Workshop 1 Opgaverne i den almene boligsektor. De almene boligorganisationer Særlige kendetegn: Støttet byggeri Boligsocial forpligtelse Balanceleje Beboerdemokrati.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Temadag om den nye lovgivning
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Udvikling af beboerdemokratiet
Vi gennemførte en række interview ifm
Danske Forsamlingshuse
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Visionsproces Fra ord til handling.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Almene boliger og boligsociale udfordringer
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Tillid Temadag for AMIR
Go´morgen og velkommen Velkomst og præsentation Praktiske forhold Dagens program Formandsmøder – formål og værdi.
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Boligkontoret Danmark
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Velkommen til Grundkursus Tema 1
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Kodeks for offentlig topledelse
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
1 Vil I ha’ flere aktive.!? 2 Hvad er det vi siger?  Det er bare Tordenskjolds soldater  De unge gider ikke sidde i bestyrelser  Vi er godt nok lidt.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Almene boliger og tilgængelighed
NBO – 60 års nordisk boligpolitisk samarbejde NBO stiftet i 1950 – almennyttige og kooperative boligorganisationer i Danmark, Finland, Norge og Sverige.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Manglen på billige boliger - Den almene boligsektors rolle og ansvar.
Beboerdemokratiet lige nu - en fortrolig forpremiere Bestyrelseskonference Lejerbo, 22. maj 2012 Carina Seifert, BL.
Inklusionsboliger Bolignetværksmøde den 24. februar 2016.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
. AlmenBolig+ Beboermøde II Tømmergården. Program for beboermøde d. 13. juni 2016 ​ 1. Velkomst ​ 2. Status på byggeriet ​ 3. Hvad skal og må jeg gøre.
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
Boligplacering og integration af flygtninge BL’s anbefalinger til boligafdelinger og organisationer.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Proces for social helhedsplan i Gellerup og Toveshøj Boligsocial leder Henning Winther.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Effektivisering ?. Rapport Finansiering Nybyggeri Drift.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Repræsentantskabsmøde BS’61
Rehabilitering og hjemmehjælp
Den kriminelle fødekæde i bander og
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Vision 1- Lejerbo Herning
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Workshop 1 Opgaverne i den almene boligsektor

De almene boligorganisationer Særlige kendetegn: Støttet byggeri Boligsocial forpligtelse Balanceleje Beboerdemokrati

Den gode gamle kerneopgave Opføre gode og sunde lejeboliger til alle og til den mindre bemidlede del af befolkningen Administrere – økonomi og jura Udleje boligerne Vedligeholde boligerne Beboerdemokrati

Kun en enkelt stemte imod og to var fraværende....

Behov for udvikling af beboerdemokratiet Der stilles stadig større krav: Mere komplekse problemer Ældre, utidssvarende boliger Boligsociale udfordringer Tyndere ventelister Nye tider for det frivillige arbejde Hvad får jeg ud af det? Fokus på resultater og reel indflydelse

Behov for udvikling af beboerdemokratiet Skæv udvikling i beboersammensætningen Flere uden for arbejdsmarkedet Pensionister Arbejdsløse Flere med anden etnisk baggrund end dansk Flere enlige Unge Ældre Enlige forældre Vanskeligere at rekruttere nye kræfter til beboerdemokratiet

Historien – den beboerdemokratiske stige Beboerne deltager aktivt i beslutningsprocesserne Beboerne kan bestemme i næsten alle spørgsmål Beboerne kan bestemme i visse spørgsmål Beboerne høres inden beslutningerne træffes Beboerne informeres forud for beslutningerne Beboerne informeres efterfølgende Beboerne uden indflydelse

Historien – de første rødder 1865 – Arbejdernes Byggeforening dannes af ansatte på B&W At skaffe penge til opførelse i fællesskab af egne boliger 1887 – den første lov om støtte til foreningernes byggerier – herefter fulgte en række midlertidige love frem til slutningen af 1950’erne. To typer boligforetagender: Byggeforeningerne – socialt og kooperativt boligbyggeri – førte frem til andelsboligforeningerne og havde en smule beboerdemokrati allerede fra starten Socialfilantropiske boligselskaber – det velstillede borgerskab opførte boligerne, og der var intet beboerdemokrati

