HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl. 13.55-14.55 Henrik B. Sørensen Mail:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

Social kapital – rig på relationer
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Kompetenceudvikling i ISS
Virksomheder – Leavitt’s model
Ledelse af forandringer
Forretningsudvikling med IT
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Først lidt om Aalborg Portland
Thomas’ ledelsesværktøjer
POLITIK LEDELSESSYSTEM
IS-Strategi.
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Det danske arbejdsmarked – den danske model
Konceptualisering af forretningsmodellen
Organisation og omverden
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Værdifulde fokusområder
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Rambøll Managements definition af it-governance
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Innovation i en globaliseret verden Mellem Innovation og Lean – innovation i Microsoft 9. juni 2006 Jørgen Bardenfleth Administrerende direktør, Microsoft.
Videnledelse i projekter
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Projektledelse Projektledelse og produktion af digitalt indhold PDI 2A.14 Lektion 2 9. Februar 2005 Peter Olaf Looms kl
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
1 QA and user research
Lederkonferencen 9. juni 2010
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
1 Game Industry Economics
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Standarder og ISO 9001 som ledelsesværktøj
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum.
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Orientering om bachelorprojekt 2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
Leavitts model.
ERP og BPR.
Præsentation af forretningsplan
ERP og BPR.
Præsentation af forretningsplan
Leavitts model.
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship 7 Forretningsmodeller Paradokser i spil Forretningsplanen  Pillon - KU Plans are nothing – planning is everything (Dwight.
Interne survey som ledelsesværktøj
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentationens transcript:

HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:

Cummings & Worley, 8e (c)2005 Thomson/South-Western5-2 Organisations-niveau Diagnose-model Inputs Teknologi Strategi Struktur HR Måle Systemer Generelle omgivelser Branche Struktur Design Components Kultur Organisations Effektivenet Outputs

Cost-leder strukturen Administrerende direktør Divisions -niveau Funktions -niveau Roller (specia- lisede jobs) Forfremmelses- pyramide Ny job- specifik viden Entry Ports, ny job- og virksomhedsspecifik viden

Differentiation: Team- strukturen Team 3 Team 2 Team 1 Top Management Team 3 Team 2 Team 1 Customer Process Owner Process Owner Testing Product Planning Research Market Analysis New Product Development Process Distrib. Material Flow Purchasing Analysis Procurement and Logistics Process Sources: Based on Frank Ostroff, The Horizontal Organization, (New York: Oxford University Press, 1999); John A. Byrne, “The Horizontal Corporation,” Business Week, December 20, 1993, 76-81; and Thomas A. Stewart, “The Search for the Organization of Tomorrow,” Fortune, May 19, 1992,

De overordnede sammenhæng og eksempler (blød og hård HRM) Forretningsstrategi  HRM strategi  HRM politikker  HRM praksis UNIMERCO, GRUNDFOS, NETTO, SAS, RYAN- AIR Konsistens: overordnet, individuel and temporal konsistens Social sammenligning: retfærdighed Holder det vand: JA OG NEJ De er begge rationelle, men rationalerne er forskellige.

De overordnede sammenhæng Forretningsstrategi  HRM strategi  HRM politikker  HRM praksis Differentiation HighCommitment HR Evaluering, løn, jobdesign, rekruttering, træning og uddannelse, fyringer og forfremmelser Cost-leder Det interne arbejdsmarked Evaluering, løn, jobdesign, rekruttering, træning og uddannelse, fyringer og forfremmelser

AMO-modellen HRM: strategier og politikker Adfærd: ledelse og motivation + kultur Den enkelte medarbejder: -Ability (evner) -Motivation -Oppor (muligheder) Den enkelte medarbejders performance

Forretningsmodellen PARTNERE: HVEM KAN DU FÅ HJÆLP AF AKTIVITETER: VÆRDI DU GIVER: RELATIONER:KUNDE- SEGMENTER: KANALER: RESSOURCER: COSTSREVENUE STREAMS

Megatrends Dele-økonomi Affaldsøkonomi (Ressource Planet) Urbanisering (vi kommer alle til at bo i byerne) Digital fremtid (alt bliver digitalt) Asiatisk dominans økonomisk såvel som værdimæssigt Entreprenør mindset Global verden Splittet vækst: globalt som lokalt Netværksøkonomi

The Personal Business Model Canvas PARTNERE: HVEM KAN DU FÅ HJÆLP AF AKTIVITETER: HVAD ER DET DU SELV UDFØRER/GØR VÆRDI DU GIVER: HVORDAN HJÆLPER DU/HVAD BIDRAGER DU MED RELATIONER: HVORDAN INTERAGERER DU KUNDERNE: HVEM HJÆLPER DU KANALER: HVORDAN KENDER DE DIG/FÅR KENDSKAB TIL DIG OG HVORDAN LEVERER DI DIN VÆRDI RESSOURCER: HVEM ER DU OG HVAD HAR DU AF RESSOURCER TIL AT GØRE GODT MED OMKOSTNINGER: HVAD GIVER DU OG HVAD KOSTER DET DIG BENEFITS: HVAD FÅR DU UD AF DET