Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Grundlæggende PowerPoint
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Center for Undervisningsmidler Dispositionsvisning Den hurtige professionelle måde at arbejde på. Her kan du koncentrere dig fuldstændig om indholdet.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Vejlederens kommunikation
Prøvebeskrivelse Bedømmelsesdokument
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Skift af farvetema: 1.Vælg ’Design’ i PowerPoint menubjælken 2.Vælg ’Farver’ 3.Vælg ’farveskema’ SKI_GRØN eller SKI_BLÅ Indsæt nyt billede i format H 17,3.
Stefan Hermann Rektor Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
”Blog som læringsplatform”
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Anette Kjeldal Lausten Institutchef Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer.
Anette Kjeldal Lausten Institutchef Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
PowerPoint-skabelon Husk
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Guide – Siden skal slettes
Guide – Siden skal slettes
Titellayout Undertitel.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Titel på begivenhed Præsentation af begivenhed
Titel på kursuspræsentation
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Billede med billedtekstlayout
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på skærmen’ 3. Vælg ’OK’ Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Når du laver et nyt slide kan du vælge layout direkt under knappen ‘Nyt dias’ Indsæt nyt ikon 1. Højre klik på ikonet 2. Vælg Skift billede 3. Vælg det nye ikon 4. Tryk Indsæt 5. Højre klik og vælg Nulstil hvis pladsholderen forandrer sig Generer titlen til alle slides 1. Vælg ’Indsæt’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv titel på præsentation ind i tekstfeltet 4. Tryk ’Anvend på alle’ Gør tanke til handling VIA University College Fagmanden der blev væk eller fagmanden, der blev synlig ? v/ Jens Ager Hansen, Via University College Jens Ager HansenThisted 29/

Om mit indlæg Jeg prøver først at tegne et billede af lærerens arbejde: – Almindelige vilkår – Specifikke vilkår efter reformen. I eftermiddag arbejder vi så med emner som: – Synliggørelse af mål for eleven – Tømrerfag og erhvervsfag. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen2

Tømrer og tømrerfaglærer – to forskellige roller Tømreren på jobbet: – sammenhængende i tid, rum og proces – Opgaveløsning/produktion og bundlinje er målet Tømrerfaglæreren i skolen: – faget er opsplittet i forskellige områder og delprocesser – Elevens læring og kompetenceudvikling er målet. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen3

Forskellen på et stykke træ og en elev Træet kan formes på den måde, tømreren ønsker det – under hensyntagen til forudsigelige og generelle egenskaber ved træet: tam proces. Eleven kan formes, men på grundlag af uforudsigelige og ofte mere individuelle egenskaber ved eleven: vild proces. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen4

… så tømrerfaglæreren skal styre to processer, der hænger sammen Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen5

Lærerarbejdets kompleksitet særligt mht. undervisning Læreren skal (ofte)på en gang: – Klargøre rummets indretning – Igangsætte og vedligeholde elevers og egne aktiviteter – Afdække og vurdere elevernes aktuelle læring – Vejlede og give feedback. – Justere stemninger i forløbet. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen6

Og hvad så efter reformen? Hvad betyder reformen for jer at se for jeres lærerrolle? – Hvad er nyt for jer? – Hvad kræves der nu af jer? Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen7

Hvad betyder erhvervsfagene for lærerens faglighed? På grundforløbet ændres lærerens opgave… fra at undervise i sit fag til at undervise med sit fag. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen8

Erhvervsfag Formålene med erhvervsfag 1 + 2: Fagets mål er af almen og generel karakter, men opfyldes gennem faglig toning i forhold til fagretningen (….) Formålene for erhvervsfag 3: Fagets mål er af generel erhvervsfaglig karakter, men opfyldes gennem praktisk faglig toning i forhold til fagretningen. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen9

Tømrerfaglærerens nye fag… …bliver en slags erhvervsfaglig Euro: Der arbejdes med generelle og almene områder, processer og vidensformer, der senere kan omsættes til lokal mønt = et bestemt fag. Lærerne skal undersøge eget fag og finde ”fællesmængden” med andre fag. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen10

tømrer vvsmurer Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen11

Erhvervsfag 1 som eksempel Undervisningens mål er, at eleven på grundlæggende niveau kan: – 1. Udføre enkle erhvervsfaglige arbejdsopgaver efter instruktion. – 2. Anvende forståelse for bæredygtighed, arbejdsmiljø, sikkerhed og ergonomi i en arbejdsproces. – 3. Følge og indgå i enkle arbejdsprocesser, der indgår i flere erhvervsfaglige uddannelser. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen12

Skal tømrerfaglæreren holde op med at være tømrer…og blive almenlærer? Lærerne skal styrke indsigten i egen faglighed som forudsætning for tværfagligt samspil om fx projekter: – Hvad deler tømrerfaget med andre fag? – På hvilke områder er tømrerfaget særegent? Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen13

”Nye” begreber Helhedsorienteret undervisning: eleven skal kunne se en helhed. Hvilken? Tværfaglighed: Lærerne skal samarbejde for at understøtte målene og helhedsopfattelsen Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen14

Erling Lars Dales 3 niveauer K1 angiver kompetencer til at gennemføre undervisning K2 angiver kompetencer til at planlægge undervisningsforløb K3 angiver kompetencer til at fx at analysere, diskutere om omarbejde de to andre niveauer Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen15

Workshop Baglæns design, en præsentation – Læreren og eleverne må kende de ønskede resultater/mål. Hvad skal eleven lære? – Læreren må kende elevernes udgangspunkt – Læreren må kende kriterier for målopfyldelse – Læreren skal vide, hvad der skal til for at nå målene. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen16

Eksempler fra praksis: projekter Beskriv projekter, som I går i gang med efter ferien: – Hvordan omsætter I uddannelsesmålene til undervisningsmål? – Hvilke konkrete kriterier på målopfyldelse har I valgt eller vælger I? Hvilke tegn? – Hvordan gør I målene synlige for eleverne Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen17

Erhvervsfag 1 som eksempel Undervisningens mål er, at eleven på grundlæggende niveau kan: – 1. Udføre enkle erhvervsfaglige arbejdsopgaver efter instruktion. – 2. Anvende forståelse for bæredygtighed, arbejdsmiljø, sikkerhed og ergonomi i en arbejdsproces. – 3. Følge og indgå i enkle arbejdsprocesser, der indgår i flere erhvervsfaglige uddannelser. Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen18

Feedback Hvordan gør I målene synlige for eleverne: Hvor er jeg på vej hen; hvad er mine læringsmål? Hvordan klarer jeg mig? Hvor skal jeg hen herfra? Hvilke midler kan læreren bruge: skrift, tale, digitale medier, logbog, portfolio? Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen19

Elevens forståelse af indhold Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen20 Én ide/færdighed Flere ideer/færdigheder Sammenkoble ideer/færdigheder Overføre ideer/færdigheder til nye kontekster

Midler Hvilke midler kan læreren bruge: skrift, tale, digitale medier, logbog, portfolio? Thisted 29/6 2015Jens Ager Hansen21