Historien – 1958 – ret til at blive hørt 1958 – Lov om Boligbyggeri Første reelle samlede lovgivning om: Regulering af de offentlige støtteordninger Styringen af de sociale boligselskaber Første små skridt i retning af beboerdemokrati i boligaktieselskaber og selvejende byggevirksomheder Beboerrepræsentation – skulle gøres bekendt med beslutninger og have lov til at udtale sig vejledende, men kun om forhold i den enkelte afdeling. Ingen beboerrepræsentation på tværs af de økonomisk selvstændige afdelinger eller overordnet i selskaberne. Formålet var at få beboerne til at forstå boligselskabernes handlinger – ikke at give indflydelse på drift eller beslutninger.

Historien – 1967 – ret til repræsentation 1958-loven var længe blevet kritiseret: Boligselskaberne mente, at de valgte repræsentanter ikke repræsenterede beboerne på grund af ringe fremmøde til valgene. Mange beboere mente, at det var uinteressant kun at være valgt i afdelingerne og uden indflydelse i selskabsbestyrelserne. Beboerne får ret til repræsentation: Lokale lejerforeninger kan få én repræsentant i selskabsbestyrelsen. Betingelse: 25% af lejerne skulle være medlem af lejerforeningen. Den socialdemokratiske regering var bekymret og foreslog, at kommunalbestyrelsen skulle kunne kræve nyvalg, hvis repræsentanten var årsag til samarbejdsvanskeligheder i selskabsbestyrelsen. SF fik fjernet dette forslag. Folketingets Boligudvalg startede en ny længerevarende drøftelse om, hvordan beboerne kunne få mere reel indflydelse.

Historien – 1970 – medborgere Boligministeriet forhandlede Normalvedtægter for Almennyttige Boligselskaber med Fællesorganisationen af Almennyttige danske Boligselskaber og Lejernes Landsorganisation: Årlige afdelingsmøder – generalforsamlinger Afdelingsbestyrelser – bindeled mellem afdeling og administration Godkende regnskab og budget - ikke beboerindflydelse Valg til selskabsbestyrelsen på fællesmøder mellem afdelingsbestyrelserne Forslag til ordensregler – dog til godkendelse på afdelingsmøde Beboerflertal i bestyrelser kun gældende for andelsboligselskaber. I boligselskaberne var øverste myndighed fortsat kommunerne, og i boligaktieselskaberne var det aktionærerne. LLO ønskede en brugermodel – lejerforeninger som uafhængig interessekanal BL ønskede en medborgermodel – beboeransvar for afdelingernes drift

Historien – større frihed til egne vedtægter – beboerdemokrati gøres til minimumsrettigheder 1984 – beboerflertal i boligselskabernes bestyrelser Råderet kom til diskussion i 1980’erne – blev til lov i 1993 Udvidelse af beboernes indflydelse: Kollektive rettigheder til indflydelse i beboerdemokratiet Individuelle rettigheder i forhold til boligen via råderetten

Historien – i dag 1997 Beboerdemokrati uden begrænsninger Beboerflertal i alle organer Kompetence flyttet fra afdelingsbestyrelse til afdelingsmøde – særligt budgettet Mulighed for uddelegering af både afdelingsbestyrelses- og afdelingsmødeopgaver til beboergrupper Kommunernes indflydelse blev stærkt begrænset Tilsynsrolle I 2010 desuden aftalepart i styringsdialogen

De nye kerneopgaver Beboerdemokratisk fornyelse Social ansvarlighed – plads til alle typer borgere i de almene boliger Samarbejdspartner for partier, kommuner, frivillige organisationer, erhvervsliv m.m. når opgaverne ikke kan løses alene Tryghedsskabende indsatser Rammer for sundhed, omsorg, uddannelse, beskæftigelse, praktikpladser, kultur m.m. Byggetekniske og energivenlige løsninger Ansvarlig og fremsynet effektiv drift og administration Bæredygtig og helhedsorienteret planlægning

