Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Studieforberedende skriftlighed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Studieforberedende skriftlighed"— Præsentationens transcript:

1 Studieforberedende skriftlighed
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Studieforberedende skriftlighed

2 Intro Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

3 Samfundsmæssige behov i øvrigt
Skrivning på uddannelser efter gymnasiet SRP SRO Da/Hi Synopsis Skr. eksamen i faget Skr. afleveringer i faget Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

4 Arbejdstidens bestanddele for en lærer
med skriftligt arbejde i begge sine fag 20% 6% 36% 17% 24%

5 Det typiske billede Det er op til den enkelte lærer at tilrettelægge og gennemføre undervisningen i skriftlighed, og lærerne er kun i ringe udstrækning orienteret om hvordan deres kolleger varetager dette arbejde. Hverken ledelse, faggrupper eller lærerteam spiller væsentlige roller i arbejdet med skriftlighed. EVA-rapporten, 2004 Evalueringsgruppen anbefaler, at ledelsen og lærerne – udformer fælles retningslinier for det skriftlige arbejde både i og mellem fagene. Det dokument, der udarbejdes, må gøres tilgængeligt på gymnasiernes hjemmesider og revideres løbende. arbejder med fælles terminologi for at kunne tydeliggøre for eleverne hvor der er begrebsmæssige ligheder og forskelle i fagene. EVA-rapporten, 2004 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

6 Overordnet skrivekompetence
”Vi har ikke mødt eksempler på, at elevernes overordnede skrivekompetence har været udgangspunktet for lærernes eller ledelsernes argumentation.” ”Evaluering af det skriftlige arbejde efter gymnasiereformen” Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

7 Jurastuderende om sin gymnasietid (1. reformårgang)
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Jurastuderende om sin gymnasietid (1. reformårgang) Ingen introduktion til at skrive ’Vi skulle bare skrive og blev så rettet bagefter’ Intet fællesskab (eller overførselsværdi) mellem fagene om det skriftlige Ingen centralt udformede papirer fra skolen om fx synopsis eller SRP Udelukkende enkeltfagligt perspektiv Ingen erfaring med genskrivning/omskrivning Ingen oplevelse af vejledning undervejs i skriveprocessen ’Vi havde alt for mange afleveringer’ ’Vi fik rettet fejl i tre år’ Set i bakspejlet fra jurastudiet ville jeg gerne have lært at skrive kort, stramt og præcist (måske bare en halv side) at skrive sammenfatninger af kompliceret stof (glad for ’abstract’) at argumentere at skrive upersonligt, akademisk

8 Fagovergribende kompetencebehov
”Det skriftlige arbejde ses alene som middel til at bestå en bestemt eksamen i et fag. Det ses ikke som et middel til at udvikle elevernes skrivekompetence og slet ikke som et middel til at udvikle deres studiekompetence.” ”Evaluering af det skriftlige arbejde efter gymnasiereformen” Behov for at forbinde det enkeltfaglige perspektiv med den overordnede opgave at give eleverne et velfungerende skriftsprog til studier og arbejde. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

9 EVA-rapporten om skriftlighed i gymnasiet (2004) Anbefalinger
Ledelsen må spille en mere aktiv rolle Ledelsen må i højere grad tage et overordnet ansvar for arbejdet med skriftlighed og sikre en fælles tilgang til arbejdet med skriftlighed på det enkelte gymnasium Samarbejdet mellem lærerne skal øges Samarbejdet i og mellem faggrupperne skal øges for at styrke arbejdet med skriftlighed og fremme gymnasiets fælles forståelse og praksis på dette område Brug flere tilpassede opgaver Lærerne bør variere opgaveformerne og bruge skriftlige opgaver som er tilpassede elevernes forudsætninger, og som motiverer eleverne Styrk elevernes skriftlige kompetencer Lærerne skal bruge en bred vifte af processkriveformer i undervisningen, fx tænkeskrivning, hurtigskrivning og genskrivning. Det er vigtigt, at lærerne vejleder og kommenterer både før, under og efter skriveprocessen og forklarer hvordan eleven kan nå bedre resultater. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

