Transport & klima – den næste store udfordring Per Homann Jespersen FLUX – Center for transportforskning Roskilde Universitet
3 myter i dansk trafikpolitik Mobilitet er godt – mere mobilitet er bedre Trængslen på vejene er det store problem og kan imødegås ved vejbygning Klimatruslen kan imødegås med teknologiudvikling, information og fysisk planlægning
Mobilitet er godt – mere mobilitet er bedre Mobilitet skal ikke forstås som et uforanderligt, egendynamisk voksende naturfænomen. Det skal undersøges til hvilke formål, over hvilke distancer og med hvilken hastighed transport af mennesker og gods egentlig er nødvendig og hvordan dette kan ske effektivt, menneskevenligt og miljøskånende. Det interessante er ikke trafikarbejdet, men hvad man får ud af det. Markus Hesse: Verkehrswende: Ökologisch-ökonomische Perspektiven für Stadt und Region. Metropolis-Verlag, 1995
Trængsel Infrastruktur- kommissionen –Fremkommeligheden på vejnettet skal forbedres dér, hvor trængslen er størst
Klimaudfordringen
Klimaudfordringen i Infrastrukturkommissionens version
Dekomponering af CO 2 -emissionens udvikling i EU-15 Kilde: EEA 2007: Greenhouse gas emission trends and projections in Europe 2007
Virkemidler Drivmiddelteknologi Transportmiddelteknologi Adfærdsændringer
Teknologi Drivmidler –Biobrændstoffer –El –Brint Biler –CO 2 -effektivitet (g CO 2 /km)
EUs miljøagentur: Climate for a transport change At nå de ambitiøse mål som er opstillet i strategien fra Bali- topmødet ville indebære at væksten i transportomfanget måtte begrænses til mellem +4 og -2% i perioden , sammenlignet med de 15% man når til i et ’business-as-usual’- scenarie … Hvis ikke vi er i stand til at begrænse efterspørgselen, vil der være brug for teknologisk udvikling af hidtil uset størrelsesorden
Infrastrukturkommissionens prioriteringer Projekter med det største samfundsøkonomiske afkast realiseres først, sådan at ressourcerne udnyttes bedst muligt Fremkommeligheden på vejnettet skal forbedres dér, hvor trængslen er størst
Trængsel Infrastrukturkommissionen om trængsel i Hovedstadsområdet – timer/dag –5,7 mia./år Den slags skøn over omkostningerne er baseret på en falsk forudsætning: at myldretidsrejser disse steder kunne gennemføres uden trængsel hvis bare politikerne tog de rigtige beslutninger… Derfor er det vildledende at sammenligne denne illusion med det der faktisk sker på vejene og udnævne tidsforskellen til et ’spild’ Kilde: Downs, Anthony. Still Stuck in Traffic : Coping with Peak-Hour Traffic Congestion. Brookings Institution Press, 2003.
Regulering af vejtrængsel Kø Påbud Prissætning Samfundsøkonomi inddrager ikke induceret trafik –10% tidsbesparelse giver 5% mere trafik på kort sigt 10% mere trafik på langt sigt (5-10 år) Hanly, M., Dargay, J., & Goodwin, P. 2002, Review of Income and Price Elasticities in the Demand for Road Traffic, University of London, Centre for Transport Studies;ESRC Transport Studies Unit, London
Induceret trafik Ændret rutevalg Snævrere tidsvindue Ændret transportmiddelvalg –og på længere sigt Ændret lokalisering
En langsigtet plan Skal være robust Skal tage udgangspunkt i –overvejelser over mobilitetsbehovet –hvordan dette bedst muligt kan tilfredsstilles af trafiksystemet –hvilke behov for infrastrukturinvesteringer der medfører
Miljøprioritering Passagerer –Cykel & gang –Jernbane –Busser –Biler Gods –Skib –Jernbane –Lastbil
1. Forkæl cyklister og gående
2. Genopret jernbanen
3. Nye skinner
4. Højhastighedstog
5. Kattegatjernbaneforbindelse?
6. Bedre rammer for busdrift
7. Busfremkommelighed
8. Vejudbygning, hvor der ikke er alternativer
& fair and efficient pricing
Tak!