Afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning set med juridiske briller 1 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Advertisements

HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
OPLÆG DSOG` S EFTERÅRSMØDE ”-vi vil fokusere på hvilke muligheder vi har for at støtte op om kvinder/par i Danmark som ikke vælger at få en abort.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Oplæg fra DUKH overgang fra barn til voksen Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 14. januar 2016 V/ Socialfaglig konsulent Ditte Lindegaard.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Sænk fraværet i samarbejde med Jobcenteret Udviklingschef Ib Thieme Rasmussen, Jobcenter Odense.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobrotation - den bedste opfindelse siden skiveskåret rugbrød.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Nytteindsats V/ Anne Riis.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Sene aborter i Danmark Jannie Dalby Salvig Medlem af abortankenævnet.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Møde med jobcentre Den 17. Juni 2011 Birgith Jensen.
Arbejdsprøvning Afklaring eller udvikling Oplæg i Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Marts 2012.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Oplæg om DUKH Hypofysenetværket Lørdag d. 26. april 2014.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats 24. september 2016.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Modelprojekterne KVIS og KVIK KVIS Koordineret virksomhedsrettet indsats for sygedagpengemodtagere match 2 KVIK Koordineret virksomhedsrettet indsats for.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Aktivlovens sanktionsregler §§ Møde i Beskæftigelsesregionen
Udviklingen på førtidspensionsområdet 1.Hvordan har udviklingen været? 2.Hvad sker der inden indstilling til førtidspension og hvad sker der efter en afgørelse?
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Jobcenterets rolle i dit sygdomsforløb
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
THY Business Breakfast.
MorgenBriefing 19. maj 2017: EU-Persondataforordningen – hvad betyder de nye regler for danske virksomheder.
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Formelle krav til Rehab-Team…
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Social – og Beskæftigelsesudvalget
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Lov om aktiv socialpolitik § 82 a SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Grundkursus i at være plejefamilie
Lovgivning.
Præsentationens transcript:

Afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning set med juridiske briller 1 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Hovedemner Beskæftigelsesankenævnets prøvelse af kommunernes afgørelser Arbejdsevnemetoden Arbejdsprøvning Samarbejdet mellem nævnet og jobcentre 2 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Prøvelse af afgørelser fra kommunerne Nævnet skal komme frem til den afgørelse, som materielt set er den rigtige på det tidspunkt, hvor det samlede forvaltningssystem er færdig med behandlingen af sagen Nævnet skal foretage en retlig prøvelse, jf. retssikkerhedslovens § 69 Det betyder at nævnet ikke kan tage stilling til, om en afgørelse er hensigtsmæssig at nævnet skal respektere kommunernes ret til at fastlægge deres serviceniveau 3 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Prøvelse af afgørelser fra kommunerne Nævnet kan efterprøve skønsmæssige afgørelser og skal selv vurdere, om sagkyndige skøn – f.eks. lægelige – er rigtige Nævnet har pligt til at forholde sig selvstændigt til de faktiske omstændigheder, der indgår i bedømmelsen af sagen – herunder dokumentation om klagers arbejdsevne 4 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Sagen skal være tilstrækkelig oplyst Nævnet har ansvaret for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, jf. retssikkerhedslovens § 10: ”Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse ” Nævnet kan være forpligtet til at undersøge sagen nærmere. F.eks. hvis en borger i forbindelse med sin klage oplyser, at der nu foreligger nye lægelige oplysninger eller dette i øvrigt fremgår af sagen 5 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Dokumentationsgrundlag Forskellige lægelige udtalelser Evt. egen lægekonsulents udtalelse Ressourceprofiler (og bidrag hertil i form af ”progressionsrapport”) Progressionsrapport med resultater fra arbejdsafprøvningsforløb, f.eks. Incita Andet 6 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Nye oplysninger i sagen Nævnet kan inddrage nye retlige eller faktiske forhold i bedømmelse Det betyder bl.a., at mellemkommende nye lægeerklæringer kan indgå i nævnets vurdering af sagen Dog skal de nye forhold ikke ændre sagen så meget, at der ikke længere er identitet. Den sag, der tages stilling til i nævnet, skal være den samme, som den sag, kommunen tog stilling til. 7 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsevnemetoden ”Arbejdsevnemetoden er en metode til beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevnen..…Arbejdsevnemetoden understøtter en afklaring og en udvikling af personens arbejdsevne.” Kilde: Socialministeriets rapport fra 2001 om arbejdsevnemetode, side 15 8 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsevnen - definition ”Evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver med henblik på at kunne opnå indtægt til selvforsørgelse” Kilde: Socialministeriets rapport fra 2001 om arbejdsevnemetode, side 28 9 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsevnemetode Garantiforskrift - hvis den ikke anvendes kan det føre til, at kommunens afgørelse bliver ugyldig Se principafgørelse D Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsevnemetode - fleksjob Krav om dokumentation Beskæftigelsesindsatslovens § 70 a ”Grundlaget for en afgørelse om fleksjob skal bestå af 1)en redegørelse for, at relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse, 2)en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt muligheden for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene, 3)en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne anses for varigt begrænset, og 4)en redegørelse for, hvorfor arbejdsevnen ikke kan anvendes til at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår. Stk.2. Jobcenteret anvender reglerne om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om fleksjob, som er fastsat i medfør af § 4 a, stk. 3.” Trådte i kraft 1. juli Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsevnemetode – sygedagpenge Krav om dokumentation Sygedagpengelovens § 28: ”Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.” 12 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsevnemetode – pension Krav om dokumentation Lov om social pension § 19 ” Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af 1)en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres, 2)en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført, 3)den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat, 4)den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller 5)angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre. Stk.2. Socialministeren fastsætter regler om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om førtidspension. ” 13 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsevnemetode – pension Krav om dokumentation Bekendtgørelse om socialpension, jf. bekendtgørelse nr af 13. december 2006 § 6. Dokumentationsgrundlaget for at påbegynde og behandle sager om førtidspension, jf. lovens §§ 18-20, skal udarbejdes efter reglerne i bekendtgørelsen om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne. Stk. 2. Er dokumentationsgrundlaget, jf. stk. 1, ikke tilstrækkeligt til at kunne opfylde de krav, der i lovens § 19, stk. 1, stilles til grundlaget for en afgørelse om førtidspension, indhentes de nødvendige oplysninger. 14 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsevnemetode – revalidering og fleksjob Krav om dokumentation Bekendtgørelse nr af 13. december 2006 om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne ”§ 2 Bekendtgørelsen skal anvendes, når kommunen behandler sager om revalidering og fleksjob” ”§ 4 Ved arbejdsevne forstås evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver med henblik på at opnå en indtægt til hel eller delvis selvforsørgelse..” 15 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsevnemetoden - ressourceprofil Bekendtgørelse nr af 13. december 2006 om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne ”Ressourceeprofil §6 Som redskab til og ramme for en beskrivelse og vurdering af borgerens ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer i forhold til at kunne indgå i jobfunktioner på arbejdsmarkedet udarbejdes en ressourceprofil. Stk. 2. Ressourceprofilen består af følgende elementer: 1)Uddannelse 2)Arbejdsmarkedserfaring 3)Interesser 4)Sociale kompetencer, herunder konfliktberedskab 5)Omstillingsevne 6)Indlæringsevne, herunder intelligens 7)Arbejdsrelevante ønsker 8)Præstationsforventninger 9)Arbejdsidentitet 10)Bolig og økonomi 11)Sociale netværk 12)Helbred” 16 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsprøvning definition En arbejdsprøvning er en afklaring af en persons muligheder for at bestride et bestemt stykke arbejde i en virksomhed. Se beskæftigelsesindsatslovens §§ 22 og Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Arbejdsprøvning historisk Daværende revalideringsbestemmelse i aktivlovens § 47 (LF /99 Styrkelse af den virksomhedsrettede revalidering m.v.) ”§ 47, stk. 2. En revalidering kan bl.a. bestå af en eller flere af følgende aktiviteter: 1) Arbejdsprøvning, herunder arbejdsprøvning som led i virksomhedsrevalidering i offentlige eller private virksomheder 2) Erhvervsmodnende eller afklarende aktiviteter, herunder aktiviteter som led i virksomhedsrevalidering i offentlige eller private virksomheder 3) Virksomhedsrevalidering i form af optræning eller oplæring i offentlige eller private virksomheder 4) Uddannelse 5) hjælp til selvstændig virksomhed 18 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Aktivlovens § 47 i dag ”Kommunen tilrettelægger revalideringen i samarbejde med revalidenden således, at tilbuddet er tilpasset den enkeltes forudsætninger og behov og under hensyn til egne ønsker til fremtidig beskæftigelse. Revalideringen tilrettelægges, således at beskæftigelsesmålet for jobplanen, jf. § 50, så vidt muligt rettes mod områder, hvor der er gode eller rigtig gode beskæftigelsesmuligheder. Ved revalidering i form af virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud efter kapitel 11 eller 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats tilrettelægges revalideringen i samarbejde med både revalidenden og virksomheden, og revalideringen sigter mod en efterfølgende varig ansættelse på normale løn- og arbejdsvilkår i virksomheden eller en virksomhed med tilsvarende funktioner. Stk.2. En revalidering kan bl.a. bestå af de tilbudsmuligheder, som følger af afsnit IV i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og af hjælp til etablering af selvstændig virksomhed efter § 65…..” 19 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Virksomhedspraktik m.v. i stedet for arbejdsprøvning Beskæftigelsesindsatsloven fik pr. 1. juli 2003 et nyt redskab: Virksomhedspraktik Dette redskab erstattede de hidtidige redskaber arbejdsprøvning og arbejdspraktik i aktivloven for revalidering, se bl.a. beskæftigelsesindsatslovens § 22, stk. 1: ”Jobcenteret kan give tilbud om følgende: 1)Vejledning og opkvalificering, jf. kapitel 10, 2)virksomhedspraktik, jf. kapitel 11, og 3)ansættelse med løntilskud, jf. kapitel 12.” Disse tilbud kan gives som led i revalidering 20 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Dokumentation i Ankestyrelsens praksis A-9-99, sag nr. 2: Revalideringsmulighederne var ikke udtømte, og ved vurderingen af berettigelsen til fleksjob skulle der først foretages en vurdering af, om det ville være muligt ved revalidering at omskole ansøger med henblik på ustøttet arbejde i andet passende erhverv P-22-03: Arbejdsprøvningen havde været kortvarig, og der havde været fravær halvdelen af tiden. Det kunne ikke udelukkes, at der ved yderligere foranstaltning ville kunne ske forbedringer af arbejdsevnen. Sagen vedrørte afslag på start af påbegyndelse af pensionssag, men illustrerer også vurderingen af arbejdsprøvning. P-12-05: Kritik af arbejdsprøvning, som var gennemført. Der var ikke taget tilstrækkeligt hensyn til ansøgerens kompetencer, interesser og begrænsninger. Det var bl.a. beklageligt, at arbejdsprøvningen havde omfattet fysisk belastende arbejde og pc-arbejde, som tidligere arbejdsprøvninger havde vist forværrede ansøgers tilstand. 21 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Tilbud skal være relevante Ankestyrelsens praksisundersøgelse fra december 2011 Sag om kronisk nervebetændelse. Lidelsen medførte bl.a. gener i form af udtrætning af alle muskler og balancebesvær. Blev afprøvet på hidtidigt arbejde med kombination af kontorarbejde og el- installatørarbejde. Generne var ikke foreneligt med fysisk belastende arbejde. Rygproblemer – Pædagog med lænderyg- og diskusprolaps. Afprøvet som pædagogisk medhjælper i børnehaveklasse. 22 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