10 Ifølge 2005-bekendtgørelsen skulle man tro, at der på alle skoler -
var en klar bevidsthed om de nye intentioner med gymnasiets skriftlighed var en stærk ledelsesmæssig opmærksomhed på at udvikle nye procedurer for det skriftlige arbejde forelå progressionsplaner for det skriftlige arbejde på skolen var et udbygget kollegialt samarbejde om tilrettelæggelsen af det skriftlige arbejde, bl.a. med en arbejdsdeling mellem fagene i vid udstrækning blev brugt varierede opgaveformater blev brugt en vifte af forskellige evalueringsformer, herunder samtaler med elever eller elevgrupper med beslægtede problemer i vid udstrækning blev brugt formativ, fremadrettet evaluering var en praksis, hvor eleverne ofte modtog vejledning, mens de var undervejs med opgaven

11

12

13

14

15 Skrivning på universiteterne
Fagenes skriftlige genrer som Natur eller Kultur Efter David R. Russell (1991): Writing in the Academic Disciplines, 1870 – 1990 A Curricular History Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

16 eller også kan man ikke” Ethvert fag har en ’fagdiskurs’ –
”Enten kan man skrive – eller også kan man ikke” Ethvert fag har en ’fagdiskurs’ – den skal (og kan) læres ”Det kan ikke være rigtigt, at vi skal til at lære dem at skrive” Det er en central del af faget at undervise i - og begrunde - fagets tekstkonventioner ”I øvrigt er det snyd, hvis vi skal til at fortælle dem, hvordan de skal skrive deres opgaver” Øvelser og træningsopgaver er nødvendige skridt på vejen i alle fag Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

17 Antagelse Natur Skrivning er en elementær færdighed, som skal være tilegnet og på plads før videnskaben (kan man skrive, kan man skrive i alle fag) Kravene til fagets skriftlige genrer er underforståede og uformulerede, ’naturlige’ og ubevidste. Hvis man forstår fagets indhold til bunds, giver formen sig selv. Ofte begrænser lærerens kommentarer sig til indholdet. Der hersker en opfattelse af, at skrivning er en ubesværet og direkte afspejling af tanken eller virkeligheden. Den ideelle studerende tilegner sig ubesværet fagets retoriske traditioner Hvis en studerende skal have forklaret, hvordan man skal skrive i faget, må han/hun være fagligt meget svag. Og vi er på vej mod en uforsvarlig niveausænkning Der arbejdes med komplette opgaveformater fra første dag. Om nødvendigt skrivekurser varetaget af The English Dept. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

18 Antagelse kultur Eleven skal indføres i fagets skriftlige kultur sideløbende med og som en del af undervisningen i faget Fagenes skriftlige paradigmer skal læres Skrivning skal tilegnes forfra i nye faglige sammenhænge Konventionerne skal gøres eksplicitte, trænes og forklares (af faget selv, ikke the English Department!) Udtrykssiden er en del af det faglige indhold – såvel indhold som udtryk kommenteres derfor af faglæreren Skriftligheden tilegnes som en progression fra det enkle til det komplicerede Nødvendige delkompetencer øves særskilt Der arbejdes med mange forskellige skriveformater Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

19

20

21

22

23 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

24 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

25 MÅL: At eleverne kender til og kan skrive inden for koderne i faglig skrivning ”Alle faglærere kan med præcision slå ned på brud på fagdiskursen, og de fleste har omfattende erfaringer med undervisning i skriftligt arbejde i faget og vejledning i store akademiske opgaver. Men derfor kan der alligevel godt være langt til at kunne beskrive, forklare og begrunde diskurser og genrer i fagene.” Ellen Krogh Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

26 ”Alle faglærere kan med præcision slå ned på brud på fagdiskursen, og de fleste har omfattende erfaringer med undervisning i skriftligt arbejde i faget og vejledning i store akademiske opgaver. Men derfor kan der alligevel godt være langt til at kunne beskrive, forklare og begrunde diskurser og genrer i fagene.” Ellen Krogh Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

27 Genreskrivning ”[Bl.a. den australske genreskole] har fundet frem til, at eleverne har brug for en langt mere eksplicit undervisning i, hvordan de skal skrive fagtekster. I denne proces står læreren som den centrale skikkelse, der skal vise eleverne, hvordan de skal skrive, og det gør han eller hun blandt andet ved at starte med både genreundersøgelser og skrivning som en fælles aktivitet, inden den individuelle skrivning sættes i gang.” Sophie Holm Strøm, Sct. Knuds Gymnasium Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

28 Genreskrivning ”[Bl.a. den australske genreskole] har fundet frem til, at eleverne har brug for en langt mere eksplicit undervisning i, hvordan de skal skrive fagtekster. I denne proces står læreren som den centrale skikkelse, der skal vise eleverne, hvordan de skal skrive, og det gør han eller hun blandt andet ved at starte med både genreundersøgelser og skrivning som en fælles aktivitet, inden den individuelle skrivning sættes i gang.” Sophie Holm Strøm, Sct. Knuds Gymnasium Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

29 Lektor Eriksen Den rutinerede stileretter
”(…) på bunden af dette slid med stilene ligger en glæde, som aldrig helt fortager sig. Det er den gode følelse af at være den, som ved det rigtige, være den som dømmer, uden fare for selv at blive dømt. I sine aftentimer kan han sidde med en kop kaffe og en snadde og nyde den hemmelige glæde, mens kuglepennen arbejder rask og sikkert. Det kan minde om en slagter, når han parterer, eller en fisker som renser småtorsk: Et snit her, et langt risp her, to stik i maven. Han kapper skæmmende udvækster af, parterer alt for lange sætninger, renser ud i tågetale, skærer igennem urimelige påstande. Den rensede fisk lægges til side. Prisen fastsættes med det samme. Han klarer en middel stil på minutter.” Af Rolf Sagen: Finne seg ei grein, 1980 (CJ’s oversættelse) Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

30 Foto: Flyguys.net Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

31 Normal forventning til fair bedømmelse
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Normal forventning til fair bedømmelse Fortæl mig hvad du forventer af mig Giv mig mulighed for at udføre det Fortæl mig hvordan det går Hjælp mig, hvor det er nødvendigt Bedøm min indsats retfærdigt

32 Opgaven Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

33 ”Vi skal lære eleverne at skrive
- i stedet for gentagne gange at konstatere, at det kan de ikke.” Eva Heltberg Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

34 Al nyere skrivedidaktik viser, at vejen til bedre skrivere er -
Vejledning undervejs Bevidsthed om sproghandlinger og genrer Fokuseret træning i delkompetencer Tekstrevision og respons Eva Heltberg Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

35 Fokus i denne sammenhæng
Genrer Forlæg/mønstre Retorik Fri kreativitet Personlig skrivning Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

36 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

37 Gymnasiet har andre formål end de faginterne skolegenrer
Beherskelse af et sagligt, argumenterende sprog i skrift og tale Argumentation, dokumentation, ræsonnement, logisk tænkning og fremstilling Fælles mål (uanset fag): Sproglig korrekthed Klart sprog, sproglig præcision og økonomi Opøvelse af sikker og nøgtern sagsfremstilling med blik for relevante sammenhænge Tydelig skelnen mellem redegørelse for andres synspunkter og personlig vurdering Beherskelse af korrekt citat- og henvisningsteknik Evne til formidling med bevidsthed om målgruppen Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

38 Vi ønsker vel alle at en student skal kunne -
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Vi ønsker vel alle at en student skal kunne - skrive i et velfungerende og korrekt dansk skriftsprog skrive i gængse fremstillingsformer, formater og genrer sammenfatte komplekse problemstillinger i kort form afgrænse en problemformulering, indsnævre den og skære den til, så den samler sig om ét argument strukturere og disponere (holde fokus, følge en linje fra problemformulering til konklusion) dokumentere en undersøgelse i form af præcise, faglige iagttagelser henvise korrekt til andre fremstillinger, kilder og litteratur revidere, stramme og omskrive, indtil helheden er klar og vægtningen hensigtsmæssig Denne opgave kan ikke deponeres hos dansklæreren Fagene kan stå sammen om denne opgave uden at gå på kompromis med det faglige

39 Skriftlighedsbegrebet udvides
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Skriftlighedsbegrebet udvides Interaktive tekstformer Mail, Chat, SMS Bullet-formidling Opsummeringer Sammenfatninger Notater Pixiudgaver af kompliceret stof PowerPoints Synopser Mind maps Talepapirer Formidlingsopgaver til defineret målgruppe Multimedier (kombination af tekst, foto, video og lyd) Udnyttelse af et bredere genre- og medieregister De fleste fags vejledninger nævner allerede i dag sådanne muligheder

40 Det metodiske Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

41 Skab overblik Skriv stikord Fokusér og disponér Skriv et brudstykke
Forbedring Finpudsning Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

42 Skriftlighed på studierne
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

43 Den videnskabelige undersøgelse er en
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Den videnskabelige undersøgelse er en dokumentation af en undersøgelse af et fagligt relevant problem ved brug af fagets metoder og teorier med det formål at overbevise en fagfælle om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab. Stray Jørgensen og Rienecker (red.): Studiehåndbogen, 2009

44 Karakteristiske træk ved en akademisk opgave
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Karakteristiske træk ved en akademisk opgave Tilstedeværelsen af en problemformulering (eller tese) En opgave kan ses som ét argument Opgaven bygger på fagenes litteratur og kilder, på fagenes redskaber, nemlig teorier og metoder og dermed også de begreber og definitioner man henter fra fagenes litteratur Opgavers tekstelementer kan beskrives som et sæt fremstillingsformer Opgaver struktureres og disponeres efter videnskabelige undersøgelsers strukturer Opgaver på videregående uddannelser skal skrives på et korrekt og akademisk dansk skriftsprog. Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009)

45 De faste afsnit i en naturvidenskabelig undersøgelse
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium De faste afsnit i en naturvidenskabelig undersøgelse Introduction Methods Results And Discussion IMRAD Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009)

46 Akademiske fremstillingsformer
Perspektivering Vurdering Argumentation Refleksion Diskussion Forklaring, fortolkning Sammenligning Kategorisering/klassifikation Analyse Definition Redegørelse Beskrivelse Referat/resumé/abstract Parafrase Citat Efter Den gode opgave (2005) Kan heldigvis trænes hver for sig før de forbindes til det store svendestykke. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

47 Anvende og producere ny viden Vurdere Fortolke Diskutere Reflektere
Argumentere Perspektivere Bearbejde Analysere Sammenligne Kategorisere Modstille Forstå Forklare Karakterisere Definere Eksemplificere Gengive Referere Registrere Beskrive Parafrasere Redegøre Komplekse fremstillingsformer Enkle fremstillingsformer Efter Den gode opgave, 2006 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

48 Håndværket Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

49 Frances Benjamin Johnston (1899):
Students in a bricklaying class. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

50 mindre Øvelsesopgaver
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium mindre Øvelsesopgaver Sammenfatninger, abstracts, notater Vægt på præcision og sproglig økonomi Fra stikord til problemformulering Struktur og sammenhæng Adskillelse af redegørelse og vurdering Citatteknik, dokumentation, henvisning Hvordan plagiat undgås Tekstrevision og respons

