Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
Multifamilebehandling (MFT) Center for Spiseforstyrrelser BUC Risskov
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ambulatorium for Spiseforstyrrelser PC Stolpegård
Supervision og faglig feedback
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Støvring den 11. september 2007
forældre og klassens sociale liv.
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Systematisk risikovurdering
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At være pårørende – håb og muligheder
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Søskende til børn med AD/HD
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Psykoedukation skizofreni
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
“At leve med sorg – et psykologisk perspektiv” Sct. Johannes kirke d. 17. november 2015 Ved psykolog Aida Hougaard Andersen, Agape 1.Definitioner på sorg.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Demens Anne Mette Jensen.
Stresshåndteringsgruppe
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Kommunikationskursus
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?

Program Siden sidst – 14.30Oplæg Samtale i Gruppe Opsamling – 14.40Pause – 15.20Oplæg Samtale i gruppen Opsamling – Afslutning

3 Omorganisation i familien Tilpasning til sygdom/problem kræver ↓ Omlægning af familiens rutiner ↓ Beslutninger udsættes ↓ Fordelingen af ressourcer bliver skæv ↓ Familiens ritualer forstyrres ↓ Familiens identitet forvrides ↓ Sygdommen bliver omdrejningspunkt i familien Kilde: Ivan Eisler

4 Forældre reaktioner Fornemmelse af at miste overblikket –Trang til at kontrollere Angst, Sorg, Vrede Skam og skyldfølelse Fortvivlelse og afmagtsfølelse

At være pårørende Er som at få en billet til en rejse, du ikke selv har valgt og ikke kan sige nej tak til. Er en ofte presset hverdag, med flere og andre bekymringer. Er løbende op og nedture, følgende den syges forløb. Er adgang til viden og indsigt, som man ellers ikke ville have fået.

Faldgruber som pårørende Risiko for stress. Miste evnen til at ”give slip” på den syge. Miste evnen til at fastholde egne interesser og behov. Miste kontakt med sociale netværk. Miste tillid til ”samfundet”, forskellige instanser, m.m.

Parforhold Rollerne trækkes op Parforhold på ”stand by” I følelsernes vold Risiko for at falde i hver sin grøft, og hermed vanskeligheder ved at finde fælles fodslag

8 Søskende Søskende er bekymrede Tilsidesætter egne behov Bliver ”søde og nemme” – usynlige Bliver vrede Påtager sig forældreansvar

Den ubudne gæst Spiseforstyrrelsen Familien

Eksternalisering Problemet er problemet!

Eksternalisering Teknik, et redskab, der gør det muligt at tale om og lære spiseforstyrrelsens sande væsen bedre at kende. Viden om: – at spiseforstyrrelser angriber familier og individer i sårbare perioder. – at spiseforstyrrelser forfører og indespærrer sine ofre, lover at hjælpe, men holder ikke sine løfter. Fremkalder selvbebrejdelser og skyldfølelse, gør den angrebne sårbar for udnyttelse osv. Formålet er: at forbedre familiens chance for at skabe et fælles udgangspunkt for modstand mod spiseforstyrrelsen.

Eksternalisering Spiseforstyrrelsen elsker: Når pårørende, behandlere og andre hjælpere ikke er helt enige. Når spiseforstyrrelsens angst lammer pårørende, behandlere og andre hjælpere. Når forældre, behandlere og andre hjælpere synes det er synd for den unge. Spiseforstyrrelsen suger næring af isolation. Spiseforstyrrelsen suger næring af mangel på struktur og forudsigelighed.

Hjælpsomme strategier Være tydelig med at tage afstand imod spiseforstyrrelsen Spørg ind til hvad den unge selv mener Hold fast i og giv udtryk for eget syn på spiseforstyrrelsen og den unge Spørg, hvad den unge ønsker for sit liv, pas på både håb og fremtidsdrømme – især når hun ikke selv kan passe på det Mind den unge om, hvad hun har sagt ved andre lejligheder

Hjælpsomme strategier Styrk den unges mod til at føle vrede og moralsk afstand til spiseforstyrrelsen Bemærk og anerkend glimt af modstand mod spiseforstyrrelsen, fx glimt af egenomsorg og antiperfektionisme, spontanitet, risici og egne valg Peg på ting, den unge gør godt, så hun husker, at andre ser hende mere positivt end hun selv Udtryk kærlighed til den unge – også når du bliver afvist. Sig ”Jeg kan se, at det er hårdt for dig” uden at planlægge løsningen Spørg, hvordan du kan hjælpe. Inviter til, at den unge kan kritisere dine forsøg på hjælp, bed hende om hjælp til at udvikle en effektiv anti-spiseforstyrrelses behandling

Samtale i gruppen Forslag til refleksioner i gruppen Hvordan hjælper du barnet med at adskille sig fra spiseforstyrrelsen ? Hvordan har spiseforstyrrelsen påvirket din/jeres familie ? Lader du dig tyrannisere af spiseforstyrrelsen ?

Sygdomsvedligeholdende mønstre Lader du dig tyrannisere af spiseforstyrrelsen?

Sygdomsvedligeholdende mønstre Baggrund for din adfærd Spiseforstyrrelsens opførsel og konsekvenser er uudholdelige for dig og familien. Adfærd Du rydder op efter Spiseforstyrrelsen, dækker over den uacceptable adfærd. Vender det døve øre til Spiseforstyrrelses adfærd. Konsekvenser Den unge bliver beskyttet fra at lære af konsekvenserne af sine egne handlinger. De langsigtede konsekvenser er at Spiseforstyrrelsen ikke stoppes. Skaffer du plads og rum til spiseforstyrrelsen?

High Expressed Emotion: –Fjendtlighed, kritiske kommentarer, følelsesmæssig overinvolvering Øget riciko for at forværre symptomer eller tilbagefald En reduktion i ”high expressed emotion” giver mere plads til –Varme, ro og et støttede miljø Reducere riciko for at forværre symptomer og for at få tilbagefald

Samtale i Gruppe Forslag til refleksioner Kender I jer selv ud fra dyre metaforen ? Hvilke automatiske reaktionsmønstre kan du bedst genkende fra dit eget liv. Kan disse metaforer give mening i din egen praksis og hvordan? Hvad betyder det at stå fast ? Hvor hård skal man være ? Hvor længe skal man stå fast ? Hvad siger man ? Hvordan reagere man ? –Overfor anoreksiens krav –Overfor anoreksiens tricks