”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Værdistrømsanalyser.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
BRFkredit tager del. Dagsorden  Hvad er TAG DEL?  Corporate Social Involvement – virksomheden der involverer i CSR  Fra at lave CSR til at være CSR.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
IS-Strategi.
Arbejdet i foreningen Sindslidendes Vilkår siden 1999
Kapitel 3.
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Fagdidaktisk kursus i religion
Intro september 2008 Vind eller forsvind - den nye globale virkelighed - introduktion John Klindt, adm. dir. Micotron A/S 1.
DI Hovedstaden - Årsmøde
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Brugernes kreativitet - Kreative processer i innovation med inddragelse af brugerne Ditte og Marianne Den 8. februar 2007.
MindLab 07 MindLab Involverer borgere og virksomheder i at udvikle nyskabende offentlige løsninger.
Forretningsmodel.
Det samarbejdende biblioteksvæsen
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Kodeks for offentlig topledelse
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Medalje til Høje-Taastrup
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Brugerdreven Innovation Brugerdreven innovation eller ”åben innovation” er et for- holdsvis nyt begreb. Et begreb Danmark, som det første land, har sat.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Vores projekt Om kreativitet.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Metode til Konceptudvikling
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
1.08 Test.
Idegrundlag og målsætninger
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Metoden brugerstyret behandling
Mission, vision og forretningsidé
En fælles platform til integreret styring af ressourcer, projekter og budgetter hos DIN Forsyning Projektchef Henrik Blicher fortæller om hvordan en uigennemsigtig.
Projekt:værktøjsdagen 2018
FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter: Guide til interaktivt spil
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et meget høj drive…” (Forundersøgelse, første del 10:30)

Lidt om mig - Jakob Kwedéris Tidligere musiker, sanger og sangskriver 1990 – 1995 AD – grafisk design og konceptudvikling ) Leder spillestedet og ungdomskulturhuset Forbrændingen 1996 – 2000 Spillesteder.dk’s bestyrelse og næstformand 1997 – 2000 AD’er TBWA, Magnetix Leder K-I-B, Kulturhuset Islands Brygge 2002 – 2010 KHID’s bestyrelse (HiD) Leder Huset i Magstræde MBA, RUC 2010 – ellers temmelig AUTODIDAKT!

Brugerinddragelse og brugerdreven innovation…? Kan du give en hurtig introduktion til nogle af begreberne på baggrund af din master opgave: ”Innovation i Oplevelsesvirksomheder”

Brugerinddragelse og brugerdreven innovation…? Kan du give en hurtig introduktion til nogle af begreberne på baggrund af din master opgave: ”Innovation i Oplevelsesvirksomheder”

”Innovation i Oplevelsesvirksomheder” Vi vil gå induktivt til værks og undersøge hvilke innovationsprocesser eller forskellige processer som virksomheden/ organisationen kombinerer for at skabe et positivt afkast. Vi kommer herved frem til følgende problemformulering: Hvordan opstår og understøttes innovation i oplevelsesvirksomheder?

OPLEVELSESVIRKSOMHED… INNOVATION… BRUGERDREVEN INNOVATION…

OPLEVELSESVIRKSOMHED…? Kan defineres som organisationer/virksomheder der producerer ydelser og/eller produkter med kulturelle værdier. (Lise Lyck, 2008) Eksempler på produkt og ydelsesområder: Bog forlægger og magasinforlægger Visuel kunst (maleri og skulptur) Udøvende kunst (teater, opera, koncerter, dans) Musik, event, fashion, legetøj, spil Biografi og tv-film (Richard E. Caves, 2000)

OPLEVELSESVIRKSOMHED…? Kan defineres som organisationer/virksomheder der producerer ydelser og/eller produkter med kulturelle værdier. (Lise Lyck, 2008) Eksempler på produkt- og ydelsesområder: Bog forlægger og magasinforlægger Visuel kunst (maleri og skulptur) Udøvende kunst (teater, opera, koncerter, dans) Musik, event, fashion, legetøj, spil Biografi og tv-film (Richard E. Caves, 2000)

INNOVATION…? ”en aktivitet der skaber samfunds økonomisk vækst” (Schumpeter, 1934), ”Innovation finder sted, når en virksomhed udvikler en ny produktions-proces, et nyt produkt eller en ny serviceydelse og introducerer den på markedet eller i produktionen” (Lundvall, 1999) ”Innovation er en kreativ ny idé, der når den er gennemført skaber værdi” (Bason 2007)

Tre veje til innovation… Sundbo, Fuglsang & Larsen (2001) tre forskellige måder innovationer kan fremkomme på i servicevirksomheder: Top down: Ledelsen har en bestemt idé om hvilke innovationer der skal udvikles og initierer innovationsprocessen. Ekspert vejen: Eksperter med særlige innovationsopgaver har som funktion at udvikle innovationer ud fra deres faglige grundlag. Buttom up: Medarbejderne (og/eller Brugere) får idéer og sørger for at vinde gehør for dem i organisationen. Normalt kræver det at ledelsen tager stilling til idéen og accepterer den.

Brugerinddragelse og brugerdreven innovation - Citater fra undersøgelsen... ”… Indholdsproducenterne har meget svært ved at give slip, og forstå at meget af det der er værdifuldt nu er brugernes indhold og brugernes debat - man er mere facilitator end den der skal give en sandhed...” (Forundersøgelse, første del 16:30) ”… der er en langt mere åben innovationskultur pga. nye værktøjer og platforme, hvor man kan gå dialog med medarbejdere, kunder og lead usere, partnere…” (Forundersøgelse, anden del 13:55)

Brugerinddragelse og brugerdreven innovation - Citater fra undersøgelsen... ”… Indholdsproducenterne har meget svært ved at give slip, og forstå at meget af det der er værdifuldt nu er brugernes indhold og brugernes debat - man er mere facilitator end den der skal give en sandhed...” (Forundersøgelse, første del 16:30) ”… der er en langt mere åben innovationskultur pga. nye værktøjer og platforme, hvor man kan gå dialog med medarbejdere, kunder og lead usere, partnere…” (Forundersøgelse, anden del 13:55)

Brugerdrevet innovation…

> Brugerinitieret innovation Med ”bruger-initieret” menes der innovationer hvor Brugeren er den der har fået ideen og tager initiativet. Brugerens ide kan overtages af andre f.eks. af de ansatte i organisationen, og medarbejderne kan fortsætte arbejdet og udviklingen enten med brugeren, eller alene internt i organisationen Brugerdrevet innovation…

> Brugerinddragende innovation Med ”brugerinddragende” innovation, inddrages brugeren i udviklingen og implementeringen af f.eks. medarbejdere/ledernes ideer. Bruger-inddragelsen skal involvere enten, brugernes ideer, viden, tid og kreativitet aktivt i hele eller dele af innovationsprocessen Brugerdrevet innovation…

> Brugerstyret innovation Med brugerstyret innovation er der tale om, at brugerne styrer processen. Brugerne er ikke nødvendigvis dem der har fået ideen eller har de fornødne økonomiske ressourcer til gennemførelsen af innovationen, men styrer processen. Brugerdrevet innovation…