På de næste sider finder du et eksempel på en trafikpolitik, der rummer alle de punkter, som Rådet for Sikker Trafik anbefaler. Slet og tilføj, så den.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trafikpolitik Hedelyskolen
Advertisements

Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Læringsstile og lektier
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Trafikpolitik - Søgårdsskolen
Forældremøde X årgang.
Forældremøder på Kalbyris
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Skolereform august 2014………………
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Forældremøder på Kalbyris
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Relationer – børn og voksne
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
Trafikpolitik Højdevangens Skole 1Højdevangens Skole Trafikpolitik 2014.
Trafikpolitik Dyvekeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Jørn Iversen, Politiassistent
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Færdselslovens § 3, stk. 3, politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne træffer foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den kørende.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Trafikpolitik i Gribskovs skoler Præsentation april 2015 Esrum 18. januar 2007 Marts 2015.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Grafslide med overskrift, indhold og graf Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at.
Opstart af VSP i Hillerød Kommune v/Janne Tinghuus Trafik, vej & Park By og Miljø.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Mit arbejde som færdselskontaktlærer…. Mine opgaver som færdselskontaktlærer Opgaver, undervisning og indkøb Rollemodel Motivere og vejlede kollegaer.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Arbejdsopgaverne – en stor mundfuld Kalenderen/Årshjulet Cooperative Learning Cykelbanen/Manøvrebanen.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Sådan bakker MVSJ Politi skolens forebyggende indsatser op. 17. Juni 2010Carsten Simonsen.
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
Tillykke! I er nu tæt på at have en trafikpolitik.
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Åbent hus Skolens navn Dato.
TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR
Tillykke! I er nu tæt på at have en trafikpolitik.
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Trafikpolitik for Stoholm Skole
Tillykke! I er nu tæt på at have en trafikpolitik.
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Princip for kontaktforældre
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Trafikpolitik for Durup Skole.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

På de næste sider finder du et eksempel på en trafikpolitik, der rummer alle de punkter, som Rådet for Sikker Trafik anbefaler. Slet og tilføj, så den passer til netop jeres skole. Og brug den som inspiration til, hvad jeres egen skoles trafikpolitik skal indeholde. På den sidste side finder du en idébank med yderligere inspiration. Brug en arbejdsgruppe Trafikpolitikken bliver bedst udviklet og implementeret, hvis skolebestyrelse, færdselskontaktlærere, ledelse og elever arbejder sammen om at få den skrevet. I kan komme omkring: de gode ting, I allerede gør. de mange muligheder, der er for at skabe en sikker trafikkultur på og omkring skolen. hvilke indsatsområder, I vil forbedre jer på. hvem, der har ansvar for hvad. hvilke målbare resultater, I ønsker at opnå. Fra papir til virkelighed Ved at inddrage skolens medarbejdere i arbejdet med trafikpolitikken øger I chancen for, at trafikpolitikken bliver en løftestang for skolens trafikkultur. Sørg for, at medarbejdere og forældre kender vigtigheden af den og forstår, hvordan de bedst gør skolen og skolevejen til et trygt og sikkert sted. Tillykke! I er nu tæt på at have en trafikpolitik. – Og skabe sikre rammer for skolens elever.

Indhold: På vej Undervisning Rollemodeller Samarbejde Trafikpolitik for (indsæt skolens navn)

Selvtransporterende børn Træning giver rutine og overblik og er den bedste vej til sikre trafikanter. Skolens mål er derfor, at flere elever går eller cykler i skole, og at alle kommer sikkert ud og hjem fra ekskursioner. Skolen forventer at: forældre træner skolevejen med deres barn til fods og på cykel. forældre hjælper deres barn med at finde den sikreste vej til skole, selvom det ikke nødvendigvis er den hurtigste. forældre parkerer lovligt, hvis de kører deres barn i skole. forældrene hjælper deres barn til mindst én gang om ugen at gå eller cykle i skole. forældre lader deres barn benytte skolens gå-busordning, som er et tilbud til skolens 0. og 1. klasser. forældre bakker op om gå- og cyklistprøver i de pågældende klassetrin. forældre støtter op om Cyklistforbundets kampagne ”Alle børn cykler” Skolen sørger for at: alle forældre til nye elever modtager skolens trafikpolitik. alle forældre til indskolingselever modtager to foldere fra Rådet for Sikker Trafik: ”Foden på egen pedal” og ”Klar til skolestart”. eleverne deltager i Rådet for Sikker Trafiks gå- og cyklistprøver. eleverne deltager i kampagnen ”Alle børn cykler” alle medarbejdere er fortrolige med Rådet for Sikker Trafiks retningslinjer for at færdes med børn i flok. Se mere her: Påvej Beløn den rigtige adfærd I forbindelse med skolestart kan skolen arrangere en happening og uddele æbler til de forældre, der parkerer lovligt eller går/cykler i skole med deres barn.