51 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

52 Stilladsering Foto: vdtrade.com.ua Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

53 Korrekturopgaver ”I undervisningen må man præsentere mange korrekturopgaver. Lad eleverne skrive små ’umulige’ afsnit om. Ikke store uoverkommelige opgaver, men mindre dele af tekster, der således bliver mere læseværdige efter en tur i elevernes sprogvridemaskine.” Prøver – Evaluering – Undervisning, Skolestyrelsen.dk Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

54 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium
Dogmeskrivning Du skal skrive en besvarelse om et selvvalgt emne, men overholde følgende spilleregler: Besvarelsen skal bestå af fem afsnit og må max. fylde én side Du skal benytte to kilder og anføre mindst ét citat fra hver Besvarelsen bliver bedømt på Om sproget er fejlfrit Om indledning og afslutning hænger godt sammen Om der er gode overgange mellem afsnittene Om du citerer og henviser korrekt Om det er tydeligt, hvornår det er dig, hhv. kilderne, som ’taler’

55 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

56 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

57 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

58 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

59 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

60 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

61 Topmargin (3 cm) Toptekst på alle sider med navn, klasse og fag Sidetal Venstremargin (3 cm) Højremargin (2 cm) Afsnit adskilt med tom linje Kapiteloverskrift fed Brødtekst (12 pkt.) Citat indrykket fra begge sider mindre skrifttype mindre linjeafstand Fodnote Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Bundmargin (3 cm)

62 Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis euismod mauris tellus ut urna. Proin scelerisque. Nulla in mi. Integer ac leo. Nunc urna ligula, gravida a, pretium vitae, bibendum nec, ante. Aliquam ullamcorper iaculis lectus. Sed vel dui. Etiam lacinia risus vitae lacus. Aliquam elementum imperdiet turpis. In id metus. Mauris eu nisl. Nam pharetra nisi nec enim. Nulla aliquam, tellus sed laoreet blandit, eros urna vehicula lectus, et vulputate mauris arcu ut arcu. Praesent eros metus, accumsan a, malesuada et, commodo vel, nulla. Aliquam sagittis auctor sapien. Morbi a nibh. Nullam non metus. Quisque tellus lorem, pellentesque sit amet, blandit ac, nonummy eget, augue. Donec eu metus sed lorem auctor vehicula. Fusce dolor. Nulla iaculis congue leo. Mauris risus velit, pulvinar ut, dignissim non, sagittis in, leo. Phasellus aliquet mi vel metus. Maecenas vestibulum lorem at velit. Morbi consequat metus a tellus. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

63 Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis euismod mauris tellus ut urna. Proin scelerisque. Nulla in mi. Integer ac leo. Nunc urna ligula, gravida a, pretium vitae, bibendum nec, ante. Aliquam ullamcorper iaculis lectus. Sed vel dui. Etiam lacinia risus vitae lacus. Aliquam elementum imperdiet turpis. In id metus. Mauris eu nisl. Nam pharetra nisi nec enim. Nulla aliquam, tellus sed laoreet blandit, eros urna vehicula lectus, et vulputate mauris arcu ut arcu. Praesent eros metus, accumsan a, malesuada et, commodo vel, nulla. Aliquam sagittis auctor sapien. Morbi a nibh. Nullam non metus. Quisque tellus lorem, pellentesque sit amet, blandit ac, nonummy eget, augue. Donec eu metus sed lorem auctor vehicula. Fusce dolor. Nulla iaculis congue leo. Mauris risus velit, pulvinar ut, dignissim non, sagittis in, leo. Phasellus aliquet mi vel metus. Maecenas vestibulum lorem at velit. Morbi consequat metus a tellus. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

64 1. LOREM IPSUM Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis euismod mauris tellus ut urna. Proin scelerisque. Nulla in mi. Integer ac leo. Nunc urna ligula, gravida a, pretium vitae, bibendum nec, ante. Aliquam ullamcorper iaculis lectus. Sed vel dui. Etiam lacinia risus vitae lacus. Aliquam elementum imperdiet turpis. In id metus. Mauris eu nisl. Nam pharetra nisi nec enim. Nulla aliquam, tellus sed laoreet blandit, eros urna vehicula lectus, et vulputate mauris arcu ut arcu. Praesent eros metus, accumsan a, malesuada et, commodo vel, nulla. Aliquam sagittis auctor sapien. Morbi a nibh. Nullam non metus. Quisque tellus lorem, pellentesque sit amet, blandit ac, nonummy eget, augue. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

65 1.1 Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis euismod mauris tellus ut urna. Proin scelerisque. Nulla in mi. Integer ac leo. Nunc urna ligula, gravida a, pretium vitae, bibendum nec, ante. Aliquam ullamcorper iaculis lectus. Sed vel dui. Etiam lacinia risus vitae lacus. Aliquam elementum imperdiet turpis. In id metus. Mauris eu nisl. Nam pharetra nisi nec enim. Nulla aliquam, tellus sed laoreet blandit, eros urna vehicula lectus, et vulputate mauris arcu ut arcu. Praesent eros metus, accumsan a, malesuada et, commodo vel, nulla. Aliquam sagittis auctor sapien. Morbi a nibh. Nullam non metus. Quisque tellus lorem, pellentesque sit amet, blandit ac, nonummy eget, augue. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

66 1.1.1 Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis euismod mauris tellus ut urna. Proin scelerisque. Nulla in mi. Integer ac leo. Nunc urna ligula, gravida a, pretium vitae, bibendum nec, ante. Aliquam ullamcorper iaculis lectus. Sed vel dui. Etiam lacinia risus vitae lacus. Aliquam elementum imperdiet turpis. In id metus. Mauris eu nisl. Nam pharetra nisi nec enim. Nulla aliquam, tellus sed laoreet blandit, eros urna vehicula lectus, et vulputate mauris arcu ut arcu. Praesent eros metus, accumsan a, malesuada et, commodo vel, nulla. Aliquam sagittis auctor sapien. Morbi a nibh. Nullam non metus. Quisque tellus lorem, pellentesque sit amet, blandit ac, nonummy eget, augue. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

67 Styr på Serviceafsnittene
Forside Indholdsfortegnelse Resumé Indledning Opgavens hovedafsnit Konklusion Bilag Noter Litteraturfortegnelse Stray Jørgensen: Formalia i opgaver, 2001 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

68 Kildehenvisning Møller, Morten (2009):
Mogens Fog. Fra modstandshelt til landsforræder. En biografi. Gyldendal. København. Morten Møller beskriver gennemgående Mogens Fog som en meget sammensat natur (se fx s. 11). Ifølge Møller (2009) beskriver vennerne Mogens Fog som ”engageret, charmerende, forførende, humoristisk og lynende intelligent” (s. 11). Historikeren lægger dog ikke skjul på, at andre har opfattet Fog som ”selvoptaget, kompromisløs, manipulerende, arrogant, temperamentsfuld og utålmodig”, (Møller 2009, s. 11). Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

69 Citatteknik Ordrette citater
Møller (2009) understreger/påpeger/hævder/vurderer: ”Fog lagde megen vægt på pressens omtale – og han var ikke glad for det, der stod” (s. 380f.). Møller (2009) mener selv, at Fog lagde megen vægt på pressens omtale. ”[Fog] var ikke glad for det, der stod”, konkluderer Møller (2009, s. 381). Møller (2009) citerer Fog for udtalelsen: ”Jeg er typen, der skriver voldsomme breve både til aviser og folk midt om natten” (s. 380). ”Jeg er typen, der skriver voldsomme breve (…) midt om natten” indrømmer Mogens Fog et sted ifølge Møller (2009, s. 380). Tilføjelse til citat Udeladelse i citat Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

