01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Notation Oversigt Kapitel 18.
Advertisements

Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Arkitektur, lagdeling og pakker
Softwarekonstruktion
Objekt-orienteret software safety Lisa Wells, ISIS Katrinebjerg / Aarhus Universitet SummIT 05, Temasession: Software Safety.
WOC2006 foranalyse workshop del 1
System Analysis and Design
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Analyse af anvendelsesområde
Larman, 2. udgave kap. 11 Grundlæggende Systemudvikling zHvad er systemudvikling ? zHvad er UML ? zHvad er analyse og design ? zHvad er UP ?
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Klasser Modeller.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Objektorienteret programmering
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Kortforsyningsseminar 2011 Samarbejdsmodel for infrastruktur for (geografisk) information Et idéoplæg vedrørende fremtidig forretningsarkitektur og samarbejdsmodel.
Den relationelle model
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Design II oktober 2009 gtj SAD design II.
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
September 20031KUP - Videndeling i udvikling Udviklingsprocessen Fremstillingsdiscipliner Identificerer kundens krav Omsætter gradvist og struktureret.
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.
Modellering Modelleringens betydning og Modelleringens 4 principper.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling To syn på verden Aristotelisk vs. prototypisk syn.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
Situationsbestemt metodevalg
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Programmering og systemudvikling
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
Abstraktioner.
Præsentationens transcript:

01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1

01.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Systemudvikling Analyse: –Forstå et system i forhold til omgivelserne –Aftale krav Design: –Forstå et system i forhold til platformen –Aftale tekniske løsninger Implementering: –Realisere et design på en teknisk platform Metode: –Retninglinier for arbejds- processer (OOA&D) –Retningslinier for dokumentation (UML)

01.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Hvad er objektorientering? Objekt: –en helhed med –identitet, tilstand og adfærd Et objekt tilhører en klasse Klasse: –en beskrivelse af en samling af objekter med –samme struktur, adfærdsmønster og attributter Til enhver klasse hører en mængde af objekter (begrebslig ekstension)

01.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objekter i analyse og design Analyse l Fænomener uden for edb- systemet l Identitet: identificere et objekt l Adfærd: de hændelser, som et objekt har udført eller er blevet påført Design (programmering) l Fænomener inden i edb- systemet l Identitet: få tilgang til et objekt l Adfærd: de operationer, som et objekt kan udføre og stiller til rådighed for andre objekter

01.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Fordele ved objektorientering sammenhæng lokalt (struktur og proces beskrives samlet) sammenhæng på langs (samme beskrivelseselement i analyse, design, programmering og grænseflader) sammenhæng globalt (genbrug og samarbejdende systemer)

01.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Modellér omgivelserne l Problemområde: Den del af omgivelserne, der administreres, overvåges eller styres ved hjælp af et edb- system l Anvendelsesområde: Den organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde

01.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Fremhæv arkitekturen l Arkitektur: En generel grundstruktur, der senere udbygges l Edb-system: En samling komponenter, der realiserer krav til model, funktioner og grænseflader

01.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Modellen af problemområdet Anvendelsesområde Problemområde Model Modellen er en opdateret repræsentation af situationen i problemområdet. Brugeren får gennem modellen information om problemområdet.

01.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Genbrug mønstre Eksempel: Rolle Problem:En person har forskellige roller, som skifter dynamisk over tid. Løsning:Der indføres et objekt, som aggregerer en samling af objekter, der hver repræsenterer en rolle.

01.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Skræddersy metoden Klasser Struktur Adfærd Brug Funktioner Grænseflader Kriterier Komponenter Processer Modelkomponent Funktionskomponent Forbind komponenter

01.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Oversigt At aftale krav til et system. At designe et system uden væsentlige usikkerheder. At forstå etsystem, dets omgivelser og vilkårene for dets realisering. Objekt: En helhed med identitet, tilstand og adfærd. Klasse: En beskrivelse af en samling objekter med samme struktur, adfærdsmønster og attributter. Problemområde: Den del af omgivelserne, der administreres, overvåges eller styres ved hjælp af et system. Anvendelsesområde: En organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde. System: En samling komponenter, der realiserer krav til model, funktioner og grænseflade. Modellér omgivelserne. Fremhæv arkitekturen. Genbrug mønstre. Skræddersy metoden. Et analysedokument og et designdokument. Formål Begreber Principper Resultat