Cykelhjelm og refleksveste En cykelhjelm kan reducere antallet af skader på hoved, kranie og hjerne med 50 %. Derfor er det skolens mål, at flere børn og voksne cykler med hjelm. Skolen forventer at: forældrene sørger for, at deres barn cykler med hjelm. forældrene sørger for, at hjelmen passer barnet og sidder korrekt. skolens medarbejdere som minimum bruger cykelhjelm, når de cykler i arbejdsmæssig sammenhæng – men også gerne til og fra arbejde. Skolen sørger for at: eleverne låner en hjelm af skolen, hvis de har glemt deres egen og skal på tur. eleverne i klasse bærer refleksveste, når de er på tur. Skolepatrulje Skolepatruljen skaber tryghed for de mindste og hjælper med at afvikle morgentrafikken sikkert. Derfor er det skolens mål altid at have veluddannede skolepatruljer som anerkendes og respekteres. Skolen forventer at: forældrene følger skolepatruljernes anvisninger og lærer deres barn at gøre det samme. Skolen sørger for at: skolepatruljerne får den rette oplæring og støtte til at udføre deres opgave. Hent inspiration på skolepatruljerne får en årlig biograftur og en tur i Legoland/Tivoli. repræsentanter fra skolepatruljen får taletid på forældremøder i indskolingen. Gør det lettere at bruge hjelm Med opbevaringsmulighed til cykelhjelmen og flere spejle på skolen bliver det lettere at bruge hjelm og at få bugt med hjelmhåret. Forkæl skolepatruljen En kold og mørk vinter- morgen kan en varm kop kakao være det der gør, at skolepatruljen mærker, hvor meget de er værdsat.

Hvem gør hvad, hvornår? Hvordan følger vi op?

Færdselsundervisning på alle klassetrin Ifølge folkeskoleloven er det obligatorisk at undervise i færdsel gennem hele skoleforløbet. Derfor er det skolens mål, at færdsel indgår på alle klassetrin. Skolen forventer at: lærerne som minimum bruger de gratis materialer fra Rådet for Sikker Trafik og får det skrevet ind i årsplanerne. Bliv inspireret her: lærerne er åbne overfor muligheden for at tænke færdsel ind i den understøttende undervisning, tværfaglige forløb og temauger samt bevægelse. udskolingslærerne koordinerer gratis besøg af LIVE Ambassadører i klasse i samarbejde med færdselskontaktlæreren. Læs om LIVE på Årlig temauge om trafik Fra 2016 kan din skole tilmelde sig Rådet for Sikker Trafiks nye skolestartskampagne, hvor alle klassetrin involveres i en hel uges trafikundervisning. Undervisning

Veluddannede færdselskontaktlærere Det er vigtigt, at skolen har en færdselskontaktlærer, der kan inspirere til god færdselsundervisning og varetage kontakten til politi og kommune. Skolens mål er derfor, at hver matrikel skal have en færdselskontakt- lærer, og at vedkommende er klædt på til opgaven. Skolen forventer at: færdselskontaktlæreren har tilmeldt sig Rådet for Sikker Trafiks nyhedsbrev for skole og deler relevante nyheder med kolleger. Tilmeld dig her: færdselskontaktlærerne deltager i netværksmøder arrangeret af kommune og/eller politi. færdselskontaktlærerne tager initiativ og bistår klassernes kontaktlærere ved de praktiske prøver i 1., 3. og 6. klasse. færdselskontaktlærerne har kontakten til det lokale politi. færdselskontaktlærerne orienterer om nyheder inden for færdsel på årets sidste pædagogiske rådsmøde. Skolen sørger for at: indfri Forenklede Fælles Mål for Færdselslære blandt andet gennem Rådet for Sikker Trafiks gratis undervisningsmaterialer på alle klassetrin. udnævne en færdselskontaktlærer og støtte vedkommende i sit virke ved blandt andet at prioritere midler til færdselskurset, der afvikles af Rådet for Sikker Trafik: færdsel bliver skrevet ind i årsplanerne på alle klassetrin og tænkes ind i kravet om 45 minutters bevægelse om dagen. færdselskontaktlæreren deltager i Rådet for Sikker Trafiks kursus hvert tredje år nye færdselskontaktlærere deltager på første mulige kursus.

Hvem gør hvad, hvornår? Hvordan følger vi op?

