Produktionsskoleledelse Lars Goldschmidt 11.Nov. 15 Produktionsskoleledelse Dilemmaer og udfordringer Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Dannelse og livsduelighed i et arbejdsmarkedsperspektiv
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
John.M.Nielsen Metode & Co.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Talent Lars Goldschmidt 24.jan. 13 Talent for at skabe værdi for andre Lars Goldschmidt Dansk Industri.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Inspiration til reformarbejdet
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Skole for livet? Lars Goldschmidt 07.apr. 13 Skole for livet? Et erhvervsperspektiv Lars Goldschmidt DI.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Billedkunst konference Lars Goldschmidt 21.apr. 10 Den kunstneriske tænknings betydning for erhvervslivet Lars Goldschmidt.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Miljøvurderingsdag ’13 KBH Morten Løber 28.augj 13 Væsentlighed set fra erhvervslivets synspunkt Morten Løber DI.
Regeringens globaliseringsudspil
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE.
Beskæftigelsesnetværket Thomas Q. Christensen 12.nov. 13 DI's syn på beskæftigelsespolitikken Thomas Q. Christensen Chefkonsulent.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Fra god til fremragende En anden vinkel på NNS Lars Goldschmidt.
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Visioner for arbejdet i skolebestyrelsen på Rolloskolen.
Innovation og entreprenørskab Lars Goldschmidt 3.okt. 13 Innovation og entreprenørskab Et uddannelsesperspektiv Lars Goldschmidt DI.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Hele Danmarks efterskole Lars Goldschmidt 04.Mar. 16 Hele Danmarks efterskole Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine.
Viden, der vækster Lars B. Goldschmidt 10.okt. 13 Fra viden til vækst.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Bløde færdigheder er hård valuta
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Ejerskab og demokrati i infrastrukturselskaber Et bestyrelsesperspektiv Oplæg MEN seminar 28 januar 2019 Lars Goldschmidt.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Det kompetente Nordjylland
Omsorgskultur i daginstitutioner
Præsentationens transcript:

Produktionsskoleledelse Lars Goldschmidt 11.Nov. 15 Produktionsskoleledelse Dilemmaer og udfordringer Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Disposition Min baggrund Bestilling Overgange Uddannelsespolitisk status Hvem efterspørger arbejdsmarkedet og hvad skal de kunne Uddannelsesparat og livsduelig Produktionsskoleledelse? Overgange 2

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Mit observationspunkt Blandet offentlig privat baggrund Energistyrelsen, Miljøstyrelsen, Arbejdsmarkedsstyrelsen Mærsk Olie og Gas AS, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Foreningen af Rådgivende Ingeniører Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School Goldschmidt Rise and Shine I/S Diverse bestyrelser Folketingskandidat S Konkurrencekraft, kompetencebehov Ordentlighed og værdiskabelse

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Bestilling Vi vil have godt af at blive udfordret på vores Produktionsskole ledelse. Vi står over for en række dilemmaer/udfordringer som Erhvervsskolereformen, hvor produktionsskolerne forventes at bidrage til at gøre de unge uddannelsesparate. Vi er medspillere på den nye kombineret ungdomsuddannelse – både som tovholdere for nogens vedkommende, og som hjemstedsskoler for et udbud for andres vedkommende. Vi skal til at føre unge til eksamen. Vi vil gerne fastholde vores kerneydelse, som er gøre de unge parate både, personligt, socialt og fagligt. Vi vil fastholde vores særkende med produktionsskolepædagogikken, hvor vi samles om det tredje fælles – værkstedet og produktionen. Vi vil fastholde almen dannelse som et stærkt element i vores pædagogik. Vi vil så meget, og vi bliver presset af en målgruppe af unge, der er udfordret på mange måder i livet. Vi oplever, at ’samfundet’ har stor tillid til, at vi kan løfte opgaven. 4

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Overgange Fra god til fremragende Fra administrator til leder Fra føring til frisættelse Fra offer til aktør Fra det man skal til det der skal til Fra skjult til synlig Fra lønmodtager til medleder Fra praktikker til professionel 5

