WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
PengeSpillet.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Vi gennemførte en række interview ifm
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Skriftlighed og læring
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Økonomiske kompetencer
Karl Henrik Flyums model
Sprogpakken Praksisopgaven.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Fælles mål 2009 Isboden.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SKABELON.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
WORKSHOP 2C, DLF-kursus, Krogerup, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Dialogbaseret værktøj
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Begynd med at åbne
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
Naturfag.
1. Trin – Problemstilling
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Metoden fælles beslutningstagning
PengeSpillet 2018 #Pengeuge Til arbejdshæftet "Viden om penge"
Velkommen til fagligt samspil
Case til øvelse med agendasetting Lægeforeningen.
Simulering af binomialforsøg
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Innovation i matematikfaget
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015

At I får  indblik i matematisk modellering, og i hvad undervisning i matematisk modellering kan bestå i på forskellige klassetrin.  konkrete ideer til undervisningen, og at I reflekterer over udfordringer og potentialer i disse ideer.

 Hvad er matematisk modellering – vi tager udgangspunkt i en opgave.  Matematisk modellering i skolen  Afprøvning af og refleksion over undervisningsideer

”En matematisk model er en matematisk beskrivelse af virkeligheden, og matematisk modelleringskompetence handler derfor om at kunne opstille matematiske modeller af virkeligheden samt kunne analysere og fortolke foreliggende modeller.” Vejledning for faget matematik, afsnit 4.1. (se review)

Hvor sandsynligt er det, at en kvinde bliver gravid inden for en given periode (forudsat den nødvendige aktivitet)? Medicinsk forskning fortæller: Af par, der prøver, vil 25 % opnå graviditet i en konceptionsperiode.

 + ) Graviditet påbegyndt i perioden  Efter 2 år er der kun omkring 1 promille af parrene, som ikke har opnået graviditet Antal måneder Gravide + ) i % Ikke gravide i %

Modellen siger noget om, hvad der sker for store grupper. I små grupper er der en forbavsende stor variation. En simulering: Kast klodsen indtil graviditet bliver opnået, dog højest 12 gange. Gentag for 5 par i alt, og noter hvornår graviditeten indtrådte.  Vi hører resultaterne.  Hvad kan modellen fortælle det enkelte par?

 Som udgangspunkt kender lægen ikke parrets fertilitet.  Man begynder først behandling efter en længere periode, sådan at graviditeten var indtruffet i langt de fleste tilfælde.  Af de par der ikke har opnået graviditet efter fx 1 år, vil langt de fleste have nedsat fertilitet (men der vil være en lille gruppe tilbage hvor det skyldes rent tilfælde).

Modellen tager ikke hensyn til at parrene har forskellig fertilitet Den antager, at sandsynligheden for det enkelte par er konstant Den handler sig slet ikke om den psykologiske side af sagen

Der sker en afgrænsning af, hvad modellen beskæftiger sig med et valg af forudsætninger en matematisk formalisering, som ikke er identisk med virkeligheden matematiske modeller kan ændre den måde, vi tænker og handler

består i at kunne strukturere situationen foretage matematisering behandle den opståede model løse matematiske problemer som modellen rejser bedømme modellens holdbarhed analysere modellen kritisk styre den samlede modelleringsproces

FærdighedsmålVidensmål Eleven kan undersøge enkle hverdagssituationer ved brug af matematik Eleven har viden om sammenhænge mellem matematik og enkle hverdagssituationer Eleven kan tolke matematiske resultater i forhold til enkle hverdagssituationer Eleven har viden om sammenhænge mellem matematiske resultater og enkle hverdagssituationer

FærdighedsmålVidensmål Eleven kan gennemføre enkle modelleringsprocesser Eleven har viden om enkle modelleringsprocesser Eleven kan anvende enkle matematiske modeller Eleven har viden om enkle matematiske modeller

FærdighedsmålVidensmål Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser, herunder med inddragelse af digital simulering Eleven har viden om elementer i modelleringsprocesser og digitale værktøjer, der kan understøtte simulering

 Hvor langt er der rundt om skolen?  Hvad kan man købe for 100 kr.?  Hvor mange bøger er der på biblioteket?  Hvad koster det for en familie at gå i Tivoli?

 Hvor mange penge får børn i lommepenge?  Hvor meget vand bruger en familie?  Hvor mange toiletter er der brug for på en skole?

 Sover teenagere for meget?  Hvilken form har den bedste tagrende?  Hvor meget skal man betale i skat af lønnen fra et fritidsjob?  Hvornår er et glas halvt fyldt?

Allan og Camilla skal på vandretur med ti overnatninger i de svenske fjelde. Som alle moderne vandrere pakker de let, dvs. de gør alt for at oppakningen vejer mindst muligt. Allan er begejstret over den minitube tandpasta, han har fundet, men Camilla siger: ”Der er overhovedet ikke nok, så kan vi lige så godt lade helt være at slæbe tandpasta med”. Hvad mener I? Løs opgaven med al den matematiske viden, I selv har, og overvej derefter, hvordan elever på jeres klassetrin kunne have gjort.

 Rejsekort 25 kr. (20 kr. uden for myldretiden)  Abonnementskort 630 kr.  Bøde for ingen billet: 750 kr. Hvad kan bedst betale sig?

Fermi stillede problemer som Hvor mange klaverstemmere er der i Chicago? Opgaver som ikke kræver store beregninger eller avancerede matematiske metoder blot forudsætter almen viden ikke skal være præcise, men have rigtig størrelsesorden Enrico Fermi, italiensk fysiker

Hvor meget vand drikker du på et år? Hvor mange blade er der på et træ? Hvor meget brændstof bruges der på at køre elever til jeres skole hver dag? Hvor mange timer bruger du på matematik hele livet? (Fra Jensen m.fl.: MateMatrix 7, Alinea)

 Arbejd med et eller flere udvalgte eksempler på modelleringsproblemer (udskrift), og overvej, om/hvordan de kunne bruges med dine egen elever.  Hvilke udfordringer/potentialer ser du?

Hvilke sider af modelleringskompetencen kan man arbejde med på de forskellige klassetrin? Hvilke udfordringer og potentialer ligger der i undervisning rettet mod matematisk modellering?