Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Og hvordan man håndterer den.
Psykoedukation til unge i OPUS
OCD – vejen mod beskæftigelse med tvangstanker og tvangshandlinger
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Ambulatorium for Spiseforstyrrelser PC Stolpegård
Temadag Funktionelle lidelser.
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Session 9: Andre former for behandling Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Sårbarhed hos børn og unge
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Angstens ansigt Smiler man mere efter endt psykoterapeutisk behandling? Marianne Lau. Psykoterapeutisk Center Stolpegård.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Socialfobi - den skjulte angstlidelse
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Velkommen til Lægedage
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Session 6: Symptomer på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
På vej mod et godt ungdomsliv
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Unipolar depression – Patienter og pårørende 4 og 5
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Angst Søndersø, onsdag den 2. december 2015 Mette Sloth, Psykiatrisk Afdeling Middelfart.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Spiseforstyrrelser Meike Bohn, Psykolog ved Center for Spiseforstyrrelse, Herning.
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
ANGST Anne-Mette Baatz Lund. Det er tankerne der styrer angsten
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Hvordan opstår depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Patientundervisning 6. Session Bipolar lidelse AKTIVITETSPLANLÆGNING ved mani og depression.
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Tema 3: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Angst Årsager, symptomer og behandling.
Angst Psykolog Anna Helena Blomgren Johansson
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Trine Klostergaard, Psykolog v. Lokalpsykiatrien Middelfart
Præsentationens transcript:

Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG

UNDERVISNINGSFORLØB (Psykoedukation) - undervisning i den kognitive forståelse af egen psyke Modul 1: Generel information om behandling på F4. Lær om de grundlæggende idéer i kognitiv terapi Modul 2: Angst og OCD Modul 3: Depression og personlighedsforstyrrelse

Modul 1 MODUL 1: Generel information om behandling på F4. Lær om de grundlæggende idéer i kognitiv terapi:

Modul 1 MODUL 1: Generel information om behandling på F4. Lær om de grundlæggende idéer i kognitiv terapi: Hvilke muligheder for behandling og støtte er der på F4?

Modul 1 MODUL 1: Generel information om behandling på F4. Lær om de grundlæggende idéer i kognitiv terapi: Hvilke muligheder for behandling og støtte er der på F4? Hvad er kognitiv terapi?

Modul 1 MODUL 1: Generel information om behandling på F4. Lær om de grundlæggende idéer i kognitiv terapi: Hvilke muligheder for behandling og støtte er der på F4? Hvad er kognitiv terapi? Hvordan opnås det bedst mulige behandlingsforløb?

Modul 1 Spørgsmål modtager vi meget gerne – vær dog opmærksom på: - For at undgå for mange afbrydelser, holder vi små spørgsmåls- runder – skriv evt. dit spørgsmål ned. - Spørgsmål til behandlingsstart, ventelister osv. kan vi ikke svare på. Kontakt sekretariatet på Er du i tvivl om diagnose, behandlingsplan, forløbet, eller konklusion fra 1. samtale, kontakt sekretariatet eller den behandler du var til 1. samtale med - Har du spørgsmål, som du ikke ønsker, at andre skal høre, kan du stille dem til os efter fælles undervisningen (dvs. fra omtrent 15.30), hvor vi vil være heroppe.

Modul 1 Hvilke muligheder for behandling og støtte er der på F4?

Modul 1 Hvilke muligheder for behandling og støtte er der på F4? Kognitiv gruppeterapi –

Modul 1 Hvilke muligheder for behandling og støtte er der på F4? Gruppeterapi – kognitiv terapi eller skematerapi Medicinsamtaler med læge – ved behov

Modul 1 Hvilke muligheder for behandling og støtte er der på F4? Gruppeterapi – kognitiv terapi eller skematerapi Medicinsamtaler med læge – ved behov BAT og/eller løbegrupper – Ugentligt Body Awareness Therapy og/eller løbegruppe ved fysioterapeut

Modul 1 Hvilke muligheder for behandling og støtte er der på F4? Gruppeterapi – kognitiv terapi eller skematerapi Medicinsamtaler med læge – ved behov BAT og/eller løbegrupper – Ugentligt Body Awareness Therapy og/eller løbegruppe ved fysioterapeut Viderebehandling eller viderehenvisning – efter endt forløb

Typer af grupper på F4 Depression(12 Sessioner) – Nedsat humør, nedsat energi, nedsat lyst, søvnvanskeligheder, nedsat selvtillid, koncentrationsbesvær, appetitforandringer m.m. Panikangst (12 Sessioner) - voldsom kropslig angst der ofte fremkommer vilkårligt og uforudsigeligt Generaliseret angst (GAD)(12 Sessioner) – en udpræget bekymringstendens om forskelligt; sygdom, nærmeste pårørende, arbejde, livet m.m.