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Uddannelsespolitisk status Skandalen lever i bedste velgående Folkeskolen er formentlig på vej til at producere færre tabere Erhvervsskolerne lukker færre ind og er blevet mere krævende Kombineret ungdomsuddannelse - en ny fisk i dammen Regeringen nedprioriterer uddannelsesområdet Arbejdsmarkedet bliver stadig mere krævende Uddannelsesmønstrene matcher ikke arbejdsmarkedets behov Produktionsskolerne kan noget, der er brug for, men har langt fra optimale vilkår 6

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Værdi for andre Vi lever af at skabe oplevet værdi for andre mennesker over hele verden i samarbejde med mennesker, der er forskellige fra os selv, i konkurrence med dygtige mennesker fra hele verden, på basis af viden fra hele verden I vidensamfundet skaber viden værdi når den møder kunden i en for kunden anvendelig fremtrædelsesform Arbejdspladser forudsætter konkurrencekraft KK = S * Rb * Rs / O Snedighed Rammebetingelser Råstyrke Omkostninger Sammenhængende dele af værdikæden 7

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Forandringsøkonomi De globale forandringsdagsordner Kriseøkonomi Klima Urbanisering og demografi Knappe ressourcer Markedsbalancerne Voldsom global viden- og kompetenceproduktion Skaber grænseløst marked for nye produkter og serviceydelser og afliver de gamle Forny eller forsvind 8

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Forny eller bryd sammen Stærkt stigende efterspørgsel efter det offentliges ydelser. Demografi Nye behandlingsmetoder Stigende kompetencekrav på arbejdsmarkedet Større betydning af det offentlige som rammebetingelse Skandaler i dagens praksis Ikke forventning om tilgang af proportionale ressourcer Større krav end der kan opfyldes – overbestemte systemer Lang historik med effektiviseringer Yderligere potentiale uden radikale nybrud Stærk konkurrence om medarbejdere og faldende arbejdsstyrke Potentiale i: ny teknologi og ny viden Ny rollefordeling forvaltning – borger, offentlig - privat De professionelle er et omdrejningspunk 9

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Konsekvens Konstant transition Ikke stilstand - bevægelse - stilstand Det vi ved får kortere gyldighed Tryghed i kompetencen ikke i stabiliteten Det er nødvendigt at ville være fremragende det middelmådige er ikke godt nok

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt 11 Efterspørgsel efter arbejdskraft Dygtige – meget dygtige medarbejdere på alle pladser Medarbejdere der kan og vil skabe værdi for andre Begejstrede medarbejdere, der gør det, der skal til, i en turbulent virkelighed Medarbejdere, der kan forstå og arbejde fornyende Medarbejdere der kan oversætte fra abstrakt ide til konkret service eller produkt Alle fag og uddannelser - men nogle mere end andre Markant underskud af teknisk, naturfagligt, og sundhedsfagligt kvalificerede på alle uddannelsesniveauer

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Stigende efterspørgsel efter dygtige Ingen efterspørgsel efter svagt kvalificerede ufaglærte Vigende efterspørgsel efter dygtige ufaglærte Vigende efterspørgsel efter svage faglærte Stigende efterspørgsel efter højt kvalificerede faglærte Stigende efterspørgsel efter teoretiskfunderede praktikkere Ingen efterspørgsel efter svagt funderede teoretikere Stigende efterspørgsel efter stærke teoretikere med et anvendelsesperspektiv 12

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Kan man forudsige kompetenceefterspørgslen? De generiske kompetencer er fortsat betydningsfulde Kvantitativ begribelse af verden. Forskel på Million og Milliard Kubik meter og kubik kilometer Modelforståelse og bygning Den fysiske verden i og udenfor dig selv Kommunikation Kulturforståelse Kildekritik Etik Social interaktion, demokrati Og mange flere De specifikke fremtrædelsesformer ændrer sig meget Det politiske verdensbillede Teknologier Mode 13

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Jobkompetencer Faglighed: dybde, kobling til andre fag og anvendelse Samarbejde, Ledelse/medledelse Salg Omhu og kvalitetsbevidsthed Globalt udsyn og begejstret multikulturel empati

