IKT-hjælpemidler i rehabiliteringen Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Erik Häuser og Pernille Missel Danielsen – IKT-konsulenter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UUV’s repræsentantskabsmøde den
Advertisements

Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Netværksmøde 18. marts Vibeke Gadegaard
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Sygemeldt fra A-kasse Årsag – dårlig arbejdsplads
og et par brændvarme problemstillinger Martin Hauerberg Olsen, Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri (ViHS), Servicestyrelsen.
før Uddannelsesmessen
Præsenterer for 8. klasse. Præsenterer for 8. klasse.
Forældremøde 9 klasse (skole)
Konvention om rettigheder for personer med handicap – FN Lov om social service Lov om kompenserende specialundervisning for voksne Præsentation – Vil.
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Hverdagsrehabilitering
Orientering forældremøde 10. klasse
Velkommen til et stramt program 
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
specialpædagogisk støtte
FRIT VALG af boligindretning
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Forældremøde 7. klasse.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Oplæg om de kompenserende ordninger
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
SPS-ordningen Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand v. Sine Eggert, Økonomisk- Administrativt Center.
/Bent Storgaard Etablering af UU-Vestegnen Mange opgaveudvidelser siden 2004 ”Uafhængig af sektor- og institutionsinteresser” UU-Vestegnen:
Udarbejdet af UU Randers 21. oktober 2015 Afgangselever Status i oktober måned det år hvor grundskoleeleverne afsluttede 9. og 10. klasse i.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Om Videnscenter for Specialpædagogik (ViSP) Lægeforeningens generalforsamling 4. november 2011.
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist
ADHD..
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Velkommen til NP- netværkstemadag
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Afgangselever Status i oktober måned
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Forældre-information
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
SPS på ungdomsuddannelser
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Forældrearrangement Mandag den 18. september 2017.
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Specialundervisningens rammer
Tilmelding til uddannelse 2018
SPS på ungdomsuddannelser
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

IKT-hjælpemidler i rehabiliteringen Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Erik Häuser og Pernille Missel Danielsen – IKT-konsulenter

1.IKT-hjælpemidler 2.Handicaptyper 3.Afdækning – sagsgang 4.Lovgivning

1.Kommunikationshjælpemidler 2.Kognitive hjælpemidler 3.Omverdenskontrol IKT-hjælpemidler:

Leddegigt Sclerose Muskelsvind Spastisk lammede Tetraplegi ALS Locked-in syndrom Parkinson Handicaptyper: Dysartri Afasi Læse- og skrivevanskeligheder ASF/ADHD

ASF ”Autisme spektrum forstyrrelser”. Hovedkendetegnene hos en borger med autisme: de sociale kompetencer er svækkede pga. manglende empati og manglende evne til at skifte opmærksomhed. Kommunikations- og/eller sprogforstyrrelse Interesser og adfærd er ofte præget af stereotypier, ritualer og særinteresser samt manglende forestillingsevne.

ADHD : ”Forstyrrelse af opmærksomhed og koncentration”. Borger med ADHD har vanskeligheder indenfor tre kerneområder: opmærksomhed, hyperaktivitet og impulsivitet. Ledsagende lidelser: indlærings-, kognitive- og sprogvanskeligheder mv.

Elektronisk kalender med påmindelsesfunktion: 1.Skal kunne ringe op, når opgaven skal udføres 2.Skal kunne indeholde noter, hvis man ikke kan huske udførelsen af opgaven 3.Skal kunne afkrydses, hvis man skal være sikker på at opgaven er udført. Kognitivt hjælpemiddel: som kan være med til at øge selvstændigheden hos den unge/voksne ASF/ADHD.

Afdækning – sagsgang: 1.Henvendelse fra fagperson/borger/pårørende 2.Analyse af borgerens behov/ønsker 3.Analyse af borgerens forudsætninger 4.Vurdering af det kommunikative miljø 5.Indkredse velegnede hjælpemidler 6.Afprøve udstyr 7.Undervisning/træning/instruktion i brug af udstyret 8.Endeligt valg- og bevilling af udstyr

LovområdeBekendtgørelse, Vejledning m.v. Folkeskolen 1. BEK nr 1373 af 15/12/2005BEK nr 1373 af 15/12/2005 Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædago- gisk bistand. 2. BEK nr 356 af 24/04/2006BEK nr 356 af 24/04/2006 Bekendtgørelse om folkeskolens specialpædagogiske bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen. Friskoler m.v. LBK nr 764 af 03/07/2006 Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v. § 3, samt § 23, stk 3. Gymnasier LBK nr 444 af 08/05/2007 Bekendtgørelse af lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven).§ 40. HF LBK nr 445 af 08/05/2007 Bekendtgørelse af lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven) § 36 Specialpædagogisk støtte til videregående uddannelser (SPS) Lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte og lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser – Lov nr. 416 af 06/06/2002. Lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser – Lov nr. 484 af 31/05/2000. Bekendtgørelse om specialpædagogisk støtte på videregående uddannelser (SPS-bekendtgørelsen) – BEK nr af 18/12/2000. Bekendtgørelse om specialpædagogisk støtte under erhvervsuddannelser m.v., BEK nr af 15/12/1993 Arbejdsmarkeds-uddannelserLov om Arbejdsmarkedsuddannelser m.v. nr. 446 af 10/06/2003. Lov om Social Service Lov om social service §§ 112 og 113 LBK nr 58 af 18/01/2007 Bekendtgørelse af lov om social service. Love, bekendtgørelser og vejledninger hvorefter der kan bevilges IKT-hjælpemidler:

VEJ nr 97 af 05/12/2006 Vejledning om hjælpemidler, biler, boligindretning mv. (Vejledning nr. 6 til serviceloven) LSS § 10 stk. 4 samt § 11 stk. 3 Bl.a. i form af rådgivning om tidlig kommunikation, sikring af den bedst mulige udvikling som grundlag for fremtidig kommunikation og skoletid. Specialundervisning for voksne L 592 af 24. juni 2005 (Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love). Bekendtgørelse 378 af 24. april 2005 Lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik (lov 239 af 27/03/2006.) Lov om aktiv socialpolitikBekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik. LBK nr af 24. oktober 2005 Personlig støtteLbk. nr. 55 af om kompensation til handicappede i erhverv, og er præciseret i bekendtgørelse nr. 545 af ProduktionsskolerLBK nr 785 af 06/07/2006LBK nr 785 af 06/07/2006 Bekendtgørelse af lov om produktionsskoler. § 2, stk 3. ErhvervsgrunduddannelserLBK nr 997 af 04/10/2006 Bekendtgørelse af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. § 9a. HHX - HTXLBK nr 446 af 08/05/2007 Bekendtgørelse af lov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx). § 40. Love, bekendtgørelser og vejledninger hvorefter der kan bevilges IKT-hjælpemidler:

Spørgsmål? Tak for i dag! IKT-hjælpemidler i rehabiliteringen