70 Litteraturfortegnelse
Engell, Hans (2004): Krøniken kan gøre Lykketoft til statsminister, Ekstra Bladet, Kbh., , s.4 From, Palle (1988): Min ven Krag, Kbh., Fremad Jensen, Johannes V. (1946): Ikke et ord om Krøniken, Kbh., C.A.Reitzel Jensen, Karen (1990): Børge blev min skæbne, Kbh., Aschehoug Nielsen, Kaj Holger (2004): Bella var mit liv, Kbh., Gyldendal Nordstrøm, Pernille (2006): Bag om Krøniken, Kbh., DR’s forlag Nørregaard, Ida (1997): Fra små kår i provinsen, Ringkøbing, Eget forlag Website om Krøniken (2006), DR (URL: dr.dk/kroniken/kroeniken/), benyttet Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

71 4. Teori, begreber, faglige metoder: Hvad spørger du med?
Opgavespørgsmålet: Hvad spørger du om? 5. Opgavens metode: Hvordan spørger du? 2. Fagligt formål: Hvorfor spørger du? Pentagon- modellen 4. Teori, begreber, faglige metoder: Hvad spørger du med? 3. Empiri, stof, data, fænomen: Hvad spørger du til? Stray Jørgensen og Rienecker (red.): Studiehåndbogen, 2009 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

72 Velfungerende tekst skal ofte skæres ud af en større blok
God idé først at skrive mere end man skal bruge Skrivning er omskrivning Foto: Getty Images Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

73 Tekstrevision Spørgsmål Er der noget der ikke fungerer?
Hvor er det galt? Hvad er der galt? Hvad kan der gøres ved det? Svarmuligheder Slette noget Tilføje noget Udskifte noget Flytte noget Efter Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret, 2009. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

74 Revision af akademiske opgaver
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Revision af akademiske opgaver Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte? Svarer jeg på problemformuleringen? Dokumenterer jeg i forhold til problemformuleringen? Argumenterer jeg tilstrækkeligt og sagligt for mine pointer? Er der en rimelig balance mellem argumentation og dokumentation? Har jeg en klar og sammenhængende struktur? Er mine afsnit klare og pointerede? Er der sammenhæng mellem mine afsnit? Bruger jeg de rette fremstillingsformer? Metakommunikerer jeg tilstrækkeligt? Er min kildehenvisning i overensstemmelse med de akademiske normer? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009)

75 Sammenhæng og struktur
CHECKLISTE Sammenhæng og struktur Er der sammenhæng mellem de enkelte afsnit og i besvarelsen som helhed? Hvordan fungerer afsnitsinddeling og overskrifter? Korrespondance mellem indledning og afslutning? Emnebehandling Er der tale om fyldestgørende emnebehandling, selvstændig bearbejdning, passende balance mellem refererende, analyserende og vurderende afsnit? Synspunkter og dokumentation Er der klare, velunderbyggede synspunkter, relevante henvisninger til materialet? Fremstilling Er fremstillingen klar, præcis og levende, evt. præget af personlig gennemslagskraft? Brug af sekundærlitteratur Inddrages sekundærlitteraturen fornuftigt, henvises der korrekt? Skelnes der klart mellem kilderne og opgaveskriveren? Formalia Er skriftsproget velfungerende? Er stillejet korrekt? Overholdes opgavetypens genrekrav? Er noter, litteraturhenvisninger, citater og litteraturlisten korrekt udformet? Helhedsvurdering Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

76 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium
ANbefalinger: Korte, skriftlige afleveringer til opøvelse af afgrænsede delkompetencer, som meldes klart ud på forhånd Udbyttet af en længere opgave er ofte uigennemskueligt og lærerens retteopgave uoverkommelig og ineffektiv Fokuseret tilbagemelding kun på delkompetencen (evt. gennem modelbesvarelse) Fremadrettede og handlingsanvisende rettelser (formativ eval.) At lade eleverne kommentere hinandens udkast At lade eleverne revidere og aflevere nyt udkast Det intellektuelle og retoriske udbytte kan ofte opnås lige så godt - eller bedre – i korte opgaver som i lange! Less is more!