Beboerdemokratisk fornyelse Behov for ændrede mødeformer i afdelingerne Bedre indhold og strukturerede debatter Klare beslutninger Det kan måske forny interessen blandt beboere, som ikke deltager og også gøre det mere interessant for ”Tordenskjolds soldater” Digitale værktøjer er på vej lige nu: -Debatforum -Afstemninge r

Boligsocial opgave En beboersammensætning med mange beboere uden for arbejdsmarked, uden uddannelse og ringe sundhedstilstand betyder store udfordringer for en langsigtet forebyggende indsats En stor opgave at skabe boligområder der kan rumme og støtte ressourcekrævende beboere Løsninger kan gå på tværs af boligorganisationer og bydele Fælles indsatser gennem fællessekretariater Se Boligsocialnet - et fagligt netværk for alle boligsociale medarbejdere i landet

Effektiv drift Krav om effektiv drift – både internt behov og eksternt politisk pres Opgaver kan løses bedre og mere rationelt inden for de nuværendes rammer Benchmarking Erfaringsudveksling Digitale driftsløsninger Ændrede rammer kan f.eks. være afdelingssammenlægninger / større driftsområder på tværs af afdelinger og sammenlægninger af boligorganisationer Driftsnet

Flygtninge Kommunerne søger at få boligorganisationerne til at løse opgaverne med boligplacering (kvote-tildelingerne) BL opfordrer boligorganisationer og kommuner til i fællesskab at løse opgaverne – skabelon / model for samarbejdet som inddrager Anvisning Fordeling med respekt for beboersammensætning Integrationsindsats er mere end tolke-hjælp ved indflytningen Kompensation evt. i form af tilsagn om yderligere byggeri af almene boliger Model på vej med udgangspunkt i ny aftale mellem boligorganisationer og Frederiksberg Kommune

Styringsdialogen Samarbejdet mellem boligorganisation / boligorganisationer og kommune Mere end økonomisk tilsyn Platform for drøftelse af udfordringer i boligområderne og for fælles løsninger Udgangspunkt for at sikre fremadrettede og visionære aftaler med kommunen – f.eks. helhedsorienteret indsats med renoveringer og social indsats Forudsætning er gensidig markant bevågenhed på samarbejdet fra både boligorganisation og kommune Almenstyringsdialog.dk: (Tønder Andelsboligforening 2014)

Alment Samfundsansvar Det er en naturlig del af den almene boligsektors DNA at have og tage et ansvar for udviklingen i det danske velfærdssamfund. Det er noget, vi allerede gør, og er det, vi kalder ”Alment Samfundsansvar”. Det er til gengæld ikke altid, at vi som boligorganisationer husker at få øje på det ansvar, vi tager - og dermed heller ikke på de løsninger, vi bidrager til. Alment Samfundsansvar er først og fremmest en mere offensiv profilering af de samfundsmæssige opgaver, vi allerede løfter. Nogle boligorganisationer vælger at formulere en egentlig strategi for organisationens samfundsansvar eller at udarbejde en rapport på området. Andre inkorporerer samfundsansvar i boligorganisationens målsætningsprogram. Endnu andre vælger at sætte fokus på konkrete indsatser, f.eks. praktikpladser eller gældsrådgivning BLs hjemmeside

Beboersammensætning Engang var de almene boligafdelinger primært rammer om (arbejder) kernefamiliernes fritidsliv Det er ændret Flere (enlige) ældre – større krav til tilgængelighed og service i boligafdelingerne Flere enlige unge og enlige forældre Flere uden arbejde Flere udlændinge – indvandrerfamilier / enlige flygtninge

Vi mangler medvind på cykelstierne Den nuværende regering arbejder i finanslovsforslaget med Boligstøtten bortfalder for gifte kontanthjælpsmodtagere Beskæring i boligydelsen til pensionister – 110 mill. kr. Der kan forventes yderligere politiske krav om nedskæringer i driftsudgifter (effektiviseringer) inden for administration, forsikringer, renholdelse og vedligeholdelse Har vi set det sidste....?

Er der basis for nye initiativer? Jeres fem gode råd til, hvad boligorganisationerne i 3. og 8. kreds kan fokusere på i den kommende tid: