Angst Søndersø, onsdag den 2. december 2015 Mette Sloth, Psykiatrisk Afdeling Middelfart.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Behandlingens rammer Individuel gruppeforberedende samtale
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Og hvordan man håndterer den.
OCD – vejen mod beskæftigelse med tvangstanker og tvangshandlinger
Hjalti Jónsson Psykolog og Ph.D. stud
Temadag Funktionelle lidelser.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Præstationsangst!.
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Angstlidelser - Diagnoser, forekomst, komorbiditet og lidt om ætiologi Nicole K. Rosenberg
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Angstens ansigt Smiler man mere efter endt psykoterapeutisk behandling? Marianne Lau. Psykoterapeutisk Center Stolpegård.
Socialfobi - den skjulte angstlidelse
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Velkommen til Lægedage
At forstå angst Psykolog John Eltong.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
På vej mod et godt ungdomsliv
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Angst hos skolebørn MØNSTERGENKENDELSE OG HANDLEMULIGHEDER Angst hos skolebørn Mønstergenkendelse og handlemuligheder.
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Stress, angst og depression Specialeuddannelsen Marts 2014 Niels Damsbo.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
ANGST Anne-Mette Baatz Lund. Det er tankerne der styrer angsten
Stress, anmeldelse og behandling Nanna Eller Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, BFH.
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Odder ”Koncert mod Angst” Onsdag d. 6. marts 2013 PsykInfo Midt.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Børn og angst Angst hos børn – Hvordan kan det forstås og hvordan kan vi voksne støtte og hjælpe i hverdagen.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
MEDBORGERFØRSTEHJÆLP
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Seksualitet.
Trivsel og mental sundhed
Angst Årsager, symptomer og behandling.
Angst Psykolog Anna Helena Blomgren Johansson
Børn med en anden forståelse
Stresshåndteringsgruppe
Angst Psykolog Anna B Johansson
Måling (psykometri) 1.
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Trine Klostergaard, Psykolog v. Lokalpsykiatrien Middelfart
Præsentationens transcript:

Angst Søndersø, onsdag den 2. december 2015 Mette Sloth, Psykiatrisk Afdeling Middelfart

Angst Angst er en kropslig og psykisk alarmreaktion, der signalerer fare En almindelig angstreaktion har et afgrænset forløb med en naturlig afslutning: En mor står ved en befærdet vej med sit lille barn i hånden. Barnet vrister sig fri, Moren bliver fokuseret og anspændt og får hurtigt fat i sit barn. Angsten kan fungere uhensigtsmæssigt som falsk alarm Cirka 20% af befolkningen lider af en angsttilstand

Hvornår er der tale om en angstlidelse? Angst bliver en lidelse, når forsøg på at håndtere angsten eller kilden til angsten går ud over: Sociale relationer og familieliv Arbejdsliv Fritidsaktiviteter Typer af adfærd i forhold til angst: Flugt Undgåelse sikkerhedsadfærd

Patologisk angst Overvurderer sandsynlighed for fare En mor har mange invaderende indre billeder og tanker om at hendes børn kommer til skade i trafikken. Hun bekymrer sig om det mange gange om dagen og lader dem ikke gå udenfor alene, og transporterer dem helst i bil Undervurderer egen mulighed for at cope med situationen eller angsten Undervurderer muligheden for at få hjælp i situationen

Fra angst til angstlidelse Angst Fornemmelse af fare/trussel Fokus på fare/trussel Agtpågivenhed Midlertidig overdrevet tænkning Angstlidelse Overvurdering af fare og af farens konsekvenser. Undervurdering af evnen til at klare sig Rumination, bekymring, vedvarende tanker og mentale billeder vedrørende trusler Frygt for at miste kontrol, blive sindssyg, være syg. Vedvarende tjekken Vedvarende forvrænget tænkning, katastrofetanker, selektiv opmærksomhed, dikotom tænkning

Angsttilstande Panikangst Delvist uforudsigelige panikanfald med deraf følgende angst for angsten og bekymringer om, hvad anfaldet betyder Agorafobi Frygt for situationer hvor man ikke kan undslippe eller få hjælp i tilfælde af et panikanfald Socialfobi Frygt for samvær med andre, specielt situationer, hvor man bliver genstand for vurdering eller opmærksomhed Enkelfobi Urealistisk frygt begrænset til bestemte situationer, fx tandlæger, edderkopper, fly

Angsttilstande, fortsat Generaliseret angst Vedvarende ængstelige bekymringer, som ikke er begrænset til særlige situationer eller omstændigheder Obsessiv-kompulsiv tilstand (OCD) Tvangstanker og tvangshandlinger Posttraumatisk belastningsreaktion Forsinket/forlænget krisereaktion efter traumatisk begivenhed