77 Metodiske grundregler Faaborg Gymnasium
Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Metodiske grundregler Faaborg Gymnasium Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede) Delelementer af opgavegenrer trænes særskilt, før de sættes sammen til hele opgaver Opgaver af eksamenstypen må derfor først bruges sent i forløbet Fokuspunktet for den enkelte opgave skal stå klart for eleverne Tilbagemeldingen på opgaven skal rette sig mod dette fokus Der er intet krav om, at alle elever skal besvare de samme opgaver (opgaver kan individualiseres) Der er intet krav om, at alle opgaver skal karakterbedømmes Der er intet krav om, at alle besvarelser skal rettes fuldstændigt igennem Også fx gennemgang af en modelbesvarelse, samtaler med elever (gruppevis eller individuelt) tæller som opgaveretning

78 Skriveøvelser - 1. semester Faaborg Gymnasium
Opgavetype Hvem kan? Hvem gør? Notater (fra uv., ell. foredrag/video) Øvelse med nøgtern beskrivelse, sagsfremstilling, redegørelse Øvelse med fokus på spr. præcision Sammenfatning/abstract af fx gennemgået stof Øvelser med skriveprocessens typiske faser og teknikker Øvelser med mindmaps Formidling, herunder brug af Ppt. Citat- og henvisningsteknik, det basale Genreundersøgelser af fagl. genrer Første øvelse med problemformulering Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

79 Vi har vel ny skriftlighed hvis en elev kan svare bekræftende på nedenstående spørgsmål
Jeg har fået undervisning i, hvordan man planlægger, strukturerer og gennemfører skriftligt arbejde Jeg er altid klar over, hvad den enkelte opgave særligt skal træne, og hvad jeg vil blive bedømt på Jeg har normalt mulighed for at få vejledning af min lærer, mens jeg er i gang med min opgave Jeg har flere gange afleveret udkast, fået kommentarer af min lærer, og derefter skrevet den endelige besvarelse Jeg kan normalt bruge lærerens kommentarer og rettelser til at forbedre min næste opgave Mine lærere taler sammen om, hvad vi skal kunne skriftligt Alle mine lærere retter ikke blot indhold, men også det sproglige udtryk Jeg har skrevet i mange forskellige slags formater/genrer i faget Nogle gange sidder vi i grupper sammen med læreren og får respons på opgaverne eller anden skriftlig undervisning

80 Nyttige ressourcer Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

81 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

82 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

83 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

84 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

85 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

86 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

87 SLUT Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

88 Den skriftlige arbejdsbyrde
Størst, hvis vi - koordinerer dårligt mellem fagene underbudgetterer elevtiden placerer afleveringer oveni SRO, SRP kræver komplette opgaveformater hver gang benytter uklare, altomfattende bedømmelseskriterier aldrig undervisningsdifferentierer aldrig lader eleverne genskrive en opgave altid beder om individuelle besvarelser ikke vejleder undervejs ikke undersøger hvorfor en elev kan have svært ved at levere Mindre, hvis vi - koordinerer optimalt ml. fagene fastsætter realistisk elevtid friholder SRO- og SRP-uger oftere beder om skriveøvelser som træner delelementer udmelder fokuserede bedømmelseskriterier på forhånd tilpasser opgaven til eleven benytter metode med first draft, second draft, final draft lader flere elever samarbejde om en besvarelse sætter tid af til vejledning undervejs iværksætter målrettet faglig hjælp til elever med beslægtede vanskeligh. Claus Jensen, Faaborg Gymnasium


Download ppt "Studieforberedende skriftlighed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google