Typer af grupper på F4 Socialfobi (14 sessioner) – udpræget bekymring og angst for at opleve skam og ydmygelse i sociale situationer OCD (14 Sessioner) – Tvangshandlinger og Tvangstanker – tjekkeadfærd, tælleadfærd, ritualer Ængstelig evasiv personlighedsstruktur (30 sessioner) Udbredt ængstelighed, manglende selvværd, problemer relationer med andre Emotionelt ustabil personlighedsstruktur (30 sessioner) Ustabile relationer til andre, ustabilt humør, manglende udholdenhed, impulsivitet, stridbarhed

Modul 1 Hvad er kognitiv terapi?

Kognitiv Adfærdsterapi Kognitiv betyder tænkning og evne til at lære, erkende og huske. Kognitiv adfærdsterapi er en metode, hvor man kan lære at regulere følelser gennem ændring af uhensigtsmæssige tanker og adfærd. Kognitiv adfærdsterapi Metakognitiv terapi Skematerapi

Kognitiv model - ”Diamanten” Kritisk situation (hvor, hvornår, med hvem, hvad): KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 1) Kritisk situation: Sidder i auditoriet og er til psykoedukation KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Får uro i maven

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 1) Kritisk situation: Sidder i auditoriet og er til psykoedukation KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Hvordan har de tænkt sig, at jeg skulle komme ud af min depression på 12 sessioners gruppeterapi? Får uro i maven

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 1) Kritisk situation: Sidder i auditoriet og er til psykoedukation Tristhed, angst KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Hvordan har de tænkt sig, at jeg skulle komme ud af min depression på 12 sessioners gruppeterapi? Får uro i maven

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 1) Kritisk situation: Sidder i auditoriet og er til psykoedukation Tristhed, angst KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Hvordan har de tænkt sig, at jeg skulle komme ud af min depression på 12 sessioners gruppeterapi? Får uro i maven Hjertebanken, træthed

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 1) Kritisk situation: Sidder i auditoriet og er til psykoedukation Tristhed, angst KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Hvordan har de tænkt sig, at jeg skulle komme ud af min depression på 12 sessioners gruppeterapi? Hvad hvis jeg ikke kan blive hjulpet, hvad skal der så ske? Får uro i maven Hjertebanken, træthed

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 1) Kritisk situation: Sidder i auditoriet og er til psykoedukation Tristhed, angst Bekymringer Håbløshed KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Hvordan har de tænkt sig, at jeg skulle komme ud af min depression på 12 sessioners gruppeterapi? Hvad hvis jeg ikke kan blive hjulpet, hvad skal der så ske? Får uro i maven Hjertebanken, træthed

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 1) Kritisk situation: Sidder i auditoriet og er til psykoedukation Bliver ukoncentreret Tristhed, angst Bekymringer Håbløshed KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Hvordan har de tænkt sig, at jeg skulle komme ud af min depression på 12 sessioners gruppeterapi? Hvad hvis jeg ikke kan blive hjulpet, hvad skal der så ske? Får uro i maven Hjertebanken, træthed

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 1) Kritisk situation: Sidder i auditoriet og er til psykoedukation Bliver ukoncentreret Går tidligere fra psykoedukation Tristhed, angst Bekymringer Håbløshed KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Hvordan har de tænkt sig, at jeg skulle komme ud af min depression på 12 sessioners gruppeterapi? Hvad hvis jeg ikke kan blive hjulpet, hvad skal der så ske? Får uro i maven Hjertebanken, træthed

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 1) Kritisk situation: Sidder i auditoriet og er til psykoedukation Bliver ukoncentreret Går tidligere fra psykoedukation Møder ikke op til psykoterapi Tristhed, angst Bekymringer Håbløshed KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Hvordan har de tænkt sig, at jeg skulle komme ud af min depression på 12 sessioners gruppeterapi? Hvad hvis jeg ikke kan blive hjulpet, hvad skal der så ske? Får uro i maven Hjertebanken, træthed

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 2) Kritisk situation: Sidder i metroen i myldretiden Voldsom hjertebanken Vejrtrækningsbesvær Rysten sveden KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 2) Kritisk situation: Sidder i metroen i myldretiden Voldsom hjertebanken Vejrtrækningsbesvær Rysten sveden Hvad sker der? Er jeg ved at få et hjertetilfælde? Er jeg ved at besvime? Er jeg ved at blive sindssyg? KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 2) Kritisk situation: Sidder i metroen i myldretiden Voldsom hjertebanken Vejrtrækningsbesvær Rysten sveden Panisk angst Hvad sker der? Er jeg ved at få et hjertetilfælde? Er jeg ved at besvime? Er jeg ved at blive sindssyg? KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 2) Kritisk situation: Sidder i metroen i myldretiden Voldsom hjertebanken Vejrtrækningsbesvær Rysten sveden Mere hjertebanken Svimmelhed Uvirkelighedsfornemme lse Panisk angst Hvad sker der? Er jeg ved at få et hjertetilfælde? Er jeg ved at besvime? Er jeg ved at blive sindssyg? KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER

Kognitiv model - Diamanten” (eksempel 2) Kritisk situation: Sidder i metroen i myldretiden Løber ud af metroen Tager ikke metroen mere Voldsom hjertebanken Vejrtrækningsbesvær Rysten sveden Mere hjertebanken Svimmelhed Uvirkelighedsfornemme lse Panisk angst Hvad sker der? Er jeg ved at få et hjertetilfælde? Er jeg ved at besvime? Er jeg ved at blive sindssyg? KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER

Kognitiv model - ”Diamanten” (eksempel 3) Kritisk situation: Alene hjemme midt om natten - hører en underlig lyd KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Ih altså, jeg har glemt at lukke vinduet. Hvor irriterende. Jeg burde gå ned og lukke det, men jeg gider ikke. Let anspændt Uro Lukker vinduet/ lader være med at lukke vinduet Angst Nervøs Irritation

6 GRUNDFØLELSER

Kognitiv model - ”Diamanten” (eksempel 3) Kritisk situation: Alene hjemme midt om natten - hører en underlig lyd KROP TANKER ADFÆRD FØLELSER Bange Angst Nervøs Kravler ud af vinduet Løber væk Gemmer sig Ringer til Politiet Stivner Henter baseball bat, og er klar til at slå dem, hvis de kommer Der er indbrud! Hvad skal jeg? Skal jeg løbe? Det er farligt! Åh nej, åh nej, åh nej! Jeg må væk! Hjertebanken Varm Sveder Hurtig vejrtrækning Åndenød Anspændt Ryster Ondt i maven Uro

Centrale teknikker Omstrukturering Eksponering Aktivitets planlægning/håndtering Adfærdseksperimenter Responsprævention Oplevelsesorienterede teknikker

Omstrukturering Det vil sige, at undersøge om det vi tænker er realistisk og nuanceret ved … at stille spørgsmål til det vi tænker… For eksempel Hvilke beviser er der? (for og imod) Kan der være en anden fortolkning af situationen? Hvad ville jeg tænke, hvis jeg ikke var så vred/ trist/angst? Hvad ville jeg sige til en god ven, som var i samme situation? …

Eksponering At hjælpe sig selv ud af angsten ved: … at udsætte sig selv for den!… For eksempel At tage metro, selvom man fik et angstanfald sidst der. At tage til forelæsning på sin skole, selvom man får ubehag At turde tænke ubehagelige tanker, uden at forsøge at skubbe dem væk Gradueret eksponering/flooding

Aktivitets planlægning /håndtering At få en bedre hverdag ved: At planlægge sine aktiviteter For eksempel At sørge for at der er en passende balance mellem lyst og pligter. At blive opmærksom på søvn, kost, motion og aktivitetsniveau At være realistisk med forventningerne til hvad man når på en dag/uge

Adfærdseksperimenter At få afdækket/afvist katastrofetanker ved: At teste dem! For eksempel Frygter man at blive ydmyget, når man tager til fest, bliver man nødt til at tage til festen for at finde ud af om man bliver det Frygter man at besvime af angst i metroen, bliver man nødt til at tage af sted, for at se, om det sker.

Respons prævention (ved Ocd) At få standset tvangshandlinger ved: At standse dem! For eksempel At stoppe med at vaske hænder eller mindske dette At stoppe med at tælle eller mindske dette osv

Oplevelsesorienterede teknikker At arbejde med ens skemaer og coping modes For eksempel At lave rollespil Stoleøvelser Visualiseringer

Træning mellem sessioner

Modul 1 Hvordan opnås det bedst mulige behandlingsforløb?

Modul 1 Hvordan opnås det bedst mulige behandlingsforløb? Mød op – til gruppesessionerne hver gang

Modul 1 Hvordan opnås det bedst mulige behandlingsforløb? Mød op – til gruppesessionerne hver gang Hjemmeopgaver – lav hjemmeopgaverne – hver gang

Modul 1 Hvordan opnås det bedst mulige behandlingsforløb? Mød op – til gruppesessionerne hver gang Hjemmeopgaver – lav hjemmeopgaverne – hver gang Lav specifikke afgrænsede mål for din behandling

Modul 1 Hvordan opnås det bedst mulige behandlingsforløb? Mød op – til gruppesessionerne hver gang Hjemmeopgaver – lav hjemmeopgaverne – hver gang Lav specifikke afgrænsede mål for din behandling Vær realistisk og hav tålmodighed

Modul 1 Hvordan opnås det bedst mulige behandlingsforløb? Mød op – til gruppesessionerne hver gang Hjemmeopgaver – lav hjemmeopgaverne – hver gang Lav specifikke afgrænsede mål for din behandling Vær realistisk og hav tålmodighed Inddrag pårørende

Bruger- og Pårørende organisationer Oplysninger om bruger- og p å r ø rendeforeninger, psykiatriske foreninger samt fora p å nettet for patienter med psykiske sygdomme.of Angst Depression - OCD – (især for pårørende)

Spørgsmål til behandlingen?