Gunhild Agger Aalborg Universitet Dramaet om national identitet IASS Gdansk d
Det handler om Tv-dramaets status Fjernsyn og national identitet Nationalt fjernsyns strategier Matador – en klassiker Riget – Matador på hovedet Krøniken - opbruddet fra enhedskulturen Ørnen – den internationale nationalitet Afsluttende
Tv-dramaets status Bengt Forslund: Dramat i tv-soffan, 2006: ”Den glömda teatern” Usynligt lavstatus-felt Orvar Löfgren: ”Medierna i nationsbygget. Hur press, radio och TV gjort Sverige svensk”, 1990: Radioen som led i forsvenskningen af Sverige Scannell og Cardiff: Serving The Nation. A Social History of British Broadcasting. Vol , 1991
Fælleselementer Fjernsyn i løbet af 1950erne Efter inspiration fra BBC-modellen Public service-principperne har stået stærkt Fra midten af 1980erne kommercielt fjernsyn Fra organisatoriske ændringer Kompromis Slotstruktur 1959 Nordvision : DR, NRK, YLE og SVT (fra 1966 RUV) 1990 Nordisk Film- og TV-fond
Forskelle Volumen Udbud og satsninger Hvad vi synes om
Dannelsesfunktionen erne ”Dels spiller fjernsynsteatret for et publikum, hvoraf måske den største del kun møder med yderst få forudsætninger, dels er fjernsynsteatret blevet det middel, hvorigennem disse forudsætninger i dag må opbygges.” (Erik Aalbæk Jensen, 1962). ”skal vi vise moderne forfattere, eller skal vi bare lune hverandre foran peisen? Å drive fjernsyns- teater er att bore seg fast med neglene i tiden.” (Den norske fjernsynsteaterchef Arild Brinchmann 1962)
Publikumsrespons ”Fjernsynsteateret er en god ting. Det er alle enige om. Men hvorfor sendes stykker som hovedsakelig om- handler død – drap – fengsler og banning? Er De klar over herr kringkastningssjef at folk har blitt skremt av alle disse mørkemennstykkene som bliver servert i fjernsynsteateret” (Seerbrev , gengivet i Dahl et al 1996)
TV-spillet Henrik Dyfverman, første chef for TV-Teaterafdelningen i SVT: ”intimiteten, närbilden, kontinuiteten i spelet” Julius Bomholt, den danske undervisningsminister og formand for Radiorådet : "Fjernsynsspillet når sin intimeste virkning i nærbille- dets afsløringer, endnu nærmere end nogen teater- kikkert kan komme. Her hjælper hverken sminke eller paryk. Her er det den menneskelige ægthed i spillet, der er alfa og omega” (Bomholt 1954). ”Amerikansk fjernsyn vil vi ikke ha”. Sigurd Hoel: Amerikansk fjernsyn er ”mer en kulturfare enn en kulturspreder” (1952)
Opbrud fra dannelsen Stig Hjarvard: ”Tv-mediet forvandlede samfundet til et åbent kontorlandskab, hvor førhen adskilte sociale grupper blev synlige for hinanden” (2006). Leif Panduro: En af dagene (1963).
Den identitetssøgende funktion Bjørn Lense-Møller: "Et medium, som offentligheden investerer så meget i, skal først og fremmest fortælle noget om, hvordan det er at være dansk i verden i dag” (Levende Billeder april 1980) John Ellis: “an essentially national activity for the vast majority of its audience”: “Broadcast TV is the private life of a nationstate, defining the intimate and inconsequential sense of everyday life, forgotten quickly and incomprehen- sible for anyone who is outside its scope” (Visible Fictions, 1982)
Fællesfjernsyn Nyheder og nationale begivenheder Nyhederne kl. 19: seere i gennemsnit TV-A kl. 21: ca seere i gennemsnit Statsministerens og dronningens nytårstaler: ca. 2 mill. seere Kongehusets begivenheder: do. Sportsbegivenheder: do.