Sårbarhed- / stressmodellen

Generelle angstsymptomer De fysiske symptomer befinder sig på et kontinuum, de optræder i mildere form ved en almindelig angstreaktion og mere udtalt ved selve angstlidelserne Autonome symptomer: - Hjertebanken, sveden, rysten, mundtørhed Symptomer fra bryst og mave: - Åndenød, kvælningsfornemmelse, trykken/smerte i brystet, kvalme, uro i maven Psykiske symptomer: - Svimmelhed/ørhed, uvirkelighedsfølelse, frygt for at blive sindssyg, dødsangst Almene symptomer: - Varme-/kuldefornemmelse, sovende fornemmelser Spændingssymptomer: - Muskelspændinger, rastløshed, anspændthed, psykisk spændingsfølelse, synkebesvær

Katastrofefortolkninger Almindelige fænomener bliver fortolket som tegn på en forestående katastrofe (psykisk eller fysisk) Hjertet galoperer: Jeg er ved at få et hjerteanfald Partneren er forsinket: Der må være sket en ulykke Skal til fest og ryster på hænderne: De vil opfatte mig som et nervevrag Rører ved en rød plet: Jeg er smittet med HIV

Den kognitive diamant Tanker Krop Følelser Adfærd

Angstens onde cirkel

Undgåelses-/sikkerhedsadfærd

“Jeg lider af en dødelig hjertefejl” Angst/tristhed Læser om hjertelidelser og symptomer Tjekker mit blodtryk Diskuterer med mig selv Søger forsikring: spørger min læge Spekulerer over konsekvenser Trækker vejret forsigtigt, får ikke pulsen op Hyper-opmærksomhed “mit hjerte slog et ekstra slag”

Den psykoterapeutiske behandling Kognitiv adfærdsterapi Kognitiv adfærdsterapi lægger vægt på tænkningens og adfærdens betydning for følelseslivet og for psykiske problemer Følelser og adfærd afhænger i høj grad af hvordan information fra omverden, kroppen og psyken bearbejdes Mennesker lider af angst, fordi de opfatter situationer som mere farlige end de reelt er Behandlingen har til formål at udvikle og afprøve alternative antagelser

Centrale metoder Psykoedukation - Viden om lidelsen – fælles forståelse Omstrukturering - Forandring af tænkningen så den bliver realistisk og selvunderstøttende (fra negative automatiske tanker til realistiske, selvunderstøttende tanker og modificering af angstantagelser) Eksponering - At udsætte sig for de angstantagelser og situationer, som man er bange for Responshindring - Afstå fra undgåelse og sikkerhedsadfærd

Teori A vs. Teori B Teori A: der er en reel fare Teori B: jeg er overdrevet bange for og bekymret for at noget er farligt Behandlingens mål: sammen med patienten at undersøge hvorvidt teori A er sand, for derefter at hjælpe patienten til at leve efter teori B

Eksponering og responshindring  Er planlagt  Giver ubehag/angst, som ikke skal bekæmpes, ”lettes” eller distraheres  Foregår hyppigt og med korte mellemrum  Skal være så langvarig at angsten falder  Skal fra en start helst score minimum 5/6 på en skala fra

Eksponering Gentagen, systematisk udsættelse for angstvoldende situationer, hvor man afstår fra undgåelse og sikkerhedsadfærd Der finder gradvist en tilvænning sted, angsten reduceres, og angstantagelserne og negativ automatisk tænkning bliver undersøgt/afkræftet

20 Eksponeringsplan Mål: at kunne handle alene i butikker Aktuel sikkerhedsadfærd: have telefon og vandflaske med, have partner med, undgå myldretid, skynde sig Forventet angst Handle i den lokale kiosk 2Gå i kvickly på Silkeborgvej klokken 12 uden brug af sikkerhedsadfærd 3Gå i kvickly på Silkeborgvej klokken 17 uden brug af sikkerhedsadfærd 4 Køre i Bilka klokken 17 uden brug af sikkerhedsadfærd 5Gå i Rosengårdscentret klokken 17 uden brug af sikkerhedsadfærd 10 EKSEMPEL

Angstudvikling over tid Eksponeringstid Angstniveau Tidspunktet for eksponering

Symptom/problemregistrering – ugeskema Dato Formiddag Eftermiddag Aften Nat

Problemsituation – analyse og omstrukturering SituationFølelse(r)Negative automatiske tanker AdfærdAlternative tanker Resultat

Interoceptiv eksponering ØvelseVarighed (sekunder) Ubehag (0-10) Angst (0-10) Lighed (0-10) Hyperventilere 60 Trække vejret gennem sugerør 60 Holde vejret 30 Ryste hovedet fra side til side 30 Sænke hovedet ned mellem benene og rette sig op 30 Løbe på stedet 60 Spænde alle muskler 60 Dreje rundt om sig selv 60 Fokusere på et punkt på væggen eller på eget spejlbillede 90

Tak for i dag! Mette Sloth