Vold i familien Nuuk 11.okt. 2006 Videns- og Formidlingscenter for Socialt Udsatte, København Konsulent Sissel Lea Nielsen Tlf: + 45.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
BrugerundersøgelseBrugerundersøgelse Gjerrild Bønnerup Friskole Juni 2006.
Advertisements

WHO`s definition af selvmord
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Vold mod mænd - I hjemmet
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Skoleparathed.
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Er mit barn klar til skolestart ?
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
forældre og klassens sociale liv.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen John Aasted Halse.
forældre og klassens sociale liv.
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Pædofili Pædofili.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
LUDOMANI. DET SKJULTE MISBRUG En underdiagnosticeret lidelse. Ikke spurgt til sammenhænge ml. fysiske og psykiske symptomer og problemer med pengespil.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Børns udvikling Tamim harise.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
Skoleparathed Sunds skole.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Fritidspas.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
PTSD Post Traumatic Stress Disorder Diagnose: F 43.1
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Socialpædagogisk arbejde i et spændingsfelt mellem behov for beskyttelse, længsel efter familien, og ønsker om frihed.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Nyfødte børn Nyfødte børn ammes normalt og får føde på den måde
Søskende til børn med AD/HD
Inklusion og Specialviden
…Set ud fra en praktikers synsvinkel
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
Videncenter for Arbejdsmiljø
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
FIU-Ligestilling - Tema om Vold Voldsudøveren - din Kollega PROGRAM : ° Partnervold – omfang ° Kort om forskellige former for partnervold ° Voldsudøverens.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
PiSiu – Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd NFBO konference, aug Torben Weyhe – Medlem af PiSiu Christina Mølholm - sekretariatsmedarbejder.
Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
Grønland 2009Vold er ikke løsningen1 Hvorfor går hun ikke bare Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Post traumatisk belastningsreaktion
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
Unges udsathed i forandring?
Post traumatisk belastningsreaktion
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Præsentationens transcript:

Vold i familien Nuuk 11.okt Videns- og Formidlingscenter for Socialt Udsatte, København Konsulent Sissel Lea Nielsen Tlf:

Børn er ofre for vold Når de selv direkte er udsat for vold Når de oplever vold mellem forældre

Barnet ved altid, at der er vold i hjemmet

Hvordan bliver barnet vidne til vold? Barnet kan være til stede i situationen og se dét, der sker. Barnet kan overhøre volden, når det fx ligger på værelset om aftenen. Barnet kan bevidne volden ved at sanse eller føle volden (at denvil ske). Barnet kan blive vidne til resultaterne af volden, både fysiske og psykiske (at den er sket).

Smidt gennem stuen af faderenVredet armen rundtOverværet mor + søster blive bundet til seng Bundet til seng, skulle overvære faderens selvmord Bundet med læderremmeGivet barnet ”mavepustere” Slået barnet med knytnæveLukket indeKastet rundt i stuen KvælningsforsøgSet fars forsøg på at slå mor ihjelFaderen smadrede indboet i hjemmet Vredet arme og ben rundtTruet med at blive skudtBlive holdt ud over en altan på 3. sal Barnet er blevet tabt på gulvetMor påkørte far i bil (barnet var i bilen) Barnet har været indespærret Smidt ud på opgangenBarnet tvangsfodretKnytnæve i ryggen Brændt med cigaretLåst inde i et rum under trappenLåst inde i skur Slået under dyneKnytnæveslag – mange blå mærker Trussel om at få øjnene stukket ud Truet med at skære halsen over på barnets hundehvalp Tvunget til at stjæleTvunget til at stå stille i en time Overværet seksuelle overgreb mod søsteren Far forsøgte selvmord mens børnene var til stede Barnet truet med at blive myrdet

Voldens former Fysisk vold Seksuel vold Følelsesmæssig/ psykisk vold Verbal vold/trusler Materiel vold Latent vold

Konsekvenser/ signaler Angst Søvnproblemer Hovedpine og andre somatiske stresssymptomer Koncentrationsbesvær Manglende sociale færdigheder Minimal problemløsningsevne Lavt selvværd Udad reagerende eller indad reagerende adfærd

Børn i farezonen for at udvikle traumer Børn hvis personlige ressourcer ikke er intakte Børn der oplever en række dårlige vilkår for opvækst Børn hvis omsorgsmiljø er dårligt fungerende

Det er vigtigt …. At voksne omkring børn der oplever vold griber ind!