Fællesfjernsyn Tv-drama Generelt: til 2,6 mill. (søndag aften (DR) Ørnen ca.1,3 mill. i gennemsnit Krøniken ca. 2,5 mill. i gennemsnit Forbrydelsen ca. 1,6 mill. i gennemsnit Anna Pihl (TV 2) ca. 1,2 mill. i gennemsnit Forestilinger (1):
Nationalt fjernsyns strategier Den indforståede strategi Morten Korch-film Far til fire-film Hotel Cæsar TV Ifølge Iiris Ruoho: Utility Drama 2001 Finsk familiedrama – perhasarja – som inkarnationen af finskhed Metsolat - ugentlig udsendelse i 3 perioder
Nationalt fjernsyns strategier Den hjemligt-universelle kombinationsstrategi Jan Troell: Utvandrarna og Nybyggarna / 1974 Gabriel Axel: Babettes gæstebud 1987 Bille August: Pelle Erobreren 1987 Bille August / Ingmar Bergman:Den goda viljan 1991 / 1992 Bille August: Jerusalem 1996/97
Nationalt fjernsyns strategier Koncept eller formatoverførslen TV 3s Vita Lögner over 700 episoder. På dansk: Hvide løgne TV episoder Svensson, Svensson På dansk: Madsen og Co FRAPA, the Format Recognition and Protection Association, London 2000
Matador Nationalt i Publikumssucces og anmeldersucces Højeste seertal: 3.6 mill. i 1985 Højeste vurdering: 4,5 på skala fra 1 til 5 Genudsendelser , , , Udgivet på VHS og DVD Musicalen Matador 2007
Matador Internationalt Eksport til Australien, Canada, Tyskland, Østrig, Spanien, Italien, Finland, Island m.fl. Norge: 1987, genudsendt 1999 Sverige: 1988, genudsendt 1990 og 1996
Genkendeligt billede af perioden Mentalitetshistorisk billede af perioden gennem kontrasterende familier og generationer Fortolkning af historien Alvor og humor: historisk realisme og folkekomedie Samklang med yndlingsforestillinger Historisk realisme gennem et humoristisk temperament
Matador på hovedet: Riget , Genre: Gysersatire Stil: Reportagerealisme Historisk og aktuel spøgelseshistorie Diagnose af Rigets tilstand Videreførelse af ånden fra Matador: fornyelse Eksporteret til mange lande Genstand for genindspilning og formatoverførsel med Stephen Kings Kingdom Hospital 1-13, vist på ABC 2004
Krøniken Krøniken begynder 1949 Matador slutter 1947 Kontrasterende og parallelle familier Krydsning af arbejds- og familieliv Opstigningstema blandet med køns-, generations- og traditionskonflikter
Krøniken og Matador Nielsen-familien ligner Skjern-familien Kaj Holgers karakter ligner Mads’ Karins karakter ligner Ingeborgs Arbejderfamilierne på Nørrebro ligner Jensen- familien Funktionærfamilien på Bellahøj er ny
Krøniken og opbruddet fra den nationale enhedskultur En vis humor, men behersket Stærke melodramatiske elementer To forskellige perioder Ud fra to forskellige udsigtspunkter: 1970erne og tiden efter 2000 Ulykkelige ægteskaber bliver til skilsmisser Generationsforskelle fører til forskelle i livsstil
Ørnen Fra national identitet til global Globalt nærvær Satellitovervågning Sted ligegyldigt Mobiltelefon Hjem = en by på Island Rodløshed Traumer
De bærende strategier på public service- stationerne: den indforståede strategi den hjemligt-universelle kombinationsstrategi På de kommercielle stationer: formatoverførsel, men med begrænset succes Afsluttende
Omtalte kilder Gunhild Agger:Dansk tv-drama – arvesølv og underholdning, Samfundslitteratur Kort udgave ”Tv-drama” i Stig Hjarvard: DANSK TV’S HISTORIE, Samfundslitteratur Hans Fredrik Dahl et al: Kinoens mørke. Fjernsynets lys. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag Audun Engelstad: Fortelling i film og TV-serier. Oslo: Abstrakt forlag, Anne Gjelsvik og Gunnar Iversen (red.): Blikkfang. Oslo: Universitetsforlaget, 2003 Bengt Forslund: Dramat i tv-soffan. Svensk tv-dramatik under 50 år. Malmö: Arena, 2006 Iiris Ruoho: Utility Drama. Tampere: Tampere University Press, 2001