HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Cummings & Worley, 8e (c)2005 Thomson/South-Western5-2 Organisations-niveau Diagnose-model Inputs Teknologi Strategi Struktur HR Måle Systemer Generelle omgivelser Branche Struktur Design Components Kultur Organisations Effektivenet Outputs
Cost-leder strukturen Administrerende direktør Divisions -niveau Funktions -niveau Roller (specia- lisede jobs) Forfremmelses- pyramide Ny job- specifik viden Entry Ports, ny job- og virksomhedsspecifik viden
Differentiation: Team- strukturen Team 3 Team 2 Team 1 Top Management Team 3 Team 2 Team 1 Customer Process Owner Process Owner Testing Product Planning Research Market Analysis New Product Development Process Distrib. Material Flow Purchasing Analysis Procurement and Logistics Process Sources: Based on Frank Ostroff, The Horizontal Organization, (New York: Oxford University Press, 1999); John A. Byrne, “The Horizontal Corporation,” Business Week, December 20, 1993, 76-81; and Thomas A. Stewart, “The Search for the Organization of Tomorrow,” Fortune, May 19, 1992,
De overordnede sammenhæng og eksempler (blød og hård HRM) Forretningsstrategi HRM strategi HRM politikker HRM praksis UNIMERCO, GRUNDFOS, NETTO, SAS, RYAN- AIR Konsistens: overordnet, individuel and temporal konsistens Social sammenligning: retfærdighed Holder det vand: JA OG NEJ De er begge rationelle, men rationalerne er forskellige.
De overordnede sammenhæng Forretningsstrategi HRM strategi HRM politikker HRM praksis Differentiation HighCommitment HR Evaluering, løn, jobdesign, rekruttering, træning og uddannelse, fyringer og forfremmelser Cost-leder Det interne arbejdsmarked Evaluering, løn, jobdesign, rekruttering, træning og uddannelse, fyringer og forfremmelser
AMO-modellen HRM: strategier og politikker Adfærd: ledelse og motivation + kultur Den enkelte medarbejder: -Ability (evner) -Motivation -Oppor (muligheder) Den enkelte medarbejders performance
Forretningsmodellen PARTNERE: HVEM KAN DU FÅ HJÆLP AF AKTIVITETER: VÆRDI DU GIVER: RELATIONER:KUNDE- SEGMENTER: KANALER: RESSOURCER: COSTSREVENUE STREAMS
Megatrends Dele-økonomi Affaldsøkonomi (Ressource Planet) Urbanisering (vi kommer alle til at bo i byerne) Digital fremtid (alt bliver digitalt) Asiatisk dominans økonomisk såvel som værdimæssigt Entreprenør mindset Global verden Splittet vækst: globalt som lokalt Netværksøkonomi
The Personal Business Model Canvas PARTNERE: HVEM KAN DU FÅ HJÆLP AF AKTIVITETER: HVAD ER DET DU SELV UDFØRER/GØR VÆRDI DU GIVER: HVORDAN HJÆLPER DU/HVAD BIDRAGER DU MED RELATIONER: HVORDAN INTERAGERER DU KUNDERNE: HVEM HJÆLPER DU KANALER: HVORDAN KENDER DE DIG/FÅR KENDSKAB TIL DIG OG HVORDAN LEVERER DI DIN VÆRDI RESSOURCER: HVEM ER DU OG HVAD HAR DU AF RESSOURCER TIL AT GØRE GODT MED OMKOSTNINGER: HVAD GIVER DU OG HVAD KOSTER DET DIG BENEFITS: HVAD FÅR DU UD AF DET