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Fornyelseskompetence Evnen til at se og opsøge forskelle i behov og muligheder Evnen til at søge efter løsninger i et åbent løsningsunivers Evnen til at overskride og kombinere på en faglig kompetent måde Evnen til at introducere det nye og være fornyer og afviger i en organisation Tryghed i kompetencen til at møde nye udfordringer ikke i status quo Vildskab og begejstring 15

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Uddanelsesparat og livsduelig Fagligt parat Personligt parat Socialt parat Valg parat 16

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Fagligt parat Mestring af hovedfagene i den uddannelse man vælger på et tilstrækkeligt niveau til, at starten kan indeholde både sejre og nederlag Forståelse af fagenes ide på et sådant niveau, at det opleves, at større arbejdsindsats giver bedre resultater 17

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Personligt parat Mod på at lade sig begejstre for mangt og meget Selvtillid Egenomsorg, søvn, mad, koble ind og ud Arbejdsdisciplin Fokus 18

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Socialt parat Interesse for den fremmede anden Interesse for at skabe værdi for den anden Respekt for den anden Erfaringer med at bidrage til et arbejdsfællesskab Egenomsorg i et konkurrencepræget miljø 19

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Valgparat Viden om mulige livsperspektiver Viden om egne potentialer Viden om uddannelsesmuligheder Evne til multipel begejstring Egenbestemthed Evne til at komme igen efter nederlag 20

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Valgforberedelse Møde med det begejstrede menneske Reelt møde med de mulige valg Arbejdsformer der understøtter uddannelsesparathed 21

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Produktionsskoleledelse Mange flere potentielle kunder Forny eller bryd sammen Det rigtige hold til de nye opgaver Det rigtige hold til at fastholde kerneværdierne i produktionsskolepædagogikken Lettere at lave god undervisning Lean robust og adræt Professionsforståelse Stærkere videnbasering Stærke alliancer 22

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Lettere at lave god undervisning Standardisering Digitalisering Ledelsesopbakning Stå på hinandens skuldre 23

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Professionel i en verden i forandring Mestrer et katalog af metoder Kan identificere problemstillinger i praksis og vælge adækvate metoder Følger og bidrager til fagets udvikling Samarbejder med andre professionelle Gør kollegaen bedre / bedriver medledelse Loyalt civilt ulydig Begejstrer og begejstres Finder veje til at levere acceptabel kvalitet med færre ressoourcer 24

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Spørgsmål til den professionelle Hvordan har jeg bidraget til at gøre det lettere for mine kollegaer at levere god undervisning/godt pædagogisk arbejde Hvilken vifte af metoder anvender jeg? Vil andre kunne se mig som negative Nielsen 25

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Dogmer for NNS 1. Vi kan selv, og vi skal selv: Handling frem for ord. 2. Vi vil være ambitiøse: Vi vil sætte krævende mål og bruge dem. Alle børn og unge skal mødes med udfordringer, så de kan lære mest muligt, uanset forudsætninger. 3. Vi vil være metodisk velbegrundede og lægge vores pædagogiske praksis og undervisningen på bordet. 4. Vi vil være systematisk undersøgende og åbne for forandring: Vi vil være nysgerrige, opsøgende, innovative og risikovillige for at realisere den enkeltes potentiale. For at ændre verden må vi opdage, at noget kan være anderledes og være villige til at ændre måden, vi arbejder på.

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Dogmer NNS 5. Vi vil fortælle verden om vores mål, metoder og resultater. Vi vil involvere omverdenen, forældre, børn og unge i vores arbejde ved at lægge det frem. 6. Vi vil være engagerede, dedikerede og vedholdende. Vi vil arbejde for at gøre hinanden bedre. 7. Vi vil bedrive tydelig ledelse og medledelse med fokus på undervisningen og den pædagogiske praksis. 8. Vores eget dogme.

Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt Overgange Fra god til fremragende Fra administrator til leder Fra føring til frisættelse Fra offer til aktør Fra det man skal til det der skal til Fra skjult til synlig Fra lønmodtager til medleder Fra praktikker til professionel 28