Børn kopierer de voksnes adfærd og efterspørger klare rammer og aftaler fra deres forældre. Derfor er det skolens mål, at alle voksne (og ældste elever) er gode rollemodeller. Skolen forventer at: lærerne bruger de forældrerettede elementer i undervisningsmaterialerne som findes til alle undervisningsmaterialerne fra Rådet for Sikker Trafik. Find dem her: lærerne optræder som gode trafikanter i arbejdstiden, og når de kører til og fra skole. forældrene tager hensyn til og er rollemodeller for alle skolens børn i trafikken. forældrene deltager i forældremøder og ved SSP-arrangementet i udskolingen. forældrene sætter sig ind i skolens trafikpolitik. Skolen sørger for at: samarbejde med forældrene og rådgive om, hvordan de kan leve op til deres ansvar og bliver gode rollemodeller – fx via forældreintra og møder. de ældste elever bliver bevidste om deres egen rolle i trafikken gennem færdselsundervisning. de ældste elever kender og kan komme med input til en god og sikker trafikkultur omkring skolen. elevrådet løbende diskuterer trafikkultur og kan komme med forslag til trafikpolitikkens indhold. Rollemodeller Elever som gode rollemodeller Eleverne i 6. klasse kan være trafikven med 0.-klasserne og blandt andet hjælpe dem med at træne op til Gå-prøven.

Hvem gør hvad, hvornår? Hvordan følger vi op?

Samarbejde med kommune og politi Erfaringer viser, at politiets deltagelse er afgørende for afviklingen af cyklistprøver. Derfor er målet mere og bedre samarbejde med kommune og politi. Skolen forventer at: færdselskontaktlærere deltager i netværksmøder arrangeret af politi eller kommune. politiet så vidt muligt deltager i gå-prøve og cyklistprøve samt uddannelse af og tilsyn med skolepatruljen. kommunen løbende sørger for sikre skoleveje. samarbejde med kommunen og politi om Rådet for Sikker Trafiks skolestartskampagne, netværksmøder, undervisning, skolepatrulje og cyklistprøver. Samarbejde med fritidshjem/SFO Skolens mål er at fritidshjemspersonalet tænkes ind i færdselsundervisningen fx i den understøttende undervisning. Skolen forventer at: lærerne afholder et årligt møde med pædagogerne for at koordinere og planlægge færdselsundervisningen. pædagogerne bestiller et Uni-Login, så de får adgang til materialerne fra Rådet for Sikker Trafik. pædagogerne tænker i færdsel uden for skolemæssig sammenhæng, fx når de er på tur. pædagogerne sætter sig ind i skolens trafikpolitik og bakker op om den. Samarbejde med SSP Det er skolens mål, at samarbejdet med SSP også omfatter trafik. Skolen forventer at: Skolens SSP-kontaktlærer booker en SSP-konsulent til at tale med 8. klasse om risikoadfærd i trafikken Samarbejde

Hvem gør hvad, hvornår? Hvordan følger vi op?

Idébank På vej Trørød Skole har fået "Kys og kør parkering”. Se mere på: Skanderborg Kommune har lavet kampagnen ”De Ualmindelige” om børn, der transporterer sig selv i skole. Se mere på: Mange skoler har gåbusser, hvor de ældre elever følger de yngre elever i skole. Se mere på: Virum Skole har en vision om at blive en bilfri skole. I Slagelse har man lavet lokale forældrekampagner. Undervisning Mange skoler holder en årlig temauge om trafik, hvor hele skolen bliver undervist i færdsel. Fra 2016 kan man tilmelde sig Rådet for Sikker Trafiks kampagne, som ligger i forbindelse med skolestart. Gå-prøve, Lille Cyklistprøve, Cyklistprøven og materialet Skillevej skal være gennemført ifølge Tønder Kommunes overordnede trafikpolitik Gribskov Kommune har en fælles kommunal læseplan, så alle kommunens børn modtager samme undervisning. Se Gribskov Kommunes læseplan herher Nordsjællands Politikreds samler 6.klasserne til fælles cyklistprøver Nogle af SSP-konsulenterne i København viser filmen ”Om at være forældre til teenagere i trafikken” når de møder forældrene på deres ’En teenager i familien’ arrangementer. Rollemodeller En skole i Frederikssund Kommune bruger filmen ”Children see, children do” på forældremøder i indskolingen. Se filmen her: Minihjelmen blev demonstreret på et forældremøde i 2. klasse på Langhøjskolen i Hvidovre Kommune. Se demonstration af minihjelm her: Kvikmarkens Privatskole i Gladsaxe Kommune har lavet en forældrefolder ”Kvikmarken Privatskoles forældrefolder”. Alternativt kan man bruge Rådet for Sikker Trafiks forældrefolder.forældrefolder Samarbejde Politiet i Nordsjælland samarbejder med kommunerne om at holde netværksmøder for færdselskontaktlærere årligt. Møderne afholdes på tværs af kommunerne. Politiet samarbejder med Silkeborg Kommune om Trafikcafeer for kommende forældre i skolen. Temaet for Trafikcafeen er forældre som gode rollemodeller i trafikken. Lokalafdelinger af Cyklistforbundet kommer nogle steder ud og tjekker cykler og cykelhjelme i forbindelse med cyklistprøven i 6. klasse. Pædagog og lærer står for færdselsforløb i 3. klasse i Hvidovre Kommune Alle kommuner har en cykelbane til klasse som skolerne kan låne. Kontakt kommunen eller Rådet for Sikker Trafik for at høre mere.