§ 20 spørgsmål – S 2201 ”Finder ministeren det rimeligt, at det kommunale jobcenter ikke respekterer, at en læge af helbredsmæssige årsager fraråder gennemførelsen af en arbejdsprøvning” Svar: (uddrag) ”…En helt generelt formuleret lægeerklæring om, at borgeren ikke i øjeblikket bør deltage i foranstaltninger af nogen art uden en nærmere begrundelse, vil omvendt ikke i sig selv indebære, at aktive tilbud er udelukket, hvis kommunen i øvrigt vurderer, at det med de fornødne skånehensyn er et relevant tilbud, som kan medvirke til, at arbejdsevnen afklares……” 23 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

§ 20 spørgsmål – S 2202 ”Er ministeren enig i at der bør være et loft over, hvor mange arbejdsprøvninger en borger skal igennem…” Svar: (uddrag) ”….Jeg mener derfor ikke, at man generelt kan sætte et loft over, hvor mange aktive tilbud og øvrige foranstaltninger, borgeren skal deltage i forud for en afgørelse om fx tilkendelse af førtidspension…” 24 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

§ 20 spørgsmål - S 2203 ”Er ministeren enig i, at arbejdsprøvningens formål er at afdække hvor meget og hvor lang tid en borger er i stand til at yde på arbejdsmarkedet, og at det i sig selv kan være et svar, dersom den sygemeldte ikke er i stand til at gennemføre arbejdsprøvningen?” Svar: (Uddrag) ”…Hvis borgeren ikke kan gennemføre det aktive tilbud, kan dette i nogle tilfælde være et udtryk for, at borgerens arbejdsevne ikke kan udvikles yderligere ….” 25 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

§ 20 spørgsmål – S 2204 Mener ministeren, at kommunale myndigheder bør kunne tilsidesætte afgørelser i ankesager:” Svar: ”Beskæftigelsesankenævnets og Ankestyrelsens afgørelser er bindende for kommunen og kan ikke tilsidesættes. Kommunen har mulighed for at få en afgørelse truffet af beskæftigelsesankenævnet prøvet hos Ankestyrelsen, men nævnets afgørelse er bindende for kommunen, indtil Ankestyrelsens eventuelle ændring af nævnets afgørelse.” 26 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Konklusion? Begrebet ”arbejdsprøvning” findes ikke længere i lovgivningen. Men anvendes fortsat i almindelig tale Hvorfor? Der findes ikke bedre paraplybegreb til at beskrive de mange forskellige tilbud, der kan gives for at afklare arbejdsevnen. For nævnet er det afgørende ikke begrebet, men hvilken dokumentaion, der ligger i sagen. 27 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Samarbejde mellem nævnet og jobcentre Begge befinder sig i krydspres mellem borgeren i centrum med borgerens stigende krav til det offentlige og den praktiske hverdag med meget begrænsede økonomiske ressourcer Vi ønsker at jobcentrene gør os opmærksomme: 1)Hvis I finder sager, som efter jeres opfattelse er udtryk for en svingende, ikke koordineret praksis fra nævnets side 2) Hvis der er afgørelser I finder uforståelige Mail til kommunerne med direkte mail og telefonnumre på en række chefer og medarbejdere i nævnet 28 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden

Samarbejde fremover - og jeres ønsker til os Vi har brug for det nødvendige dokumentationsgrundlag for at træffe afgørelse i sagen Gerne opdelt i ressourceprofil, resultater af arbejdsprøvning og lægelige udredninger, hver for sig dateret og underskrevet med profession og navnet på den fagperson, som har udfærdiget det enkelte dokument Jeres ønsker til os? 29 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden