder ift. at indgå i sociale fællesskaber - Kognitive dysfunktioner JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM

TRAUMER OG HJERNEN Storhjernen Forstand, logisk sans, kreativitet, sprog og viljestyrede handlinger Krybdyrhjernen (hjernestammen + lillehjernen) Reflekser, overlevelsesinstinkter Mellemhjernen Modtager sanseindtryk og videreformidler dem Amygdala: tildeler sanseindtrykkene betydning/følelser; vurderer fare Hippocampus: kategoriserer sanseindtrykkene og knytter dem til tid og sted; videresender informationer til storhjernen JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM

DEN NORMALE ERINDRINGSPROCES Stresshormoner udskilles til at mobilisere kamp- og flugtreaktioner Forbindelsen mellem amygdala og hippocampus afbrydes Storhjernen bearbejder oplevelsen og lagrer den som en meningsfuld erindring Overlevelsesinstinkterne overtager Det lykkes at kæmpe/flygte: forbindelsen mellem amyygdala og hippocampus genetableres Amygdala vurderer en situation til at være truende JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM

DEN TRAUMATISKE ERINDRINGSPROCES Stresshormoner udskilles til at mobilisere kamp- eller flugtreaktioner Oplevelsen lagres som ordløse sanseindtryk Invaderende tanker føles voldsomme og fører til at hjernen igen udskiller stresshormoner Forbindelsen mellem amygdala og hippocampus afbrydes Storhjernen mangler informationer om den traumatiske begivenhed og kan ikke bearbejde oplevelsen Overlevelsesinstinkterne overtager Det lykkes ikke at kæmpe eller flygte Amygdala vurderer en situation til at være truende JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM

TOLERANCEVINDUET (PETER LEVINE, PHD.) JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM

TOLERANCEVINDUET (PETER LEVINE, PHD.) JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM

DEN TRAUMATISEREDE KURSIST JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM

FOKUSOMRÅDER IFT. UNDERVISNING AF TRAUMATISEREDE KURSISTER 1.Hvordan kan vi bryde isolationen og udnytte det sociale rum i klassen for at optimere kursisternes muligheder for sprogtilegnelse? 2.Hvordan kan vi hjælpe kursisterne med at mindske stress i kroppen for at læring kan finde sted? 3.Hvordan kan vi målrettet arbejde med hukommelsen i undervisningen? 4.Hvordan kan vi målrettet arbejde med koncentrationen i undervisningen? JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM

TAK FOR I DAG! Pernille Sejdelin: Julia Keller: JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM