Karrierevejledning på medicinstudiet Berit Bjerre Handberg Sekretariatschef, VUS Anæstesiolog, MPM.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

Det tværsektorielle samarbejde
Den Danske Kvalitetsmodel
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Af overfysioterapeut Dorrit Pind, Skejby Sygehus
Debatmøde om de nye principper. Regeringsprogrammet 2005 ”Uddannelsen til speciallæge er under omlægning på grundlag af principper, der blev fastlagt.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Lægens Uddannelsesbog
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Flowchart for eksisterende site. Problemer med eksisterende site Dobbelt navigation uden konsekvens –Nyheder og Aktiviteter Virker ikke i Netscape Inkonsekvens.
Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Lisbet Hørslev Rasmussen.
NY REFORM AF SPECIALLÆGEUDDANNELSEN En kort introduktion.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Uddannelse af læger i akutafdelingen
NUBA Nordisk Uddannelse i Børneanæstesi – for Anæstesisygeplejersker
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
INSTITUT FOR SPROG OG KULTUR
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Kandidatorientering om PhD studier ved Datalogisk Institut Aarhus Universitet.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
AARHUS UNIVERSITET 1 Formel aftale mellem Health, Aarhus Universitet og Region Midtjylland
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Status for akutuddannelsestiltag til FAM-personale i Region Nordjylland v/ projektleder Dan Fanøe Nilsson, PKA 6. november 2009, Konferencecenteret Koldkærgård,
Udvalg for professionsspor
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Specialevalg CV Ansøgning Yngre Lægedag Region Sjælland Roskilde – juni 2010.
Fremtidens læge – Fremtidens patient Diskussion i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse efter temadag d
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Ebba NexøLVS årsmøde 2013 Ebba Nexø LVS-medlem af Det Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning Professor, Aarhus Universitetshospital Specialeplanen er.
Lønforhandling. De vigtigste pointer Lønforhandling foregår hele året Der er penge – det er et spørgsmål om, hvem der får dem Din tillidsrepræsentant.
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste uddannelsesregion for Yngre Læger? Yngre læge-dag den 9. juni 2012 Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon Formand.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
LÆGE-PATIENT RELATIONEN - FYAM PERSPEKTIVET Christian Vøhtz Hoveduddannelseslæge Fase 3.
VEJEN TIL SPECIALLÆGE - FRA STUD.MED TIL SPECIALLÆGE Helene Hvidman, Klinisk basis læge.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Ph.d. i Idrætsmedicin som yngre læge Overvejelser inden og betydningen for den videre karriere Cand. med. Rie Harboe Nielsen Ph.d. studerende ved Institut.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Den gode læge Yngre Lægers politik. Tre visioner Det gode patientforløb Den gode uddannelse og karriere Den gode arbejdsplads.
Uddannelseansvarlige
“Karriere Vejledning” – hvor er det interessant 
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Strategi for Den Lægelige Videreuddannelse
Balancer dit (studie)liv! med konkrete redskaber
Ansvar i Videreuddannelsen
Der tildeles 3 stipendier på DKK/måneden i 12 måneder.
DYNAMU Den YNgre Almen Medicinske Uddannelseskoordinator
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
FTF workshop om studieordninger m.m. 11/1-17
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Metoden brugerstyret behandling
Deltag i forskernes studier på AU
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Karrierevejledning på medicinstudiet Berit Bjerre Handberg Sekretariatschef, VUS Anæstesiolog, MPM

Mere karrierevejledning på medicinstudiet? Hvorfor? Hvilket problem ønskes løst? Profession Sikret første ansættelse (KBU) Alle ”andre” ønsker læger med klinisk erfaring (speciallæger) Meget er allerede planlagt og lagt tilrette…

Interesser: AU: attraktivt og anvendelig produkt (fremtidens læger) RM og RN: For at kunne løse sundhedsopgaven kræves kompetente speciallæger i alle specialer og på alle geografier Studerende: godt arbejdsliv Fælles interesse - og fælles ansvar!

Hvorfor mere karrierevejledning? Øget bevidsthed om: Karrierevalg er andet end specialevalg Der er mange, mange forskellige muligheder… Lægelivet er langt og broget – heldigvis!! DEN rette karriere – nej, der er mange flere Gladere studerende/læger? (mindre frustrerede?)

Hvordan ser lægers karrierevej ud? Karrierestigen Virkelighedens karrierevej

Karrierevejledning Videreuddannelse – indtil speciallægeanerkendelse (7-12 års varighed, i alderen år) Efteruddannelse (livslang læring) – efter speciallægeanerkendelse (30-35 års varighed, alder år) Overlap = individuel profilering

Hvad findes allerede? Specialevalgsdage (arr: RM+RN) Karrieredag for næsten færdige kandidater (arr: studievejledningen) Kandidatdag for de der lige er startet på kandidatdelen – (arr: studerende på kandidat) Er der brug for mere/andet? Eller mangler der viden om hvad der allerede findes? Justering af tiltag Koordinering af tiltag

Flere og andre karrierevalg end blot valg af speciale… Vil du være leder? Vil du være forsker? Lille hospital/stort hospital/praksis Lille/stort speciale Specialist/generalist ”Andet”: industri, konsulent, selvstændig, udland

Dilemma ift. specialevalg: Ikke overensstemmelse med hvor patienterne bor og hvad de fejler – og hvor de demokratisk valgte politikere har besluttet hospitalerne skal placeres Og hvilke specialer de yngre læger aktuelt ønsker at uddanne sig i - og hvor de yngre læger ønsker at bo og arbejde…

KORA (Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning) Medicinstuderende og yngre lægers speciale- og karrierevalg Valg af speciallægeuddannelse begynder med fravalg Herefter sker tilvalg af en række specialer 96 % af bachelorerne, 92 % af kandidaterne og 75 % af basislægerne angiver mere end ét speciale, som de kan forestille sig at videreuddanne sig inden for.

Hvornår vælges speciale? Tidspunkt for specialevalg ~¼ vælger speciale under medicinstudiet ~¼ vælger speciale i løbet af turnus/KBU ~½ vælger speciale i introduktionsuddannelsen Få vælger eller skifter speciale sent Ugeskr Laeger 2007;169:1153

Introduktionsuddannelse Unik - findes ikke i andre lande Gensidig afprøvning Passer dette speciale til mig? Synes ”vi” at lægen passer i dette speciale? Canada, UK mm. træffes specialevalget under studiet – uden arbejdserfaring i specialet Den studerende vurderes på karakterer, udtalelser, øvrige bedrifter

Myter… ”Der er ingen H-stillinger at få..” I 2014 var der 40 opslåede og ubesatte H-forløb i VUR Nord - i 17 forskellige specialer Vi opslog 352 H-forløb i 2014

17 specialer med ubesatte H-forløb: Almen medicinArbejdsmedicin B&U psykiatriIM:endokrinologi IM:gastroenterologiIM:geriatri IM:nefrologiIM:reumatologi KarkirurgiKl biokemi Kl farmakologiKl genetik ØNHPatologi PsykiatriRadiologi Samfundsmedicin (i 2013 også klin. fys & nuklearmed, mikrobiologi, onkologi, neurologi)

Myter: Der kræves mindst en ph.d for at få hoveduddannelse… NEJ – kun 11 % af dem der blev ansat i HU i 2014 havde en ph.d på ansøgningstidspunktet - i VUR N 28/316 = 9%

Andre data Generelt 1-3 ansøgere pr. H-forløb Gennemsnitlig kandidatalder 6-7 år

Konkrete forslag: Sende de årlige indberetninger om besatte/ubesatte uddannelsesstillinger til ”nogen” Øge informationen om tiltag Justere og koordinere tiltag