Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er refleksion Kollaborative og innovative læreprocesser i et multimodalt læringsmiljø -med afsæt i ”refleksiv praksislæring” og CSCL modeller.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er refleksion Kollaborative og innovative læreprocesser i et multimodalt læringsmiljø -med afsæt i ”refleksiv praksislæring” og CSCL modeller."— Præsentationens transcript:

1 Hvad er refleksion Kollaborative og innovative læreprocesser i et multimodalt læringsmiljø -med afsæt i ”refleksiv praksislæring” og CSCL modeller

2 PhD projektet har med afsæt i UCN´s nye læringstilgang Refleksiv praksislæring (RPL) til formål gennem Design Based Research og kvalitative analyser, at danne teori og udvikle nye koncepter for hvordan innovationsdidaktikken samt CSCL modeller kan bidrage til at styrke kollaboration, refleksion og problemløsning på tværs af uddannelser, fag, nationaliteter gennem multimodale læringsmiljøer. PhD projektets formål

3 Globalisering Nytænkning af fremtidens arbejdspladser Øget fleksibilitet over grænserne er afgørende Nye afsætning- og samarbejdsmuligheder Helhedsløsninger ”Bæredygtighed” Stigende pres på miljøet og naturressourcerne. Stærke innovationskompetencer

4 PhD-projektet omhandler samspillet imellem praksisnær faglighed, innovationskompetence og foretagsomhed med henblik på, at de studerende opnår helt konkrete erfaringer i forhold til på den ene side, at kunne agere reflekterende og innovative og på den anden side handle på deres ideer. Det med en dybde og kvalitet som senere kan bruges i et fremtidigt arbejdsliv Innovations kompetence

5 Generiske kompetencer - “viljen til at det lykkes”, initiativ, iværksætterånd, samarbejdsevne, prioriteringsevne, ansvarlighed Videnseksport Mere komplicerede kollaborative samarbejdsprocesser Nye samfundsmæssige og sociale tendenser

6 Refleksiv praksislæring som ny læringstilgang på UCN bygger på en forståelse af læring, hvor viden er noget, der kan indlæres, udveksles, skabes og udvikles i mange forskellige sammenhænge og aktiviteter. Viden frembringes ikke i individet alene men gennem de relationer som de studerende er en del af. Vidensskabelse

7 Computer Supported Collaborative Learning CSCL Virtuelle kommunikationsplatforme Game Oriented Learning ”gamification” Samarbejdsfællesskaber omkring praksisnære scenarier globale læringsmiljøer, hvor en multimodal tilgang bestående af forskellige slags ressourcer bliver meningsskabende via refleksionsprocesser

8 “We live in a society were knowledge is not only something that easily can be retrieved from textbooks as an objective truth. Instead we transform and design representations in several modes and in different media in a constant flow” (Selander 2008) Multimodality

9 Klar definition af kernefaglighed Dynamisk kernefaglighed Fysiske læringsrum Virtuelle læringsrum Proces Produkt Teori Praksis RPL

10 Refleksiv formgivning Konverserende refleksion Refleksion i handling Refleksion på handling Refleksiv problemløsning

11 Studerende på Teknologiuddannelserne -har en tidligere erhvervsfaglig baggrund bag sig - De er således eksperter i at lave løsninger, eksperter i at følge anvisninger og har derfor et solidt fagligt fundament, der er forankret i traditionen Disse studerende skal nu til at være reflekterende, have en analytisk tilgang til et projekt, være innovative og kreative. De skal kunne samarbejde og dele deres viden på tværs af uddannelser, fag, nationaliteter gennem virtuelle læringsmiljøer og samtidig have en kritisk tilgang til det, de arbejder med

12 Passiv aggressiv Modstand

13 Selv facilitering Facilitering

14 Annoncering Dialogen tydeliggøres gennem rammerne Flere svar Der arbejdes med flere løsninger for at nuancerer dialogen Delt kontrol De studerendes har ansvar for egen læring, Underviseren definerer rammen Optag De studerendes svar indgår i næste spørgsmål – refleksion over eget svar Stilladsbygning De studerende finder svar gennem en vejledning fra underviseren Benspænd Gennem målrettet benspænd tvinges de studerende ud på nye vidensveje

15 Refleksive kollaborative samarbejdsformer gennem virtuelle læringsmiljøer Nyere forskning inden for læring har vist, at det særligt er igennem kombinationen af forskelligartede aktiviteter, at mennesket transformere læring via refleksionsprocesser (Kaptelinin, Nardi, 2012; Gress, 2007; Selander 2008). Denne tilgang til læring findes især inden for Computer supported collaborative learning (CSCL). Her er Pierre Dillenbourg fremtrædende inden for facilitering af læring via multimodale aktiviteter. Han arbejder med begreberne stilladsbygning eller orkestrering af kollaborativ læring i teknologi medierede læringsmiljøer.

