Målestoksforhold.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Termisk energi Generelt Væsker og faste stoffers varmefylde
Advertisements

JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Drivhusgasfluxe fra jorde Dette slideshow vil give dig en introduktion til de grundlæggende principper ved måling af drivhusgasfluxe fra jorden.
At bruge disse to ord rigtigt
TPG handleplans-skema
Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Kurver Hvorfor og hvordan?.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Separation af de variable
Readymades / genbrugskunst
FOKUS! På vores udvikling.
Afkobling af stivelsesstøtte
Udarbejdelse af poster
Dels blær´, dels præcisering af opgaven
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Formularer (Access, del 3)
F 45. Lad os se på et konkret eksempel… 45° 10 m 20 cm 8 m 5 m 2 m 3 m HOV!Der mangler jo noget… Øjenhøjden er 2m 20 cm = 10m 20 cm = 1000cm 20 : 1000.
Klinisk Q-sort accept Instruktion: Skriv de følgende to slides ud på et stykke papir eller karton med print på begge sider. Tjek at de rigtige numre står.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Engelbert H – og den sidste chance
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
2. gradspolynomier og parabler
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Vores projekt. opstarten Opstarten af projektet. Starten af vores kasse. Der skal testet i denne kasse.
Målestoksforhold.
Mit første spil Extreme Racing. Som det første, da jeg havde fået ideen til at lave et bilspil, lavede jeg bilen Jeg startede med at lave en rød kasse.
Areal og bestemt integral
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Sinus, cosinus og tangens
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
2. gradsfunktioner.
Afledet funktion Her har jeg tegnet f(x) og f’(x)=g(x)
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Spørgsmål: Kan man få Excel til at lave en fremskrivning af et sæt af data? Altså at lave en prognose på baggrund af de pågældende data… Eksempel: Jeg.
Videregående pc-vejledning Modul 03: Harddisken 2 60+Bornholm.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
KONTERINGS SPILLET Tietgenskolen, Jan Christiansen.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Økonometri 1: F41 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 18. september 2006.
Lærerpræsentation.
Geometri i Plan og Rum Pointer.
Lav en fugle-folde-bog
E-learning om ballonprojektet
4. Indsamling og behandling af oplysninger
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
Hvad er KUU for en uddannelse ?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
SketchUp En intro i 3D tegning.
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Præsentationens transcript:

Målestoksforhold

Målestoksforhold ”forhold” = En ting der ses i forhold til noget andet. En sammenligning, hvor man vil finde et tal, der udtrykker forskellen mellem de to.

Målestoksforhold T : V Tegning : Virkelighed Eks 1. Tegning: et kort over Århus Virkelighed: Århus-by i virkelig størrelse Eks 2. Tegning: en tegning af en stol Virkelighed: Den faktiske stol

Tallene har ALTID samme enhed! Målestoksforhold Skrives 1 : X ” en til x” Eks. 1 : 10.000 ”1 til 10.000” Tallene har ALTID samme enhed!

Skrivemåde Tegning : Virkelighed 1:10 1 cm på tegningen svarer til 10 cm i virkeligheden. Tegningen viser en formindsket udgave af virkeligheden – man har zoomet ud 10:1 10 cm på tegningen svarer til 1 cm i virkeligheden. Tegningen viser en forstørret udgave af virkeligheden – man har zoomet ind Man har bruger i langt høj grad denne skrivemetode 10: 1 i stedet for 1: 0,10, selvom de egentlig siger det samme. I skal derfor bruge denne skrivemåde!

Hvor kan man bruge målestoksforhold?

3 måder at bruge målestoksforhold 1:X (tegningen viser virkeligheden i en formindsket udgave) Man kender målene på tegningen Målene i virkeligheden Virkeligheds mål = forholdet Tegningens mål 𝑉 𝑇 = k

Målestoksforhold 1:X Eks 1. Jeg er 175 cm Tegningen af ”mig” på tavlen er 20 cm høj Hvilket målestoksforhold er tegningen lavet i? (læg mærke til at begge mål skal have samme enhed inden man kan regne med det) V = forholdet T 175 = forholdet 20 8,75 = forholdet Målestoksforholdet = 1 : 8,75

3 måder at bruge målestoksforhold 1:X 2. Man kender målene på tegningen målestoksforholdet Tegningens mål • forholdet = Virkelighedens mål T • k = V