16 Computer supported collaborative learning (CSCL) repræsenterer dermed et betydeligt skifte væk fra den typiske lærerorienterede tilgang mod et mere aktivitetsbaseret fokus, hvor sociale interaktioner er omdrejningspunktet. CSCL modeller tilbyder derfor en form for selvfacilitering, hvor underviseren gennem undervisningsdesign sætter rammen, hvori de studerende kan udforske og eksperimeter med et givet stofområde (Dillenbourg, 2013; Gress, 2010). Staffan Selander taler ligeledes om at ”Teaching is all about designs”

17

18 Computer Nørden… Kan samarbejde i et virtuelt univers på tværs af grænser De bruger mange timer på: bruger mange timer på vidensindsamling At være en aktiv del af analytiske strategi diskussioner på online forums De acceptere at skulle lave mange fejl I troen på at næste forsøg vil gøre en forskel At finde innovative løsninger på de udfordringer som spillet byder dem

19 MMORP spil har indbygget problemløsnings features gennem elementer som quest, realistiske scenarier, rollespil Spil aktiviteterne facilitere udviklingen af problemløsnings kompetencer hos brugerne -Dette forudsat at spil designet tillader refleksions processer undervejs Særligt gruppe orienterede quest indeholder kollaborative læringsprocesser Massive Multi Online Role Playing (MMORP) games.

20

21 Fun FailureQuestning Level upDungeon SocialiseringFarming SitueretTrading RoleplayingRading KollaborationAchivement Virtuel verdenFysisk verden

22

23 Virtual Reality giver mulighed for at bringe praksis helt ind i læringsrummet

24 Undersøgelsesspørgsmål / arbejdshypoteser Hvilke faktorer gør sig gældende i forhold til inddragelsen af CSCL modeller samt ”Refleksiv praksislæring” i forbindelse med udviklingen af nye kollaborative og refleksive undervisningskoncepter - her med et fokus på faciliterede læreprocesser samt motivationsfremmende elementer i et innovativt og multimodalt læringsmiljø.

25

26 Refleksiv Praksis Læring

27 CSCL – Game Based Learning CSCL – Game Based Learning

28 Refleksiv Praksis Læring CSCL – Game Based Learning CSCL – Game Based Learning Innovation og Kreativitet Innovation og Kreativitet

29 Refleksiv Praksis Læring CSCL – Game Based Learning CSCL – Game Based Learning Innovation og Kreativitet Innovation og Kreativitet Teorier Processer Værktøjer Koncepter

30 Refleksiv Praksis Læring CSCL – Game Based Learning CSCL – Game Based Learning Innovation og Kreativitet Innovation og Kreativitet Teorier Processer Værktøjer Koncepter Modvirke Modstandsfænomener

31 Refleksiv Praksis Læring CSCL – Game Based Learning CSCL – Game Based Learning Innovation og Kreativitet Innovation og Kreativitet Teorier Processer Værktøjer Koncepter Modvirke Modstandsfænomener Styrke Refleksion

32 Refleksiv Praksis Læring CSCL – Game Based Learning CSCL – Game Based Learning Innovation og Kreativitet Innovation og Kreativitet Teorier Processer Værktøjer Koncepter Modvirke Modstandsfænomener Styrke Refleksion Skabe Kollaboration

33 Undersøgelsesdesign – Design Based Research Design Based Research er derfor et oplagt valg af forskningsmetode, da den på en gang forsøger at forstå og forbedre et fænomen gennem udviklingen af nye undervisningsdesigns.

34

35


Download ppt "Hvad er refleksion Kollaborative og innovative læreprocesser i et multimodalt læringsmiljø -med afsæt i ”refleksiv praksislæring” og CSCL modeller."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google