Målestoksforhold 1:X Eks 2 Tegningen af Amamda på tavlen er 30 cm høj Målestoksforholdet er 1: 5,67 Hvor høj er Amanda i virkeligheden? T • forholdet = V 30 • 5,67 = v 170,1 = v Amanda er altså 170,1 cm høj

3 måder at bruge målestoksforhold 1:X 3. Man kender målene i virkeligheden Målestoksforholdet Hvad er tegningens mål Tegningens mål= virkelighedens mål : Forholdet T = 𝑉 𝑘

Målestoksforhold 1:X Eks 3. Christian er 185 cm høj Tegningen af Christian skal laves i målestoksforholdet 1 : 15 Hvor høj skal tegningen af Christian være? V = T Forholdet 185 = T 15 12,33 = T Tegningen skal altså være 12,33 cm høj

3 måder at bruge målestoksforhold 1:X Opsummering: V = virkelighedens mål T=tegningens mål k=forholdet 1) Kender V og T, skal finde forholdet, K: 𝑉 𝑇 = k 2) Kender T og forholdet k, skal finde V: T • k = V 3) Kender V og forholdet, skal finde T: T = 𝑉 𝑘

Opgave 1 Hvordan læses disse forhold? 1 : 100.000 1 : 500.000 1 : 2.500 1 : 1 10:1 25:1

Opgave 2 3 kort er lavet i følgende måskestoksforhold. Hvilket kort kan man se flest detaljer på? 1 : 1.000 1 : 10.000 1: 100.000 Giv bud på, hvor/hvornår/hvordan man ville bruge de forskellige 3 typer kort.

Skrivemåde Tegning : Virkelighed 1:10 1 cm på tegningen svarer til 10 cm i virkeligheden. Tegningen viser en formindsket udgave af virkeligheden – man har zoomet ud 10:1 10 cm på tegningen svarer til 1 cm i virkeligheden. Tegningen viser en forstørret udgave af virkeligheden – man har zoomet ind Man har bruger i langt høj grad denne skrivemetode 10: 1 i stedet for 1: 0,10, selvom de egentlig siger det samme. I skal derfor bruge denne skrivemåde!

Målestoksforholdet Målestoksforholdet / forholdet bliver ofte betegnet med et k (konstant) 1: k 1: 10.000 k: 1 3:1

3 situationer for målestoksforhold X:1Tegningen viser altså en forstørret udgave af virkeligheden V= virkelighedens mål T=tegningens mål k= forholdet Kender V og T, skal finde K: T V = k 2) Kender T og K, skal finde V: ? 3) Kender V og k, skal finde T: ?

3 situationer for målestoksforhold X:1 V= virkelighedens mål T=tegningens mål k= forholdet Kender V og T, skal finde forholdet, k: = k 2) Kender T og k, skal finde V: = V 3) Kender V og k, skal finde T: V ∙ k = T

Målestoksforhold og areal Tegningens mål • forholdet = Virkelighedens mål T • forholdet = V T • k = V Her kigger vi på en linje Tegningens areal • forholdet2 = Virkelighedens areal AT • forholdet2= Av AT • k2= Av Her kigger vi på et areal. Da vi kigger på arealet (2d) er forholdet2

Forholdet mellem arealerne ved to figurer = Arealforholdet Eks. 4. Hvad er den store blås kasse areal, når tegningens areal er 4 cm2 og målestoksforholdet er 1: 2,5 ? At • forholdet2= Av 4 cm2 • 2,52 = 25 cm2 A = 4 cm2

Kender AT og AT skal finde K: K = √(Av/ AT ) 3 situationer hvor man bruger areal og målestoksforhold (= arealforhold) 1:x Av = Virkelighedens Av= Tegningens areal K=forholdet Kender AT og AT skal finde K: K = √(Av/ AT ) Kender AT og K, skal finde Av: Av = k2  AT Kender Av og K, skal finde AT: AT = Av / k2

3 situationer hvor man bruger areal og målestoksforhold (= arealforhold) X:1 Av = Virkelighedens Av= Tegningens areal K=forholdet Kender AT og AT skal finde K: K = √( AT /Av) Kender AT og K, skal finde Av: Av = AT / k2 Kender Av og K, skal finde AT: AT = Av  k2